Jumaat, Mei 31, 2013

Catatan-catatan yang tertangguh


Macam-macam yang berlaku semenjak Mac 2013 sehingga hari ini, sehingga blog ini bersawang kerana tidak dikemaskini.


Bermula dengan Pilihan Raya Kampus untuk Jawatankuasa Perwakilan Pelajar, Kejohanan Olahraga Tahunan, Kembara Penulis Muda ke UK, praktikum dan hal-hal lain.


Kejohanan Olahraga Tahunan berlangsung pada 4-6 Mac 2013 dan saya menggalas amanah sebagai pengerusi unit perbarisan, persembahan, pembukaan dan penutup. Tugasan yang menyita agak banyak masa dan memerlukan perancangan rapi.




Pilihan Raya Kampus pada 20 Februari 2013 dan saya bertanding untuk kerusi Ahli Majlis Tertinggi. Bermula Mac 2013 sehingga sekitar Februari 2014, saya menduduki 'kerusi panas' Yang Dipertua (YDP) Jawatankuasa Perwakilan Pelajar, IPG kampus Tun Hussein Onn. Peluang dan ruang yang ada akan saya pergunakan sebaiknya untuk meraih sebanyak mungkin pengalaman mengurus realiti. InsyaAllah.


Seperti mana pelajar semester 5 yang lain, kami akan menjalani praktikum selama sebulan. Sepanjang April, saya menjalani praktikum di SK Bindu, Batu Pahat, Johor. Berada di medan realiti yang sebenarnya memberi peluang kepada saya untuk memahami cabaran yang timbul dalam dunia pendidikan.


Cikgu praktikum di SK Bindu. Selepas menguruskan Kem Ikhtiar Hidup 



Kembara Penulis Muda ke United Kingdom. Ya, United Kingdom. 


Saya sebenarnya ketika mula-mula membaca iklan tawaran ini langsung tidak mahu menghantar borang permohonan, mengenangkan track record dalam dunia penulisan yang masih belum baik.





Beberapa hari sebelum tarikh tutup tamat, rakan penulis - Tuah Sujana menghubungi saya dan memujuk untuk mengisi borang tersebut. Apa salahnya mencuba, kan? - katanya begitu.


Saya terbuka hati dan menyediakan dokumen-dokumen yang dikehendaki.


Dari kiri: Encik Anuar (Pegawai ITBM), Hafizul Faiz, Tuah Sujana



Beberapa hari selepas tarikh tutup permohonan, saya menerima emel untuk panggilan temuduga di sebuah hotel di Kuala Lumpur.


Dan akhirnya, Alhamdulillah - saya terpilih dalam kalangan 10 orang peserta untuk kembara ke United Kingdom. Satu peluang yang tak disangka-sangka akan tiba.


10 peserta dan 2 pegawai ITBM


Berada selama 10 hari di sana - saya memerhatikan tentang perkembangan sastera, budaya dan buku di barat. Penerimaan masyarakat di sana tentang sastera, budaya dan buku memang berbeza. 


Salah sebuah kedai buku. Besar & bertingkat-tingkat!


Buku tulisan Puan Nisah Haron - Kembara Sastera Nisah Haron: United Kingdom & Dublin mungkin boleh memberi gambaran tentang persekitaran yang saya maksudkan.






Catatan peribadi saya tentang kembara ini akan saya usahakan dalam masa terdekat. InsyaAllah. Sesudah tamat kembara, setiap peserta perlu menyudahkan tugasan projek masing-masing.


Ada tugasan yang masih belum selesai.


Berlatarbelakangkan Big Ben


2 ulasan:

fy berkata...

tahniah syuk, ydp ipg tun hussein onn.. dan tahniah juga sebab terpilih antara 10 penulis muda untuk kembara ke united kingdom. aku suka baca catatan kau dan teruskan menulis sahabat ^_^

Syukri Sapuan berkata...



terima kasih Farah pasal sudi baca :)

Related Posts with Thumbnails