Isnin, November 09, 2009

Antara papadom, tukar tiub dan pencuri senja

.
.
Ahad yang lepas, saya berkesempatan ke Midvalley, Kuala Lumpur, setelah sebulan terperap di dalam kolej tanpa berjaya keluar ke mana-mana.
.
.
.
Maka, peluang yang ada tidak saya lepaskan untuk sama-sama meredah lautan manusia yang membanjiri gedung terkemuka tika hujung minggu datang bertandang.
.
.
.
Memang benar, udara rimba batu tidak senyaman bayu di hutan malar hijau di kolej saya. Tiada kabus pagi yang menyambut saya seperti pagi-pagi saya di kolej. Udara kota kotor, berdebu, hitam dan menyesakkan!
.
.
.
Namun di balik keruhnya riak udara kota ternyata masih ada gumpalan habuan yang bisa tersangkut pada tebaran jaring masa.
.
.
.
Oh. Maaf! Saya masih tidak cekap bermain-main dengan metafora.
.
.
.
Dalam kunjungan singkat ke Midvalley itu, saya berkesempatan menonton filem papadom, mengunjungi MPH, menikmati mee hotplate (oh,mahu makan lagi), melawat pc fair dan membeli beberapa barang keperluan.
.
.
.
Papadom karya Afdlin Shauki membawa penonton menyingkap satu sisi dalam masyarakat kita yang jarang-jarang diselak oleh sautradara Malaysia. Tema kekeluargaan yang menunjangi filem ini berjaya keluar daripada kepompong humor-klise-picisan yang sering mendominasi filem kita lewat dekad ini.
.
.
.
Tarik tali antara ibu bapa dan anak sememangnya sesuatu yang realiti dalam sistem kekeluargaan kita. Dalam suatu sistem masyarakat yang tidak gemar bercakap, bagaimanakah nilai kasih sayang itu hendak diungkapkan? Maka, di antara mengongkong dan kebebasan mutlak, di tengah-tengah itu wajar kita berada.
.
.
.
Dalam konteks dunia realiti, saya ingin melihat persoalan-persoalan yang dipaparkan dalam filem ini secara lebih jauh. Bagaimanakah rupa institusi kekeluargaan kita pada 50 tahun akan datang? Dunia terbuka menyebabkan setiap individu terpaksa bekerja keras mengumpul harta demi meneruskan kelangsungan hidup.
.
.
.
Dalam penat lelah kita memiliki nilai material yang tidak pernah mencukupi, masihkan kita punyai waktu untuk menjadi masyarakat penyayang?
.
.
.
Kelemahan filem ini pada hemat saya adalah kelonggaran pengarah menyusun watak. Kebanyakan watak selain daripada watak utama hanya muncul timbul tenggalam, sekejap ada sekejap tiada. Saya menggunakan contoh filem setem sebagai sebagai sebuah filem yang berjaya mengimbangi semua watak yang ada.
.
.
.
Namun begitu, saya melihat perbezaan genre membenarkan kelemahan ini disapu mudah ke bawah permaidani. Filem papadom adalah sebuah filem serius yang ditunjangi nilai kekeluargaan yang kuat berbanding setem yang bergenrekan humor-penyiasatan.
.
.
.
Sepanjang melewati jalan keluar daripada dewan tayangan, saya berfikir sendirian tentang bagaimanakah agaknya saya menguruskan keluarga satu hari nanti?
.
.
.
Baik. Kita tutup soal review filem. Saya seterusnya telah ke gedung buku MPH.
.
.
.
Saya secara tidak sengaja telah menonton satu adegan kejar mengejar oleh detektif kedai buku tersebut dengan seorang pencuri. Barang yang dicuri adalah laptop seorang pelanggan kedai tersebut. Mungkin sewaktu wanita itu sedang khusyuk mencari buku, pencuri ini telah mengambil kesempatan. Maka, ingatan bersama di sini adalah berwaspadalah sewaktu berada di mana-mana pun.
.
.
.
Setelah menimbang- nimbang dengan bajet yang ada, saya hanya membeli sebuah buku tulisan Hishamuddin Rais. Penulis prolifik yang juga blogger tukar tiub. Walaupun terdapat beberapa isi dalam buku tersebut yang ingin saya sanggah, namun secara keseluruhan buku tersebut berjaya memberikan kepuasan kepada saya untuk berfikir tentang realiti semasa terutama hal-hal yang membabitkan nasib anak muda dan negara.
.
.
.
Jikalau saya menulis senarai buku-buku yang saya kempunan ( buku yang mahu dibeli tapi bajet tak cukup), saya yakin bahawa senarai itu akan menjadi satu senarai panjang. Hari itu saya menambah satu lagi judul. Law of attraction versi terjemahan bahasa melayu oleh PTS kelihatan begitu mengiurkan.
.
.
.
Tapi saya tidak sanggup mahu ke mesin atm lagi kerana saya merasa menjadi semakin miskin tatkala mencucuk duit. Cukuplah satu buku saja dalam kunjungan ini. Harap-harap ada orang yang mahu hadiahkan buku itu kepada saya menjelang ulangtahun kelahiran tidak lama lagi.(uhuk3)
.
.
.
Saya juga berkesempatan membeli beberapa majalah kegemaran. Antaranya Tunas Cipta, Milinea Muslim dan Forward. Saya adalah jenis manusia yang membeli majalah berdasarkan isu yang diketengahkan.
.
.
.
Berita Minggu turut saya dapatkan kerana saya mengikuti fragmen novel ‘Dengan Tinta’ tulisan saudara Aidil Khalid. Jikalau di kolej memang susah mahu dapatkan surat khabar pada hujung minggu.
.
.
.
Baiklah. Sampai di sini saja mahu menulis.
.
.
.
3 kertas lagi untuk diduduki pada peperiksaan bulan ini. Oh~
.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wah..., sy tak berkesempatan utk pergi menonton wayang... haha..

serai wangi berkata...

"saya" kembali...
seronok.. hehe...
=P

Rabiatul Adawiah Sulaiman berkata...

saya tidak dapat pergi ke mid valey kerana paper as esoknya.. orang2 seperti kamu buat saya cemburu. ahh.

Faiz Akmal berkata...

Wah, Syuk !!!

Ko dah tengok Papadom rupenyer yer...

Aku setuju sangat dengan review ko tu..

Tu sebabnyer filem Papadom menang FFM !!!

*Aku dah ade nombor CELCOM, tapi belum aktifkan lagi. Nant, kalau dah aktif, aku bagitau ko la..

Teruskan perjuangan !!!

Hidup Syuk !!!

Syukri Sapuan berkata...

mastura: xpe..lain kali boleh pergi lagi =)


serai wangi: rasa lagi seronok guna 'saya' la..masih melakukan eksperimen terhadap gaya tulisan


ada: ahh, sayunya mendengar..saya juga masih ada 3 paper utk dilunaskan~

faiz: ok, terima kasih. jgn lpe bgtau nombor tu..haritu aq sms ke no maxis ko pun xdpt..

ye2, perjuangan ini akan diteruskan~


InsyaAllah.

fy berkata...

syuk ko nk bku law of attraction ke?aku rse cm pnh tgk bku tu..yg ade ngn cd skali ke?cbe la tgk skali bku the secret...ade diterangkan skali law of attraction..lctrer aku pnh tygkn,..

Syukri Sapuan berkata...

fy: x sure la plak.yg aq tgk tu versi terjemahan bhasa melayu.pts publications...nanti aq g tgk2 lagi..tq utk informasi =)

Related Posts with Thumbnails