Khamis, Oktober 06, 2011

Tentang muzik, filem, buku dan kita.



Kebelakangan ini, saya nampaknya suka untuk mengulang-ulang kembali apa yang telah ditulis pada bulan-bulan yang sebelumnya.


Dan begitulah juga entri ini.


Sesudah selesai menulis entri ini, barulah saya sedar bahawa saya pernah menulis tajuk yang lebih kurang sama pada Julai 2011. Klik untuk ke entri Tentang Buku & Filem.


Saya percaya bahawa budaya dan faktor sekeliling merupakan salah satu perkara yang akan mempengaruhi pembinaan karakter seseorang individu.


Dan muzik, filem dan buku adalah antara faktor-faktor yang mampu untuk mengubah paradigma seseorang manusia itu.


Ada satu kata-kata yang pernah saya baca, begini lebih kurang bunyinya.


"Buku tidak boleh mengubah dunia. Manusia yang membaca buku boleh mengubah dunia." Knowledge is power. Pengetahuan adalah kuasa.


Kerja menonton filem selalunya lebih santai dan ringan berbanding kerja membaca buku. Dan oleh kerana itulah saya percaya bahawa filem telah banyak mencorakkan budaya masyarakat kita (dalam konteks sebuah masyarakat yang tidak membaca)


Jika dilihat pada lawak-lawak, slanga, dialog, perbuatan dan sebagainya - masyarakat kita lebih suka menirunya daripada filem berbanding daripada buku.


Kerja menonton filem adalah kerja santai sambil duduk di atas sofa empuk selepas menikmati makan malam, dan kurang imaginasi diperlukan.


Kerja membaca buku agak melelahkan dan mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk kita terlelap dan terlentok selepas menyelak beberapa halaman. Kerja membaca buku memerlukan daya fokus dan keghairahan yang tinggi untuk kita menguliti kandungannya sehingga ke halaman terakhir.


Filem adalah satu wadah yang menggambarkan corak pemikiran sesuatu bangsa/komuniti/kumpulan. Saya menonton filem untuk melihat bagaimana sesuatu bangsa/komuniti/kumpulan pada sesuatu zaman berfikir.


Dan tema yang menjadi kegilaan pembikin filem pada sesuatu zaman itu menggambarkan tahap pemikiran dan selera masyarakat pada ketika itu.


Kata seorang kawan, filem-filem di Malaysia masih tidak dapat keluar daripada kepompong hantu, mistik dan cinta. - kerana itulah kegilaan masyarakat kita.


Dan begitu juga dengan akhbar. Akhbar harian berbahasa Melayu yang paling laris di Malaysia adalah yang memuatkan cerita-cerita kontroversi, mistik, pop dan sensasi. - kerana itulah kegilaan masyarakat kita.


Kata seorang kawan lagi - mereka patut menulis apa yang sepatutnya masyarakat baca, bukan menulis apa yang masyarakat ingin baca.


Dan muzik pula adalah alunan lagu dan lirik yang menangkap telinga kita. Catchy. Saya sedang berfikir-fikir dalam seminggu dua ini - apakah kaitan antara muzik dan landskap sosiologi masyarakat kita?


Muzik sentiasa hidup di sekeliling kita, jauh lebih mendominasi berbanding filem - apatah lagi buku.

1 ulasan:

Shukri Mohd Ali berkata...

benar. muzik sering berlegar dalam minda. hahaha.

Related Posts with Thumbnails