Selasa, Ogos 20, 2013

Kembara ke Bangkok (iii)

Kami bangun untuk pagi kedua di Bangkok setelah semalaman berehat. Dari balkoni bilik, bangunan pencakar langit berdiri megah di celah-celah bangunan kecil.

Bangkok - dari balkoni bilik

Membandingkan antara Kuala Lumpur dan Bangkok bukanlah satu usaha perbandingan yang setara - kerana Bangkok sebagai sebuah kota metropolitan mempunyai keluasan seluas 1,569 km2 dengan populasi 8, 281 juta penduduk pada tahun 2010, berbanding Kuala Lumpur (265km2 dengan populasi 1,627 juta)

Kami bersarapan dengan bijirin yang dibawa dari Malaysia. Di aras bawah De Talak Hostel, terdapat ruang pantri untuk memasak air. Di hostel tersebut, kami berlima menginap di sebuah bilik dengan bayaran 290 bath untuk satu malam setiap seorang. Sewaktu kami di sana - terdapat beberapa kelompok pengembara backpackers yang lain seperti dari Indonesia, US dan UK.

Bilik di De Talak Hostel

Perancangan kami untuk hari tersebut ialah untuk ke Damnoen Saduak Floating Market yang terletak kira-kira 100 km dari kota Bangkok. Kami berjalan kaki ke stesen BTS Queen Sirikit National Convention Centre, seterusnya menaiki subway ke stesen BTS Victory Monument. Seperti Kuala Lumpur, saya kira - rangkaian laluan BTS dan MRT membolehkan warga Thailand dan pelancong sampai di kawasan-kawasan strategik seluruh kota.

Stesen BTS Victory Monument terletak berhampiran dengan Khao San Road. Di kawasan ini, ada satu terminal yang memuatkan beberapa agensi yang menyediakan perkhidmatan van mini ke kawasan-kawasan sekitar Bangkok.

Kami membeli tiket untuk ke Damnoen Saduak Floating Market dengan harga 200 bath setiap seorang untuk perkhidmatan pergi dan balik. Kami menunggu agak lama di kaki lima sebelum bertolak - entah kerana menanti van penuh ataupun menanti trip yang seterusnya.

Van yang memuatkan kira-kira 13 orang penumpang bergerak ke Damnoen Saduak yang mengambil masa hampir 1 jam 30 minit. Kami melintasi kawasan-kawasan utama di Bangkok dengan melalui lebuh raya.

Kami dihantar oleh pemandu van ke sebuah jeti kecil untuk ke Damnoen Saduak  floating market. Daripada jeti ini, terdapat perkhidmatan perahu yang menghantar pelancong ke pasar terapung tersebut mengikut laluan terusan yang telah diatur.

Setelah proses tawar menawar - akhirnya kami membeli tiket perahu dengan harga 200 bath setiap seorang - walaupun di atas tiket ditulis harga 500 bath. Berdasarkan bacaan di internet, kerap kali berlaku penipuan di kawasan ini apabila agensi pelancongan mengenakan harga yang berlipat-lipat kali ganda.

Kami mudik melalui terusan tersebut - bermula dengan kawasan-kawasan rumah, gerai-gerai yang dibina di tepi terusan dan tiba di pasar utamanya. Tembok batu dibina  dan pancang kayu dicacak di tebing sungai untuk menghalang hakisan - menunjukkan bahawa kawasan pelancongan ini diberi perhatian sewajarnya daripada pihak tempatan.

Di Damnoen Saduak  floating market, para peniaga yang majoritinya terdiri daripada wanita berjualan di atas perahu - antaranya menjual barangan cenderahati dan baju untuk para pelancong. Terdapat juga yang wanita tua yang menjual sayur-sayuran - mungkin untuk warga tempatan. Satu kebiasaan yang saya perhatikan di Thailand ialah antara menu popular yang dijual ialah pulut mangga.

Pendayung perahu menghantar kami ke tebing dan kami berjalan kaki ke sekitar pasar ini. Terdapat kompleks gerai yang di tebing terusan.

Di gerbang Damnoen Saduak  floating market, ada ditulis serba sedikit tentang sejarah terusan ini. Terusan Damnoen Saduak merupakan terusan terpanjang di Thailand (32 km) yang dibina ketika era King Rama IV (1868) untuk menghubungkan 2 batang sungai. Terusan ini memberi manfaat kepada petani untuk mengairi tanaman mereka - selain menjadi jalan penghubung dan pusat sosioekonomi masyarakat di sini.

Pintu gerbang

Kami kembali ke jeti asal dengan menaiki perahu - seterusnya menunggu van untuk kembali ke ibu kota Bangkok. Seperkara yang menarik tentang kunjungan kami ke kawasan ini ialah - ia disertai oleh kelompok pelancong Cina daripada Indonesia yang turut menginap di De Talak Hostel. Pada mulanya -  kami tidak menyangka mereka berasal dari wilayah nusantara sehinggalah mereka yang mula menegur dengan bahasa Indonesia. Idea tentang diaspora berlegar-legar di kepala.

Sahabat daripada Indonesia

Kami tiba di Bangkok tika zohor hampir melabuhkan tirainya. Berdasarkan perancangan - kami mahu menuju ke Masjid Darul Aman - salah satu masjid yang terdapat di Bangkok. Van menghantar kami agak jauh daripada kawasan masjid dan kami sesat hampir sejam untuk mencari arah.

Masjid Darul Aman terletak di Phetchaburi Soi 7, kira-kira 300 meter dari stesen BTS Ratchathewi. Para jemaah baru habis solat asar ketika kami tiba di masjid bersaiz sederhana ini.

Masjid Darul Aman

Di sekitar kawasan masjid, terdapat beberapa restoran makanan halal. Berdasarkan pemerhatian, restoran-restoran ini dimiliki oleh komuniti Muslim yang berasal daripada wilayah selatan Thailand yang majoritinya Muslim - Yala, Pattani dan Narathiwat. Segelintir daripada mereka mampu untuk berbahasa Melayu (dialek Kelantan)

Restoran makanan halal

Kami seterusnya menaiki teksi untuk ke Sungai Chao Phraya. Selain BTS, MRT, teksi kereta dan teksi motor, perkhidmatan pengangkutan awam lain yang ada di Bangkok ialah teksi air - ataupun Chao Phraya Express Boat - yang berhenti di 39 stesen sepanjang Sungai Chao Phraya.

Perkhidmatan ini umpama bas henti-henti kerana bot akan berhenti di setiap stesen yang ditetapkan - penumpang menunggu di jeti dan naik beramai-ramai, seterusnya bergerak ke stesen berikutnya. Seorang konduktor akan berjalan untuk mengutip bayaran dan memberi tiket pada penumpang. Tiket yang perlu kami bayar ialah 15 bath setiap seorang. Kerusi ada disediakan tetapi terhad. Kami berdiri menghirup udara petang Bangkok sambil menikmati pemandangan seperti mana kebanyakan penumpang-penumpang yang lain.

Menyusuri Sungai Chao Pharaya

Kami turun di stesen Ta Chang - merancang untuk ke Grand Palace, kawasan seumpama Istana Negara seandainya ingin dibandingkan dengan Malaysia. Kami menaiki teksi untuk ke kawasan tumpuan pelancong dengan harga 20 bath setiap seorang.

Sekitar Grand Palace

Grand Palace ialah istana penginapan rasmi pemerintahan monarki Thailand sejak 1782. Keluasannya agak besar dengan kawasan istana, wat-wat, taman, pusat pertahanan dan muzium. Jikalau ingin memahami sejarah panjang Thailand dan sistem monarkinya, kawasan ini ialah antara tempat yang ideal untuk dilawati.

Kementerian Pertahanan

Malamnya - kami ke MBK Center, pusat membeli belah terkemuka di Bangkok. Seperti mana pusat tumpuan pelancong lain di dunia, Bangkok turut sarat dengan pusat membeli-belah yang menjual pelbagai barangan. Malam itu kami merayau sekali lagi ke kawasan membeli belah dan pasar malam berhampiran - melihat barangan yang dijual dan membeli cenderahati - sambil melihat seribu satu ragam manusia.

Sesat di Bangkok

Setelah lenguh meronda kota, kami pulang ke hostel untuk melelapkan mata - sementara bandar metropolitan Bangkok masih meriah dengan bingit pub, disko dan pusat-pusat hiburannya.