Jumaat, Februari 03, 2012

Impian

Pernah salah seorang guru kami berkata; Kamu semua masih muda. Oleh itu, jangan terlalu cepat melatah dan cepat menghukum orang lain.


Begitulah lebih kurang bicaranya.


Dalam hidup ini - tidak dapat tidak - persepsi, pandangan alam dan sistem nilai yang kita anuti dipengaruhi oleh persekitaran perjalanan hidup yang ditempuh, bahan bacaan yang dibaca, filem/drama/dokumentari yang ditonton, perbualan dengan orang lain yang kita jumpa, dan pelbagai faktor lain - yang memungkinkan kita melihat sesuatu isu/perkara itu pada sudut pandangan yang berbeza.


Sebenarnya - saya baru mula faham bahawa sesetengah perkara yang kita pelajari beberapa tahun yang lalu hanya akan mampu kita fahami pada hari ini - dek kerana ceteknya pengalaman hidup.


Dan dalam hidup ini - dalam kesibukan - kita perlu juga mencari masa untuk sekali sekala duduk merenung panjang akan hakikat kehidupan - melihat ke hadapan - di manakah agaknya diri kita berada ketika itu.


Sanggupkah kita terus menerus membiarkan roda kehambaran terus berputar - berlalu dan berlalu - pada tiap-tiap hari melewati tahun demi tahun. Atau kita memilih untuk keluar daripada ranah keselesaan dan menempuh satu jalan yang lebih mencabar.


Hidup biar dengan impian.


3 ulasan:

Dya Nadiah berkata...

:')

Dya Nadiah berkata...

:')

rumahukir berkata...

like....
By : admin
http://www.rumahukir.com

Related Posts with Thumbnails