Rabu, Jun 16, 2010

Antara warisan dan pilihan





Berada di sebuah institut pengajian tinggi selepas menikmati zaman persekolahan yang panjang telah menemukan saya dengan dengan pelbagai jenis ragam manusia - yang terdiri dari pelbagai susuk latar sosioekonomi, fahaman agama, cara berfikir, kecenderungan dan seribu satu faktor lain.


Kepelbagaian ini pada saya secara peribadinya boleh dilihat pada sudut pandangan yang pelbagai juga.



Oleh kerana sebelum ini saya bersekolah di institusi pendidikan yang majoritinya berbangsa Melayu dan beragama Islam, maka pergaulan saya bersama bangsa lain adalah agak terhad. Tidak dapat tidak - pergaulan terhad ini akan merencatkan pembangunan sosial negara majmuk seperti Malaysia kerana anak-anak muda dari pelbagai kaum inilah yang diharap akan membangunkan negara tercinta kita ini satu hari nanti.



Membiarkan pembinaan tembok-tembok perkauman akan menyebabkan kita terus menerus bersetuju dengan 'Dasar Pecah & Perintah' janaan penjajah - yang pada pendapat saya ibarat menunggu meletusnya bom jangka.



Maka - saya merasakan bahawa betapa pentingnya generasi muda terus berdialog dan saling bertukar-tukar pandangan mengenai bagaimana cara mereka melihat sesuatu isu.



Kepelbagaian jalur latar belakang - dan pengalaman yang dikutip usai belasan tahun kehidupan pastinya akan memberi buah pemikiran yang segar - untuk kita nikmati sama-sama perbezaan itu.



Berada dalam komuniti yang semuanya muslim - bagi saya - seperti mana setiap apa pun di dunia ini - akan memberi pro dan kontranya yang tersendiri. Kita mungkin akan berada dalam zon selesa kerana tiada apa-apa yang menjadi mangkin untuk mencabar pemikiran kita - dalam erti kata lain, kita terperangkap di dalam Islam warisan.


Sebaliknya - berada dalam sebuah komuniti yang terdiri daripada pelbagai latar kepercayaan - akan menyebabkan kita lebih reaktif dan menghargai iman yang kita miliki.


Contohnya - sepanjang dua tahun kami di sini, kawan-kawan non muslim pernah bertanya kepada kami (dalam suasana yang tenang) tentang kepercayaan umat Islam. Contohnya - Al-Quran tidak lagi releven pada abad ini kerana kitab itu telah ditulis sejak sekian lama. Juga berkaitan hukuman hudud yang pada mereka terlampau kejam - juga tentang dikriminasi wanita selain beberapa isu lain.



Pertanyaan-pertanyaan seperti ini pada pandangan peribadi kamu merupakan mangkin untuk kami lebih giat mendalami dan memahami ilmu Tuhan.



Benar - iman tidak akan dapat kita tanggapi dengan lima pancaindera utama manusia. Jikalau kita menafsir kehidupan akhirat dengan pandangan mata - kita tidak akan percaya kerana kita tidak pernah melihat kehidupan akhirat dengan menggunakan dua biji mata ini. Kita melihat kehidupan akhirat dengan pandangan iman ( yakni percaya dengan hati, membenarkan dengan lidah dan beramal dengan perbuatan)




Kita harus dan perlu mengubah identiti daripada Islam warisan kepada Islam pilihan. Islam pilihan itu pastinya akan hadir seiring dengan kefahaman mengapa kita melakukan sesuatu perkara itu - bukannya kita melakukan sesuatu perkara itu kerana orang lain membuatnya -juga bukan kerana ikut-ikutan apatah lagi paksaan.







Petikan daripada gambar di atas:


"..kamu belum benar-benar beriman sehinggalah kamu persoalkan iman yang ada pada kamu itu.. - Abu al-Hassan al-Asy'ari "

Talk: Apa maksud saya menjadi muslim? oleh Ustaz Hasrizal Jamil pada Muslim Youth Camp 2009.




Generasi muda abad-21 - pada pandangan saya- seharusnya lebih terkedepan dalam menangani soal perbezaan serta lebih terbuka (dan tidak prejudis) untuk berdialog - dengan lebih fokus pada titik persamaan.


Islam warisan harus kita ubah kepada Islam pilihan.



Anda tentukan!




4 ulasan:

serai wangi berkata...

*thumbs up*
keep it up.
suka entri begini. :)

[moga Allah tetapkan hati2 kita di jalanNya, amin..]

Syukri Sapuan berkata...

terima kasih atas komen -ini sekadar satu luahan pandangan saja.

muhammad fakhruddin berkata...

Assalamualaikum,
jika berminat untuk turut serta dengan bengkel Friendly Comparative Religion,akan diadakan 3-4 Julai(hujung minggu ini) di IIS Setiawangsa khas untuk yang bakal terbang ke negara orang ;)

Syukri Sapuan berkata...

InsyaAllah.sudah mendaftar dana akan turut serta =)

Related Posts with Thumbnails