Selasa, Julai 26, 2011

Tentang buku & filem


"Jangan menjadi orang yang sekadar beratur membeli tiket, membeli pop-corn dan sekadar duduk di dalam panggung. Menonton sekadar mahu melihat apa yang boleh menghiburkan.

Jadilah orang yang duduk di dalam panggung dan menaakul cerita. Berhibur, berhibur juga. Tetapi apa yang terisi dalam jiwa. Jadilah seorang yang menghadam filem, bukan sekadar menonton filem.

Filem kita wajah kita.

Jika sekadar menonton, dapatkah kita mengenal wajah kita?"





Kata orang - kita adalah apa yang kita baca dan kita tonton. Buku yang dibaca dan filem yang ditonton akan serba sedikit menentukan corak pemikiran diri.


Begitulah juga pendapat saya.


Saya bersetuju dengan pendapat sdr. Shamsul Amin seperti mana petikan blog di atas. Untuk menjadi seseorang pembaca/penonton yang lebih baik, saya kira tidak cukup bagi kita dengan sekadar memberi komen best-menarik ataupun tak best - bosan.


Kita perlu untuk pergi beberapa tapak ke hadapan dengan menaakul dan berfikir - apakah yang menyebabkan sesuatu buku/filem itu berkualiti. Jangan menjadi pembaca/penonton yang pasif.


Bagi sesetengah orang - mereka akan memberi label sesuatu filem itu best apabila ia sarat dengan action. Maka, filem-filem berkos tinggi seperti Transformers, Iron Man, X-Men dan seumpama dengannya akan menjadi pilihan.


Di satu pihak yang lain, mereka menganggap bahawa sesebuah filem itu tidak semestinya sarat dengan action untuk diklasifikasikan sebagai best. Cukup dengan tema dan persoalan yang kuat.


Ahh - saya sebenarnya teringat pada tayangan filem semasa kelas bahasa Inggeris di tingkatan 5 dahulu. Guru saya, Mr Azman menayangkan kepada kami filem Cast Away, cerita tentang seorang lelaki sibuk yang terdampar di sebuah pulau yang sunyi selepas kapal terbangnya terhempas.


Selepas menonton, guru saya itu meminta kami semua untuk menjawab soalan-soalan dan mengeluarkan pendapat masing-masing tentang filem tersebut. Ada pelbagai versi jawapan yang diberi.


Bukan apa yang dilihat - tetapi bagaimana kita melihat akan menentukan apa yang dilihat. Who we are will determine what we saw.


Daripada situlah saya mulai belajar - bahawa kita perlu untuk menjadi pembaca/penonton yang aktif - yang tidak sekadar membaca/menonton - bahkan menghadam apa tersirat. Bak kata pepatah Inggeris, read between the lines.


Begitu juga dengan pengajaran Komsas di sekolah menengah. Ia sepatutnya tidak menjadi terlalu kaku - murid perlu menghayati dan menghadam.


Bukan sekadar membaca daripada skema pemarkahan dan menulis kembali jawapan di kertas soalan seperti menjawab soalan pada subjek-subjek yang memerlukan hafalan semata-mata.


Tentang buku pula.


Setahun dua ini, saya menjadi lebih teliti semasa membelek buku sebelum buku itu dibeli.


Pada saya, selain tajuk buku - nama pengarang, penerbit, tahun cetakan dan bilangan cetakan juga mempengaruhi samada saya berminat ataupun tidak untuk membeli.


Jikalau dahulu, saya membeli hanya berdasarkan tajuk dan tema buku. Namun pada hari ini, saya mula membeli berdasarkan kreadibiliti penulisnya.

Buku yang diulang cetak beberapa kali juga mempunyai tarikannya kepada saya untuk dibeli. Penerbit yang berbeza mempunyai polisi penerbitan yang berbeza.


Setiap orang mempunyai selera yang berbeza. Dan beginilah selera saya.



Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails