Khamis, September 29, 2011

Angka II


Sewaktu mula hendak menulis entri ini, saya terasa-rasa bahawa saya pernah menulis sesuatu tentang angka dan usia dalam entri sebelumnya.


Dan setelah diperiksa, ternyata telahan saya itu benar. Saya pernah menulis entri bertajuk Angka pada Januari 2011.


"Usia hanyalah angka. Apa yang lebih penting adalah bagaimana kita mengisi angka-angka tersebut." Kata guru sekolah menengah saya dahulu sewaktu mengiringi saya pulang daripada Pertandingan Anugerah NILAM peringkat negeri Johor 2007.


Dan Alhamdulillah, kemenangan dalam pertandingan peringkat negeri telah memberi peluangkepada saya untuk mewakili negeri Johor dalam Pertandingan Anugerah NILAM peringkat kebangsaan pada tahun 2007, bertempat di Kuala Lumpur.


Walaupun tewas dalam saingan peringkat kebangsaan, ia tetap sebuah pengalaman yang mengujakan. Dan sehingga hari ini, saya akan berasa semacam rendah diri jika menjadi alumni peserta pertandingan NILAM yang tidak terus membaca, atau sekurang-kurangnya menjadi seorang manusia yang malas berfikir, dan tidak mampu mengeluarkan pandangannya sendiri (berdasarkan sumber-sumber yang boleh dipercayai)


Dan itulah masalah saya.


Saya kadang-kadang seakan mahu bersetuju dengan teori sendiri bahawa manusia menjadi tertutup pemikiran kerana terlalu rendah tempat mereka berdiri. Oleh itu, mereka tidak melihat sesuatu daripada pada sudut pandangan yang luas. Bird view.


Kalau mereka berdiri di tempat yang lebih tinggi, menara misalnya, mereka akan dapat lihat sesuatu itu dengan lebih menyeluruh. Makanya, saya suka sekali jika kita memulakan melihat sesuatu itu daripada gambaran besar terlebih dahulu, sebelum turun ke gambaran-gambaran yang lebih kecil.


Setiap generasi ada cabarannya. Dan menurut seorang kawan, masalah kita pada hari ini adalah kemarau intelektual dalam banjiran graduan. Tentang apa itu definisi intelektual, tidaklah saya ketahui dengan sepenuhnya akan pengertiannya. Ketidakupayaan intelektual untuk mempengaruhi masyarakat adalah musibah buat kita.


Kata kawan itu lagi, kematian dan kehilangan tokoh-tokoh ilmuwan tidak diratapi dan dirasai oleh masyarakat (dan ditulis dalam ruangan yang kecil dalam akhbar), sedangkan kematian dan kehilangan figura-figura hiburan menjadi berita sensasi yang menggemparkan masyarakat (dan berita tentangnya mengisi penuh dada akhbar dan menjadi sebut-sebutan orang ramai berminggu-minggu lamanya)


Dan ketika angka-angka usia saya bertambah, apa yang perlu saya isi ke dalamnya?


Menjadi anak muda yang kurang pengalaman hidup - berdarah panas - gelojoh - tidak hemat - tidak taat - dan sering dilabel dengan pelbagai label (negatif) oleh masyarakat (warga tua) bukanlah satu rutin yang nikmat.


Dan kadang-kadang petikan kata orang Inggeris, Life Begin at 40 - selalu menari-nari di gendang telinga.


Bagaimana agaknya menjadi seorang lelaki pada usia 40 tahun? - Yang dibayangkan - emosi yang sudah stabil, kaya pengalaman, kewangan yang mulai stabil, sudah mencapai beberapa matlamat hidup dan beberapa lagi bayangan yang muluk-muluk.


Dan ketika usia sudah mendaki tangga 20, tika merenung dalam-dalam - pernahkan engkau menggeleng-geleng kepala - Istighfar - dan kemudian tergelak-gelak dan tersenyum sendirian mengenangkan kerja-kerja merepek yang pernah dilakukan - kesan daripada terlalu rendah tempat engkau berdiri dan kegagalan untuk melihat (meramal) masa depan.


Engkau selalu berada rendah diri kerana mengganggap engkau adalah seorang lelaki pengalah (loser), yang tidak punyai apa-apa bakat dan keistimewaan.


Betapa angka itu sedang engkau cuba isi sedikit demi sedikit, agar bila dewasa kelak - engkau menjadi seseorang yang memiliki.


Dan sepanjang hari ini - saya berharap (dan berdoa) agar PRU 13 diadakan lewat-lewat sedikit. 2 Januari tahun depan, saya mahu mendaftar sebagai pengundi. (1 Januari 2012 - Hari Ahad - Pejabat Pos tutup)


Ahh - lambatnya hendak mencicip angka 21 dan terlibat menentukan hala tuju negara.


1 ulasan:

Najwa Najihah berkata...

Nilai intelektual.

Gelaran mahasiswa disandang namun sejauh mana otak bergerak untuk menggali lubuk ilmu yang dalam [terpukul sendiri...]

Lebih selesa untuk melihat menerusi pandangan sendiri kan? Hakikatnya dunia bukan milik sendiri, berkongsi rupanya.

~ baiklah, maksud sebenar telah dapat difahami. Alangkah untungnya jika dihisab menggunakan kalendar Hijrah. huhu...

Related Posts with Thumbnails