Jumaat, September 03, 2010

Esei dan Drama



Seingat saya - kali terakhir saya menulis esei untuk pertandingan ialah pada Jun 2009, sempena Peraduan Mengarang Hari Kemerdekaan 2009 - Dewan Siswa. Esei tersebut - 'Harapan Anak Malaysia' boleh dibaca di sini.


Namun, esei tersebut hanya dihadkan kepada 300 patah perkataan sahaja. Tidak banyak perkara yang boleh saya ulas.



Sebelum itu - pada tahun 2008, saya pernah menulis untuk Pertandingan Mengarang Esei anjuran Standard Malaysia. Keputusan pertandingan tersebut tidaklah saya ketahui kerana saya tidak mendapat sebarang khabar daripada urusetia. Mungkin saja tidak berjaya menarik perhatian juri.


Assumption untuk menyedapkan hati - pemenang yang pernah menang pada tahun sebelumnya tidak boleh lagi menghantar penyertaan. Pada tahun 2007, esei saya menang untuk hadiah saguhati - kategori Bahasa Melayu (16-18 tahun) anjuran organisasi yang sama.



30 Ogos 2010 adalah tarikh tutup penyertaan bagi Perdana Essay Writing Competition. Sesiapa yang berminat boleh turut sama menyertainya.


Penyertaan terbuka kepada warga Malaysia berusia 18 hingga 25 tahun. Esei boleh ditulis dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris, tetapi Bahasa Inggeris lebih digalakkan.






Maklumat lanjut di sini.


Write on ONE of the titles below in 2,000 words or less:

1. Malaysia’s global competitiveness ranking dropped three places to 24 for the period 2009-2010. What do you understand to be global competitiveness and what do you think should be done to raise Malaysia’s global rank?
Tahap persaingan global Malaysia telah menurun ke tangga ke-24 dalam tahun 2009-2010. Apakah yang anda fahami mengenai persaingan global dan apakah yang harus Malaysia lakukan untuk meningkatkan tahap persaingannya?



2. In the latest Budget, the Prime Minister stated the goal for Malaysia to become a high-income economy. What do you think are essential ingredients for Malaysia to achieve high-income status?
Di dalam Bajet yang terkini, Perdana Menteri telah mensasarkan Malaysia untuk menjadi sebuah negara ekonomi berpendapatan tinggi. Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri utama yang perlu dimiliki oleh Malaysia bagi mencapai status negara berpendapatan tinggi?



3. Vision 2020’s deadline is less than a decade away. Compare Malaysia’s current position with the aspirations of Vision 2020 and outline the most important gaps that need to be addressed for the nation to achieve the goals of Vision 2020.
Tahun 2020 akan menjelang. Bandingkan kedudukan semasa Malaysia dengan aspirasi Wawasan 2020 dan pastikan jurang-jurang yang kritikal yang mesti diberi perhatian bagi negara mencapai sasaran Wawasan 2020 tersebut.



Saya masih berfikir sama ada untuk menyertainya ataupun tidak.



Kemudian - pada 30 September 2010 adalah tarikh tutup bagi Sayembara Menulis Novel dan Skrip Drama Kanak-kanak dan Remaja DBP. Borang penyertaan boleh dimuat turun di laman web DBP.


Terima kasih kepada Nurul Farehah yang memberitahu perkara ini semalam.



Saya mahu cuba menulis skrip drama. Cuba-cuba saja. Tentang format drama - saya sudah google semalam. Ada ditulis di sini.








Kepada sesiapa yang berminat - marilah kita sama-sama menyertai kedua-dua pertandingan ini. Jom kita!


2 ulasan:

THALHAH berkata...

memuteragunungtahan nampak-di akhir entry

Syukri Sapuan berkata...

tu la. rindu pulak kat dialog tersebut.

Related Posts with Thumbnails