Khamis, Januari 01, 2009

.18.




Hari ini tarikhnya 1 Januari 2009.


Hari pertama dalam bulan-bulan masihi 2009.


Di sesetengah negara, ia disambut dengan percikan bunga api. meriah. gamat. gegak-gempita.


Namun, saudara-mara saya yang nun jauh di sana sudah terbiasa dengan ini semua. Bedilan bom, tembakan meriah, peluru tak bermata menemani mereka saban hari. Tidak perlu tunggu tahun baru pun mereka bisa 'menikmati' ini semua. Bersabarlah. Moga Allah bersama kalian.

Kata seorang kawan saya yang menuntut di Mesir, kekecewaan akhir tahunnya adalah apabila Ghazzah diserang dengan begitu teruk oleh Israel. Maal Hijrah yang sepatutnya diraikan umat Islam bertukar menjadi tragedi yang mendukacitakan. Lebih-lebih lagi, kawan saya ini berada dekat dengan mereka. Dalam doanya, kawan saya ini menghemburkan kalimah agar Allah menganugerahkan kekuatan bagi penduduk Palestin melawan Israel laknatullah itu. Amin.


Saya juga senada dengan kawan saya ini. Sesiapa yang juga setuju dengan saya, sila tinggalkan mesej sokongan.


Beberapa hari sebelum tahun baru masihi, kalendar hijrah 1430H telah tersingkap. Bezanya, tiada sambutan semeriah tahun baru masihi. Saya menyambutnya secara sederhana sahaja. Bacaan doa awal & akhir tahun di Masjid Jamek Kota TInggi mengiringi detik-detik peralihan tahun tersebut.


Semasa malam terakhir tahun 2008, 31 Disember, saya lepak di rumah sahaja. Tidak tahu mengapa, saya tiba-tiba kemaruk untuk bermain 'GameBoy' milik adik saya. Walhal, semasa awal-awal cuti dahulu saya tidak peduli sedikitpun. Entahlah. Mungkin kegelisahan untuk pulang ke kolej kian melanda.


Sedang saya khusuk bermain konsul tersebut, telefon bimbit saya tiba-tiba dihujani Sistem Pesanan Ringkas (SMS) yang bertalu-talu masuk ke ruang 'Inbox'. Oh. Rupa-rupanya tahun baru telah menjelma. Mereka menghantar mesej tahun baru kepada saya. Leka benar bermain sehingga kedatangan tahun baru pun tidak disedari.


Kedatangan tahun baru masihi sebenarnya membawa satu signifikan besar buat saya. Pada setiap tanggal tahun baru, saya akan menyambut ulangtahun kelahiran. Mengikut catatan sijil kelahiran, saya telah dilahirkan pada 1 Januari 1991, jam 1.30 pagi di Hospital Daerah Kota Tinggi. Maka, hari ini genaplah umur saya 18 tahun!.

Selain daripada mesej-mesej tahun baru, saya turut menerima mesej ucapan ulangtahun kelahiran daripada rakan-rakan. Terima kasih pada semua pengirim SMS tersebut. Rupa-rupanya masih ada yang ingat pada saya. Secara keseluruhannya, setakat ini saya telah menerima sebanyak 30 mesej ucapan ulangtahun kelahiran. Terima kasih ya rakan-rakan!


Manusia tidak pernah tahu akan apa yang berlaku pada esok hari. Maka, menempuh tahun 2009 yang mendatang pastinya akan menjadi satu cabaran yang besar buat saya. Diharapkan agar saya dikuatkan iman, mental dan fizikal untuk menempuh semua ini. Moga tahun ini saya memperoleh sesuatu yang lebih baik berbanding tahun-tahun sebelumnya meliputi segala fakulti kehidupan seperti kewangan, sosial, rohani dan intelek.


Baiklah. Sempena tahun baru ini, saya tidak mahu menulis panjang-panjang. Mahu rehatkan fikiran kerana kolej akan dibuka tidak lama lagi. aduh. Menanti saat-saat cuti berakhir bagai menanti saat hukuman gantung dijatuhkan!. ( unsur hiperbola yang terlalu berlebihan)



" Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau tersalah. Wahai Tuhan kami!. Janganlah Engkau bebankan kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami."


(Al-Baqarah: 286)




9 ulasan:

THALHAH berkata...

sudah hantar sms, aku ingin menggunakan ruang diari maya ini sebagai medium mengucapkan: selamat hari lahir ke 18!

ilyas™ berkata...

fuh selamat ari lahir syuk...
18 siihhh

sgala galanya dibnrkan... huhu

aidaserihasnon berkata...

salam syuk,,
mungkin dah terlambat aku nk ckp hepi besday...but aku nk wish gak la..huhu..btw, ko dah ckp terima kasih kat mak ko blm sbb lahirkn ko??so, ape lagi, g la jumpe mak ko eh..

aku nk bg comment ni sbb aku ni tertarik pasla statement ko pasal ghaza...mmg sedih gle ar...ghaza n jordan amat la dekat..but, kteorg ni insan yg lemah xleh wat pape...ade la dak2 u aku wat demokrasi..tp ape la sgt demokrasi tu bleh menolong..yg aku kecewa pasal sesetgh org arb ni, ade ke drg bersuka ria time new year padahal saudra kite yg terdekat sedang sengsara..huhuhu...

hanye aku nk smpaikn,,kalo bleh, boikot la brng israel n seangkatan dgnnye...aku rase cm nk g ghaza tu n tembak mmpus semua org jht kt ctu...

ade mmbr aku amat rso pasal keluarge dia kat palestin..rase serbe slh tu rase kat aku gak la..

sori la aku byk ckp...assalamualaikum

THALHAH berkata...

aku terharu dgn posting palestinmu

insaf...rasa bersyukur aku hidup di bumi malaysia..

teruskan penulisanmu!

Aku menanti yg seterus terusnya

serai wangi berkata...

em, no komen..
awk da ulas abis da..
hehe..
pe pn,truskan brdoa agar saudara2 kter diselamatkan oleh Allah, amin..

btw, eid milad sa'id..
mge rahmat Allah sntiasa d sisi awk..

Fathi Baik berkata...

Semoga ALLAH membantu pejuang Islam Palestin.

aQlili raHim berkata...

jgn putus asa utk bdoa..
sama2la bdoa utk ksejahteraan saudara kita..amin..

p/s: hepi bday..dh tua dh ko skrg ni..hehe..

ada berkata...

selamat hari lahir.. maaf telat.. hehe

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..
syuk..
terlebih dulu sye ingin mengucapkan selamat ari lahir..
walaupown agak lmbt tp sye berharap agar kamoo dirahmati Allah dan berjaya dalam bidang yang kamoo ceburi..
blog kamoo nie agak menarik walaupown hanye coretan biasa...
saya harap kita dapat berjumpa lagi 1 ari nnt...
salam
-laina-

Related Posts with Thumbnails