Ahad, Mei 09, 2010

Empati



Saya tidak pernah lihat kawan saya yang seorang ini meninggikan suara, waima tika dia sedang marah sekalipun. Hanya sesekali sepanjang tempoh dua tahun kami berkenalan, saya melihat dia dikuasai emosi- itupun sebentar sahaja. Dia benar-benar seorang kawan yang lambat 'panas' dan cepat pula reda.


Menurut dia- tika hati tidak senang, jangan banyak bersuara. Bimbang apa yang diperkatakan nanti bukan lahir daripada pemikiran yang waras, sebaliknya bersumbukan emosi semata-mata.


Saya yang kurang senang dengan buah fikirannya itu dengan segera memintas- bukankah emosi juga salah satu daripada cabang jiwa? Bahkan ia asas utama lahiriah kita. Benci-marah-cinta-suka-rindu-kecewa-dan seribu satu rasa yang lain itu adalah emosi yang bergilir-gilir mengisi kotak jiwa.



Dia tersenyum- dan saya terpinga-pinga melihat kelakuannya itu. Saya tidak pernah menafikan segala rasa itu- malahan rasa itulah yang turut mewarnai hari-hari saya. Cuma yang ingin saya katakan, jangan bertindak terburu-buru mengikut emosi. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.


Saya selalu ingin menjadi seperti dia - maksud saya pendengar yang baik seperti dia.


Dia selalu ada tika saya memerlukan sepasang telinga untuk mengadu, berleter, mengeluh dan bersuara.


Menurut dia- manusia cenderung untuk menilai sesuatu berdasarkan paradigma masing-masing.



Paradigma? Saya kehairanan.



Ya. Paradigma, ataupun persepsi. Persepsi dibina daripada pengalaman hidup. Kamu perlu sedar akan hakikat bahawa semua manusia menjalani kehidupan yang berbeza. Bahkan dua orang adik-beradik yang dibesarkan oleh keluarga yang sama juga berbeza perangai mereka. Inikan pula manusia dari segenap pelusuk dunia. Budaya, sosioekonomi, cara dibesarkan, tempat dibesarkan, tempat pendidikan, pengalaman hidup, bahan bacaan, peristiwa hitam, cara melihat sesuatu juga seribu satu macam perkara lain juga akan mempengaruhi pembinaan paradigma.


Kita semua berbeza- namun masih ada unsur-unsur yang menyatukan kita semua- fitrah manusiawi.


Saya diam. Mengangguk tidak- menggeleng pun tidak.


Kita menjadi takut menentang kerana selalu ditekan. Akibatnya kita tidak berani untuk membuat keputusan bagi pihak diri sendiri. Sesuatu yang dibuat kerana terpaksa- dan juga tanpa kerelaan hati adalah satu tindakan robotik. Bahkan tindakan itu juga tidak akan mampu bertahan lama.


Tidak adil bukan memusuhi orang lain hanya kerana perbezaan manusia?- sedangkan kita masih disatukan oleh fitrah.


Dan kemudiannya kita menilai manusia itu berdasarkan paradigma kita- jika dia gagal berada dalam lingkungan paradigma kita yang mulia, kita akan menyisihkan dia. Politik adalah bagaimana cara kita membina paradigma.



Saya menguap panjang- petanda sudah mulai bosan mendengar celotehnya.


Entah bila kita akan menjadi manusia yang memahami- yang tidak mengkucar-kacirkan manusia lain dengan cara memasuki jiwa mereka sesuka hati.


entah bila kita akan bersifat empati!






***


People tend to filter the information they receive through their own paradigms, reading their autobiography into other people's lives, or projecting their own home movies onto other people's behavior.

When another person is speaking, we usually "listen" at one of four levels: ignoring, pretending, selective listening, or attentive listening. We should be using the fifth, highest form of listening - empathic listening.

Active or reflective listening is skill-based and often insults the speaker.

Empathic listening is listening with intent to understand the other person's frame of reference and feelings. You must listen with your ears, your eyes and your heart.

Empathic listening is a tremendous deposit into the emotional bank account. It's deeply therapeutic and healing because it gives a person "psychological air."

Next to physical survival, the greatest need of a human being is psychological survival - to be understood, to be affirmed, to be validated, and to be appreciated.

Empathic listening is risky. It takes a great deal of security to go into a deep listening experience because you open yourself up to being influenced. You become vulnerable. In order to have influence, you must be influenced.


By understanding the other person, we can learn their paradigms through which they view the world and their needs. Then we can try to resolve our differences to work together.


sumber



***

*empati: daya menyelami dan memahami perasaan (emosi) orang lain.


Notakaki: ini entri tanpa hala tuju. Watak-watak hanya imaginasi penulis.

8 ulasan:

Roxy Zaire Awod berkata...

posting yang baik sahabat... saya suka membacanya.

Theenk3r847 berkata...

'watak-watak hanya imaginasi penulis'...wah...kira cerpen mikro r ni..

thanx for this empathy info.=D

student berkata...

kau sedang jiwa kacau?

Haq Mohaidin berkata...

kau kate bodek tu tak cool, tapi aku btol2 nk puji.tak kesah kau nk ckp apa. post ni bgs.aku suka part atas.

cool x?

hidung berkata...

entri yg baguih na..
pandai anak mama. =)

hidung berkata...

entri yg baguih na..
pandai anak mama. =)

Nurhanisah berkata...

so true.we are differ in many ways, but it's not a reason to criticize people or being so selfish either.

thanks for the post! hee.

p/s : aku memahami kau tak dulu-dulu? HEHE.

Syukri Sapuan berkata...

Roxy Zaire Awod: Terima kasih atas kunjungan dan komen. =)


Amir:lebih kurang gak la. terpengaruh dgn FT barangkali.haha


Student: teka sendiri.


haq: Woha! blogawan Kyuem yang terkenal suka entri blog aku. trimas bro! =)


hidung: Erk?


hanisah: tak berapa nak memahami, pasal kita ada beberapa kali berselisih faham dulu. haha. takpe, itu cerita lama. semuanya dah settle bukan? terima kasih kerana menjadi timbalan presiden yang baik ( & yang suka marah2.haha) =)

Related Posts with Thumbnails