Sabtu, Mei 21, 2011

Bas


Ahad lalu - saya ke Kuala Lumpur untuk mengikuti Dialog Orang Muda (DOM). Dan DOM minggu itu membawakan tajuk : PPSMI Kembali : Reaksi Orang Muda. Panelnya terdiri daripada Sdr. Aidil Khalid, Sdr. Wan Ahmad Fayhsal dan Sdr. Wan Mohd Aimran.


Tapi bukan cerita DOM yang ingin saya perihalkan di sini. Yang saya ingin tulis adalah kisah di dalam bas semasa perjalanan  ke Kuala Lumpur.


Begini - semasa di dalam bas, saya duduk berhampiran dengan seorang lelaki tua Cina. Dan kelihatan lelaki berumur lingkungan 50-an itu begitu ramah sekali orangnya.


Oleh kerana saya mula rasa perjalanan 3 jam itu begitu menjemukan - saya pun membuka topik perbualan bersama uncle tersebut.


Dan respon daripada uncle itu begitu baik sekali. Setiap pertanyaan saya akan dijawab dengan panjang lebar. Saya angguk-angguk dan senyum setuju saja.


Selepas lebih 30 minit mengangguk dan senyum setuju, saya pun terasa ingin mengheret perbualan tersebut ke medan yang lebih serius.


Saya jarang sekali mendapat peluang untuk mendengar pendapat daripada orang yang ruang hidup & sistem pandanganya berbeza. Asyik dengar pandangan daripada orang yang sama sistem hidupnya dengan diri kita pun tidak seronok juga. Kadang-kala mahu dengar juga yang lain-lain.


Lalu saya pun bertanya kepada uncle tersebut hal-ehwal politik negara - sebelum saya tujukan soalan sebenar yang ingin saya tanyakan.


Begitu-begini-begitu-begini-begitu-begini. Begitulah jawapan uncle tersebut. Bersemangat.


Kemudian saya tanya lagi - Apa pendapat uncle tentang parti politik yang bawa gagasan Islam?


waaah. respon spontan uncle tersebut.


kenapa uncle?


Kalau parti itu perintah negara, ekonomi kita akan jatuh merudum. pelancongan kita nanti teruk!


kenapa pulak uncle?


Parti itu bila perintah negara, dia akan haramkan judi, arak & pelacuran. You tengok macam Singapura. Ekonomi dia baik pasal apa? Pasal sana ada banyak tempat-tempat entertainment. Pelancong-pelancong banyak duit datang daripada luar datang mahu cari entertainment. Kalau haramkan 3 benda tu, ekonomi kita tak boleh berkembang.


Jadi kalau nak majukan ekonomi, kita kena bangunkan 3 industri tu ke?


Ye la. Baru pelancong datang ramai.


Tapi sebenarnya bila Islam datang haramkan 3 perkara tu, isteri-isteri banyak suka. Pasal itu benda pun bukan baik sebenarnya. kehkehkehkeh. uncle itu gelak.


Mungkin gelakkan diri sendiri. Mungkin.


7 ulasan:

Dai berkata...

saya suka response uncle yang akhir sekali. =)

Dai berkata...

saya suka response uncle yang akhir sekali. =)

Unknown berkata...

adoi uncle ni...

bkn die xtau yg mn baik@buruk...huhuhu

Syukri Sapuan berkata...

Dai : Saya suka anda tinggalkan respon di sini.hehe


cik tiniey: Begitulah. Tapi kalau mahu difikirkan, mungkin uncle tu kata macamtu pasal dia tak faham Islam. Kalau orang Islam yang faham Islam, kemudian dia giatkan lagi industri2 tu barulah pelik namanya.

muhammad fakhruddin berkata...

Dek sebab Isnin ada paper, tak dapek den nak ke DOM.

Dalam hati uncle tu sebenarnya nak cakap, Islam ni bagus ;)

ilyas zainal berkata...

haha ada eh org cmni syuk

serai wangi berkata...

bila mahu update blog lg? :)

Related Posts with Thumbnails