Rabu, Mei 11, 2011

PBS 1 (entri kedua)



Sambungan entri PBS 1.


Yang saya selalu terlintas bila nampak pelajar ramai-ramai adalah adakah mereka akan dapat pekerjaan bila sampai masanya kelak. atau mampukah kerajaan/swasta sediakan pekerjaan untuk mereka.

atau sebenarnya kekayaan itu akan kekal juga pada yang kaya. yang kaya bertambah kaya dan yang melarat semakin melarat.



Ketika menjalani PBS, yang selalu saya teringat bila hendak berkata "jangan!/tidak!/diam!" ketika budak-budak yang sedang nakal dan bising amat adalah petikan pendek ini:


Ketika kanak-kanak kecil, kita menanti dengan sabar dan berharap mereka akan berdiri dan bercakap. Kita berharap bayi akan segera mampu berjalan dan mengeluarkan perkataan pertama mereka.


Tetapi apabila kanak-kanak ini sudah besar sikit dan masuk ke sistem persekolah, kita selalu gunakan perkataan "Awak diam!", "Jangan buat macam tu!", "Awak duduk diam-diam!"


Ironi disitu.


(Maaf kalau makna tak sampai. Saya baca petikan pendek tersebut(asalnya bahasa Inggeris) suatu ketika dahulu dan tafsirkan semula dalam gaya sendiri)


Atau adakah larangan-larangan yang pelbagai itu buat mereka berasa takut menjadi aktif dalam kelas dan produk akhirnya ialah pelajar yang pasif dan tidak kritikal dalam menghadapi sesuatu perkara?





Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails