Ahad, Oktober 16, 2011

Tentang meletakkan sikap


Antara perkara penting yang sedang saya fikir-fikirkan sekarang ialah meletakkan sikap, dan bagaimana saya pada 10 tahun akan datang?


Menurut tagline filem - tanpa keberanian, mimpi tidak bermakna. Kata saya pula - tanpa kesungguhan, impian tidak bermakna.


Dan bagaimana pula sekiranya dalam perjalanan menuju ke impian tersebut, kita terjatuh, terjatuh dan terjatuh lagi - lantas hilang semangat dan passion untuk terus maju?


Dan bagaimana pula sekiranya - semasa hendak meletakkan sikap tersebut - kita diusung dengan seribu satu perbezaan pandangan?


Bagi saya - antara cabaran bagi seorang generasi muda ialah perbezaan pandangan yang timbul di antara pelbagai pihak. Dan bagaimana kita hendak menangani semua itu?


Sungguh - saya rimas dan resah dengan fanatik sesetengah pihak yang hendak memenangkan idea mereka. Lebih-lebih lagi jika ia beremosi dan tidak bersandar kepada konsep ilmu.


Ataupun kita yang sebenarnya berdarah muda dan sukar untuk berlapang dada.


Kata seorang kawan - kita bergerak atas dasar kefahaman, bukan semangat. Menjadi manusia lalang memang mudah. Tetapi saya ialah lelaki perang yang sedang merusuh dadanya.


Bukankah kita sudah bersetuju untuk tidak bersetuju?


Kata Buya Hamka, kebodohan dan kejahilan umat adalah tempat bertapaknya penjajah.

Sungguh - engkau merasa kerdil kerana merasa kurang ilmu, kerana kurang membaca. Dan kekurangan ini buat engkau mahu terus berada di daerah selamat - mendiamkan diri.


Walhal - mendiamkan diri akan buat engkau terus dalam kitaran bebalisme, ketumpulan otak. atau kita yang telah hilang keupayaan untuk berfikir hal yang besar-besar?


Betapa sampai bila engkau hendak menjadi jurudengar dan jurufikir - bergeraklah untuk menjadi jurutulis dan jurubicara.


Dunia sedang memerlukan tenaga dan buah fikir anak muda. Tapi - anak muda yang bagaimana?


1 ulasan:

Najwa Najihah berkata...

"Ataupun kita yang sebenarnya berdarah muda dan sukar untuk berlapang dada."

*fasa yang memeritkan.*

Related Posts with Thumbnails