Jumaat, Februari 10, 2012

Buku nota


Suatu ketika dahulu - kira-kira 10 tahun yang lepas, ayah pernah membekalkan sebuah buku nota kecil kepada kami, adik beradik yang sudah masuk ke sekolah rendah.


Kata ayah - buku nota ini gunanya untuk mencatat kerja-kerja sekolah yang diberi oleh cikgu. Dan begitulah ayah selalunya akan memeriksa buku nota kami untuk pastikan ia dimanfaatkan sepenuhnya.


Hasilnya, kehidupan kami lebih teratur.


Selepas tamat sekolah rendah dan masuk ke sekolah asrama untuk sekolah menengah, saya cuba-cuba juga untuk teruskan budaya ini. Namun selalunya gagal.


Tetapi pada hari ini - dengan timbunan komitmen, tanggungjawab, minat, azam, janji dan sebagainya - hidup tanpa perancangan akan buat saya berserabut.


Tahun ini saya perlu cuba untuk kembalikan tabiat 10 tahun yang lepas. Membawa sebongkah perancangan di dalam fikiran ke sana sini, dan kemudian berfikir tentang hal yang lain pula akan buat saya tidak dapat fokus.


Walaupun kita sudah punyai teknologi telefon yang canggih-canggih, yang mampu untuk untuk tulis nota pada skrin sentuh - tapi saya adalah seorang yang konservatif. Menulis di telefon bimbit tidak lancar dan idea akan tersekat-sekat. Lebih asyik lihat tangan sendiri memegang pena dan bebas menari, mencantas, menconteng - di sini sana. Idea mengalir lebih lancar, harap-harapnya.


Tahun 2012 - saya berazam untuk manfaatkan sepenuhnya penggunaan diari untuk merancang.


Mari jadikan setiap hari berharga. Make Every Day Counts.








1 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Salam ziarah kembali. Terima kasih atas segala ucapan yang diberikan. Semoga saudara juga terus tekal menulis.

Related Posts with Thumbnails