Khamis, Jun 13, 2013

Ada apa dengan kembara?


Saya baru beberapa hari pulang dari bandar metropolitan Thailand, Bangkok. Kembara backpacker bersama teman-teman. Oleh kerana faktor kewangan yang terhad, kami ke sana cuma untuk 4 hari 3 malam sahaja. Tidak dapat hendak berlama-lama melihat negeri orang.




Tempoh masa 4 hari itu tentu saja terlalu singkat jika hendak dibandingkan dengan tempoh saya menetap di tanah air sendiri. Pun begitu, tetap banyak ibrah yang dapat dipungut tika berkelana ke wilayah asing.


Saya pernah menjejakkan kaki ke 8 buah negara. Untuk backpackers - cuma di sekitar ASEAN -  Aceh (Indonesia), Vientiane (Laos), Nong Khai, Hatyai, Bangkok (Thailand), Singapura,  Arab Saudi - umrah , London - Kembara Penulis Muda ITBM-PENA (United Kingdom), Dubai & Qatar (sekadar di lapangan terbang untuk transit). Setiap satunya memberi pengalaman yang berbeza dan mengujakan.


Aceh

Ketika di bangku sekolah, antara novel yang pernah diuliti ialah Enrique Mengundang Jauh, finalis Hadiah Sako 2 - tentang Panglima Awang yang belayar mengelilingi dunia. Terinspirasi dari situ, saya berazam untuk kembara melihat negeri orang. Kalau tidak melalui kembara secara fizikal, sekurang-kurangnya dengan 'kembara' melalui pembacaan.


Pasport merah untuk 5 tahun yang pada awalnya dibikin sebagai prasyarat permohonan universiti UK (yang kemudiannya saya akur tidak lepas syarat minimum) terasa sia-sia jika dibazirkan kosong begitu saja. 


Kembara pertama saya ke ranah asing adalah ke negara jiran yang dihubungi oleh tambak Johor. Seorang kawan meminta saya menyambutnya di Changi Airport - usai kembaranya menjelajahi Borneo. Singapura mungkin tidak terlalu asing buat saya. Beratus-ratus (mungkin beribu-ribu) rakyat Johor menyeberanginya setiap hari untuk bekerja di sana. Saya ke sana seorang diri cuma dengan menaiki bas awan daripada Terminal Larkin, Johor Bahru. Urusan imegresen & komunikasi tidak terlalu rumit. Singapura - negara yang 'mesra pelancong'. Tidak sukar untuk membaca papan penunjuk jalan . Saya membaca peta dan menaiki MRT ke bahagian timur pulau, sambil mata meliar memerhatikan persekitaran.




Begitulah berikutnya - kembara saya melihat negeri yang pernah dibadai tsunami - Aceh selama seminggu pada Disember 2011, perjalanan rohani semasa mengerjakan umrah pada Jun 2012, kembara ke Laos pada Disember 2012, kembara memerhatikan apresiasi Barat terhadap ilmu, sejarah, budaya, sastera & buku di United Kingdom (Mac 2013) dan yang terbaru ke kota Bangkok yang padat. Setiap satunya meninggalkan kenangan yang tersendiri.


Kadang-kala saya merenung dalam-dalam. Sejauh manakah kembara ini berjaya mencorak persepsi diri? Ada apa sebenarnya pada sebuah kembara?


Premis saya mudah - kita akan jumpa apa yang kita cari.


Setiap manusia - faktor yang menolaknya ke hadapan berbeza-beza. Ada yang mengembara untuk bercuti dan bersantai-santai. Mungkin juga untuk memerhatikan budaya & sejarah. Mungkin juga untuk membeli-belah dan seribu satu motif yang lain. Terpulang pada diri sendiri. Motif inilah yang kemudiannya akan melorongkan perjalanan kembara.


Sama seperti dengan persoalan - ada apa dengan sekolah? Ada yang ke sekolah cuma untuk mengumpul deretan 'A'. Sedangkan mereka boleh mengaut lebih daripada itu - seperti kemahiran sosial, keseronokan meneroka ilmu, kemahiran mengurus realiti, membina daya kepimpinan dan pelbagai lagi. Segalanya bermula dengan premis - kita akan jumpa apa yang kita cari. 


Atau mungkin saya sebenarnya terpengaruh dengan pandangan Stephen Covey? - begin with the end in minds.


Dan kemudiannya saya terkenang pula pada kata-kata Sasterawan Negara Arena Wati - "Suatu pengembaraan dianggap gagal kalau kita tidak mendapat apa-apa yang kita cari. Tetapi itu tanggapan yang salah. Tidak ada pengembaraan yang sia-sia. Cuma kau tidak faham, bahawa sesuatu yang kaujumpa dalam perjalananmu. Ada kalanya lebih baik daripada apa yang kaucari.”


Melalui pengalaman peribadi - kembara (backpack ke luar negara, terutamanya) mencorak diri dalam beberapa cara.


Pertama, dengan melihat bagaimana budaya & sejarah membentuk bangsa-bangsa di dunia ini. Keluar dari kepompong selesa Muslim Melayu di tanah air sendiri - dan cuba untuk memahami perbezaan & persamaan. Saya selalu percaya bahawa - kita akan menjadi lebih lekas matang apabila mengurus perbezaan, berbanding dengan mengurus persamaan.


Saya perlahan-lahan kagum dengan upaya muslim yang menjadi minoriti dengan sesetengah negara yang dilawati (muslim di Laos cuma 0.01%), sedang muslim di negara sendiri masih leka tidak sedar untung rugi diri.


Melalui kembara, kami berjumpa dengan lebih ramai manusia daripada latar yang berbeza-beza. Kami menemui kemiskinan yang melata dari kota hingga ke desa. Tentang jurang. Tentang marhaen. Tentang kapitalis. Tentang hati budi. Tentang tertib budaya.


Kembara menemukan kami dengan peristiwa kecil yang membawa makna besar. Kisah Pak Agus yang banyak membantu semasa di Aceh, kisah  Kak Ani yang mengusahakan Makan Cafe di Portobello Road, kisah komuniti muslim di Laos dan seribu satu cerita lain.


Kembara ke UK

Melawat ke muzium akan menemukan kita dengan jawapan bagi persoalan mengapa budaya mereka begitu dan begini. Betapa - keadilan akan tetap menjadi tunggak kegemilangan tamadun.


Dengan memahami sejarah, kita akan mengetahui apa yang berlaku pada masa silam - seterusnya lebih mudah untuk menguruskan realiti hari ini dan merencana masa depan.


Kedua, kembara memberi peluang kepada kami untuk berdikari, terutamanya untuk backpack. Kami cuma pergi dengan panduan & bacaan daripada internet. Kami merancang sendiri tentatif kembara (dengan kewangan yang terhad), merencana strategi,  menempah penginapan (hostel bajet pastinya), mencari komuniti muslim dan sebagainya. Adrenaline kami merembes pantas, tapi ia debar yang padat nikmat.


Vientiane & basikal


Berada di wilayah asing - kami meletakkan diri dalam keadaan bahaya dan serba tidak pasti.  Ia mengajar kami untuk berhati-hati dan tidak cepat menaruh percaya.


Bukan semuanya indah sepanjang kembara. Ditipu, sesat jalan, kepenatan, kuntilanak di Pulau Sabang, masalah komunikasi dan pelbagai lagi. Namun, detik-detik sebeginilah yang menjadi lelucon sesudah pulang ke tanah air. 


Ketiga, saya kira kembara memberi ruang seluas-luasnya untuk mengenali hati budi teman-teman sepanjang kembara. Kembara berkumpulan memberi peluang untuk sinergi. Maka sukar untuk disorok - tentang bagaimana reaksinya apabila berhadapan dengan tekanan masalah, tentang keprihatinannya, tentang kematangannya, tentang kecenderungannya, tentang tanggungjawabnya dan pelbagai lagi sikap yang bakal terserlah tika bermusafir bersama.


Saya juga pernah menulis tentang manfaat kembara dalam entri pada Mei 2012.


Begitulah serba sedikit pandangan saya yang masih tidak lebar langkahnya ini tentang kembara. Masih belum celik mata hati ini dan deria masih belum tajam sepenuhnya.



Malaysia Pancake (apam balik) di London

Kata pepatah - hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri. Pada akhirnya saya kira - tujuan kembara harus kembali bermanfaat kepada ummah & tanah air sendiri. Kita boleh terus membanding-bandingkan, tetapi pada akhirnya kita kembali sedar bahawa sekadar membandingkan tanpa berusaha merealisasikannya tidak akan membawa kita ke mana-mana. Kita perlu memikirkan bagaimanakah caranya untuk berbakti membangunkan kota pertiwi.


Lazimnya - dalam galak teman-teman mengetik butang kamera tika berada di tempat menarik - saya tertanya sendiri di dalam hati - sebelum ketiadaan kamera, apakah yang pelancong/pelawat lakukan tika berada di tempat sebegini?

4 ulasan:

Ilya Alias berkata...

Melancong ialah salah satu meditasi. :)

muizzrasani berkata...

Bmusafirlah utk.melihat kebesaran Tuhan

fy berkata...

Alhamdulillah syuk aku pun suka mengembara sebab makin jauh aku merantau makin banyak aku pelajari tentang kehidupan,tentang islam. Aku nk sangat melancong backpackers cuma kurang sambutan dr kawan2 perempuan. Insyaallah all the best syuk :-)

Syukri Sapuan berkata...


Ilya Alias: Yup, tapi menguji jiwa jugak sebenarnya :)


fy: Thanks. Tulislah jugak catatan pengalaman sepanjang join programe di luar negara :)

Related Posts with Thumbnails