Isnin, April 02, 2012

Kita dan persepsi


Sebagai seorang manusia, cara bagaimana kita melihat sesuatu isu ataupun perkara - tidak dapat tidak dipengaruhi oleh unsur-unsur yang berada di persekitaran.


Misalnya, masyarakat sekeliling dan norma yang dianutinya, buku yang dibaca, filem yang ditonton, orang yang dijumpai dan peristiwa yang dialami.


Saya secara peribadi - percaya bahawa manusia bersifat dinamik; iaitu mampu membuat penyesuaian serta menerbitkan pembaharuan dan kemajuan. Manusia mampu berubah. Soalnya - mahu ataupun tidak.


Adakah kita mahu melihat dunia pada satu sudut semata atau memilih untuk meninjau pada sudut-sudut berbeza - cuba mengerti dengan sebenar-benarnya.


Soalnya - adakah kita mahu terus menerus mendirikan tembok, ataupun keluar daripada ranah keselesaan - dan membina jambatan. Kita sendiri yang memilih.


Pada usia yang meniti angka 21 tahun, saya kira - salah satu pengalaman berharga yang membenarkan saya melihat dunia pada sisi berbeza adalah semasa bekerja selama 3 bulan di sebuah restoran makanan segera.


Saya bekerja sebagai pekerja di bahagian Front of House, Restoran Pizza Hut Kota Tinggi, ataupun lebih mudah disebut sebagai krew servis. Tugasnya; sebagai pekerja yang mengambil pesanan, mengemas meja, menyusun atur susunan sudu dan garpu, mengutip bayaran dan segala-galanya yang berkaitan dengan pelanggan.


Gaji semasa bekerja di sinilah yang saya gunakan untuk membuat lesen memandu dan membiayai kembara ke Aceh, Indonesia.


Daripada segi gaji, kadar RM3.50 untuk sejam tidaklah begitu lumayan berbanding kepenatan bekerja dan keletihan melayan kerenah pelanggan - namun, pengalaman melihat ragam masyarakat daripada kaca mata berbeza adalah sesuatu yang bernilai buat saya.


Dimarahi pelanggan, bekerja di bawah tekanan, menempuh 'politik' tempat kerja dan seribu satu kisah yang lain. Urgh. Tiba-tiba saya rindu pada saat-saat itu.


Saya cuba mencari-cari juga foto semasa memakai uniform kerja, tetapi tidak dijumpai. Hanya gambar di bawah inilah satu-satunya gambar yang ada. Foto - kad komen prestasi kerja daripada pengurus restoran yang diletakkan di sebelah mesin punch card.




Sepanjang 3 bulan itu, saya berpeluang bersemuka dan melihat sendiri realiti masyarakat Malaysia - bagaimanakah tahap hubungan antara etnik, jurang antara tua dan muda, cara masyarakat berfikir, team work dan seribu satu dapatan lain yang saya sisip kemas di dalam ruang persepsi.


Tidak dapat tidak - cara kita menghalakan persepsi dipengaruhi oleh peristiwa yang pernah dialami.


Kadang-kadang, saya berusaha untuk berada dalam kamar empati untuk memahami. Menerang, bukan menyerang. Dan saya juga cuba untuk tidak menjadi stereotaip dan menegakkan tiang jati diri sendiri. Dan impian saya; untuk melihat Malaysia yang lebih baik.


Kadang-kadang, saya terfikir juga akan kepentingan sinergi. Di mana; tindakan padu secara bersama-sama akan lebih berkesan berbanding dengan tindakan secara seorang diri. Setiap orang menghulurkan persepsi masing-masing dan menyumbangkan idea terbaik mereka. Dengan sinergi, kelemahan seseorang akan ditampung oleh kekuatan ahli kumpulannya yang lain. Soalnya - mampukah kita berlapang dada.


InsyaAllah - saya akan mula berkhidmat di sekolah pada tahun 2015, dan saya tidak sabar untuk melihat dunia pada sisi-sisi yang lain pula.


Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails