Jumaat, Julai 20, 2012

Bukan semua orang perlu jadi pelawak



Melihat kepada tajuk-tajuk filem Malaysia yang berada dalam senarai tayangan untuk tahun 2012, filem yang bergenre komedi kelihatan agak dominan. Wilayah komedi di Malaysia kelihatan semakin melebar dengan usaha daripada syarikat penerbitan swasta yang menerbitkan pelbagai rancangan yang berkonsepkan komedi. Tahniah atas usaha untuk menonjolkan sisi-sisi kreatif anak tempatan.


Walaubagaimanapun, penonjolan komedi yang mengangkat unsur kesengalan -  sedikit meresahkan saya. Begitu juga filem-filem yang mengajak penonton untuk berfikir secara mudah ataupun simplistik, dan mengelakkan kompleksiti serta menjalani rutin tanpa soal.


Sebagai seorang lelaki yang saya rasa agak kering unsur kecindannya, saya tidaklah 'memusuhi' pelawak. Tidak sama sekali. Sebagai seorang manusia berjiwa, unsur jenaka tetap menjadi sesuatu yang menarik perhatian kita semua.


Namun - apa yang sedikit menggusarkan saya ialah 'cakap-cakap' yang mewujudkan dikotomi yang membahagikan kelompok manusia kepada dua - skema dan tidak skema.


Kita menjadi dewasa dengan cara masing-masing dan akhirnya mewujudkan persepsi tersendiri tentang cara mentafsirkan kata. 


Betapa hidup sepatutnya perlu saling melengkapi - kerana kita tidak memiliki sepenuh ruang dan masa untuk menjadi semua orang. Tetaplah berjuang pada ruang dan kapasiti masing-masing untuk membina dunia impian kita.


Betapa kita akan belajar banyak - saat mengurus realiti di lapangan.


Semoga kita dapat mengenalpasti titik mula serta titik akhir dalam kembara diri masing-masing; tidak menjadi 'titik yang tergantung' - tanpa hala tuju. 


Selamat bersinergi.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ayuh bersinergi!

Ramadhan Kareem...

:)

serai wangi berkata...

Sinergi dua dunia? :)

Related Posts with Thumbnails