Jumaat, Disember 26, 2008

Semalam yang hangat.




Jari-jemari saya terasa janggal tatkala menyentuh papan kekunci komputer. Sudah hampir 2 minggu tidak menulis, beginilah jadinya. Agak kekok untuk memulakan bicara. Fikiran juga sudah lama tidak digunakan secara waras untuk berfikir secara kreatif dan logik. Bingung.

Dalam masa 10 hari lagi, cuti kolej saya akan berakhir. Aduh. Bagai semalam saja saya mengemas beg untuk pulang ke kampung halaman. 6 minggu cuti. Wah, seronoknya! Masa untuk bersenang-lenang telah tiba. Bisik hati kecil saya. Pelbagai aktiviti telah direncana di dalam fikiran. Tika ini, baki cuti saya boleh dihitung dengan jari kedua anggota tangan. Cepat benar masa berlalu meninggalkan kita.

Saya teringat satu teori yang dibaca tentang masa. Jika tidak silap, ia dikemukan oleh Albert Einstein. Penggunaan masa bergantung kepada keadaan seseorang individu. Jika seseorang itu berada pada keadaan selesa, maka masa yang berlalu dirasakan sangat pantas berlalu. Namun sekiranya seseorang itu berada pada keadaaan yang sebaliknya,maka masa yang dirasakan sangat lambat berlalu.

Analogi ringkasnya, jika seseorang itu diletakkan di dalam sebuah bilik berhawa dingin dan dilengkapi dengan alat permainan video yang menyeronokkan, maka masa yang berlalu dirasakan sangat pantas bergerak. Kita leka sendiri dengan keselesaan di dalam bilik itu.

Namun pada kondisi yang sebaliknya, seseorang itu diletakkan dalam sebuah bilik yang sempit dan panas, serta tiada apa-apapun di dalamnya, setiap detik yang berlalu dirasakan sangat lambat dan perlahan.

Cuti ini dirasakan sangat pantas berlalu. aduh. saya ini termasuk di dalam golongan yang leka. Alangkah rugi terasa. Nampaknya skrip yang sama telah saya ulang seperti tahun sebelum-sebelumnya!.


1 ulasan:

serai wangi berkata...

sy stuju dgn kata2 saudara syuk pasal ms ni...
ingin sy tambah pepatah arab yg berbunyi, masa seperti pedang, jika kter x memotongnya, ia akn memotong kter..
jadi, make used of ur tym wisely..
ni utk peringatan shbt2 n dr sy jgk..
tanx sbb post tajuk ni, insaf sket.. hehehe...

Related Posts with Thumbnails