Isnin, Jun 14, 2010

Cerpen mikro: Jintan Bertuah







Semua orang di Kampung Kepayang - tidak kira tua ataupun muda, pasti akan mengangguk tanda kenal (dan gerun) andai disebutkan nama Cik Halim Jintan.



Lebih-lebih lagi anak muda seperti saya.



Bukan kerana Cik Halim Jintan itu orang penting di kampung ini- tidak. Ketua kampung bukan, tok mudim pun pastinya bukan. Dia orang kebanyakan saja. Maksud saya, orang kebiasaan yang rutin hidupnya sama juga seperti orang-orang lain. Masanya banyak habis berlabun di kedai kopi berbanding dengan membanting tulang empat kerat di ladang pisang pusaka keluarganya.



'Jintan' di hujung namanya itu tidaklah saya pasti dan jelas akan asal-usulnya. Tidak pula saya temui pokok berdedaun halus, dengan bunga berwarna biru serta buah yang terbungkus di dalamnya biji-biji kecil - di sekitar rumahnya. Maka saya pasti dia mendapat gelaran itu bukan kerana dia si penanam jintan.



Tidaklah pula saya ada memeriksa dengan lebih giat - sama ada jintan itu ada ditanam secara hidroponik di ruang dapur. Ialah - mungkin ada inisiatif baru daripada Cik Halim Jintan untuk mempelopori tanaman itu selepas permintaan jintan meningkat mendadak gara-gara ada kajian mengatakan bahawa jintan boleh mencegah selesema H1N1.



Kesimpulan tidak konkrit daripada saya - Cik Halim Jintan digelar begitu kerana orang kampung sudah kehabisan topik untuk dibincangkan semasa di warung kopi. Sudahnya mereka menggelar-gelarkan orang ( seperti kami semasa di sekolah rendah- bezanya kami menggelar dengan nama ayah). Bahkan teori yang saya simpulkan untuk gelaran Cik Zainal Ginseng dan Cik Ilyas Cekur. Oh- orang Kampung Kepayang memang obses pada tumbuhan herba.



Tentang kegerunan yang selalu hadir apabila saya berselisih jalan dan bertembung dengan Cik Halim Jintan itu tidaklah dapat saya gambarkan dengan susunan kata-kata. Bukan saya seorang, bahkan teman-teman seusia juga mengakui wujudnya perasaan yang sama apabila mereka berada di tempat saya. Mereka bagai mahu menjadi semut kecil atau berharap bumi akan merekah dan pantas menelan mereka jauh agar mereka tidak kelihatan pada pandangan Cik Halim Jintan.



Cik Halim Jintan si kaki pukul?



Saya pantas menggelang. Cik Halim Jintan tidak ganas pada gerak fizikal. Cik Halim Jintan hanya ganas pada tuturnya. Cakapnya selalu berapi-api, provokatif, juga mengundang kemarahan si pendengar. Iyalah - lidah itu kan benda paling tajam, - bak kata Imam Ghazali. Lidah mampu menghiris juga mencincang hati manusia selumat-lumatnya.



Bahkan - bukan satu lagi rahsia buat seisi Kampung Kepayang bahawa Cik Halim Jintan memang suka menyindir (terutamanya anak muda seperti kami), memaki-hamun serta menganggap bahawa dirinya seorang saja betul. Obses pada diri sendiri!- keluh seorang teman sekampung saya, Lutfi.



Menurut Lutfi - dia ditahan oleh Cik Halim Jintan dalam perjalanan ke rumah tadi. Pantang lihat orang lain mahu senang sedikit- mulalah Cik Halim Jintan hendak bersyarah. Katanya anak muda di Kampung Kepayang ini tidak maju dan tidak berwawasan - suka melepak dan tidak pandai sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.



Lutfi yang pantang dijolok emosinya itu datang mengadu kepada saya dengan muka merah padam - itulah orang dewasa, memang suka menyalahkan orang muda. Itu salah, ini salah - semuanya tak betul. Habis tu - orang dewasa sajalah yang betul? Orang muda hanya hasilan sistem yang direka oleh orang dewasa - bentak dia lagi sambil menghentak tangan ke meja.



Lihat Cik Halim Jintan itu - cakapnya bagai si tokoh dunia, namun ke warung kopi juga dia berlabun sepanjang masa. Kemudian- sering saja membuat kesimpulan dan menghakimi orang lain sesuka kati. Cik Halim jintan kata aku ini samseng jalanan kerana menyimpan rambut panjang. judgemental sungguh!



Amarah Lutfi lambat padam malam itu. Saya mendengar dengan penuh empati - sambil cuba menyusun butir bicara seterusnya.



Iya - dalam banyak perkara aku bersetuju denganmu Lutfi. Anak muda memang hasilan sistem yang diatur oleh orang dewasa - tapi kuasa ada di tangan kita untuk melihat generasi negara kita yang seterusnya menerima nasib yang lebih baik daripada sistem yang kita hadapi hari ini.



Dada Lutfi yang berombak kemarahan tadi mulai surut sedikit-sedikit. Lutfi kemudian berdiri - bagai hendak memulakan pidato.



Kau tahu Badrul? Anak-anak muda merupakan golongan yang terpenting dalam strata sosial masyarakat kerana kita merupakan pelapis kepimpinan masa hadapan. Segala kekuatan fizikal, kekuatan mental, kekuatan semangat dan idealisme merupakan hamparan pakej yang terhimpun menjadi senjata bagi bangkit menentang kezaliman, berdada dengan penguasa yang korup, menerjah segenap kepalsuan. Dunia ini akan menjadi milik anak muda juga suatu hari nanti. Mengapa mahu saling menyalahkan - andai kita sekarang gagal berbahasa dalam satu bahasa yang sama ?



Oh Tuhan! - Lutfi Bukhari berhujah di hadapan saya. Tidak saya sangka bahawa Lutfi ini diam-diam ubi berisi! ( saya juga judgemental rupanya!)


Lutfi anak Pak Bukhari ini saya kenal sebagai seorang yang pendiam dan tidak suka membentak. Provokasi Cik Halim Jintan petang itu punca saya lihat Lutfi marah memberontak buat kali yang pertama.



Aku, kau dan semua anak muda adalah penggerak perubahan. Lihat saja sejarah dunia. Dunia Islam sebagai contoh. Rasulullah SAW dibangkitkan dengan anak-anak muda yang berani menentang arus jahiliyyah serta sanggup berdada dan menyinsing lengan dengan penguasa-penguasa zalim. Saidina Abu Bakar, Uthman bin Affan, Zubir al Awwam dan Talhah Ubaidullah merupakan contoh-contoh pemuda berjiwa kental yang menggerakkan Islam ketika itu.



Hujah Lutfi itu buat saya terdiam.


Lutfi masih belum kering idea dan mahu terus berhujah- bagai melayan emosinya yang sedang meluap kemarahan. Saya mendengar saja - kata ayah orang sedang marah ini jangan dilawan cakapnya- biarkan dia tenang dahulu.



Sambung Lutfi lagi - kau ambil pula signifikannya anak muda ini dalam isu serantau- Indonesia sebagai contoh. Anak muda bernama Soekarno adalah pemimpin mahasiswa dinamis yang telah membangkitkan semangat anak-anak muda untuk berjuang dan berkorban di bawah panji 'sang saka Merah Putih' - seterusnya memimpin perang Revolusi 1945 sehingga membawa kepada kemerdekaan Indonesia. Oleh itu jangan terus memperlekehkan dan mengugut anak-anak muda.



Beri aku sepuluh pemuda, maka akan kugoncangkan dunia - kata-kata keramat dari Soekarno cepat melintas di fikiran saya.


Ya - aku setuju. Balas Lutfi cepat-cepat.



Bingit sekawan gagak yang mengerumuni sebatang pokok berhampiran buat kami sedar bahawa petang sudah merangkak ke senja. Tiada sebarang resolusi dari perbincangan kami - cuma kami tidak mahu jadi seperti Cik Halim Jintan. Tidak - maksud kami tidak mahu hanya pada sisi negatifnya.



Kami mahu jadi seperti jintan manis - rempah aromatik dengan rasa pahit dengan bau yang suam. Jintan manis akan buat makanan kami jadi lebih lazat - selain boleh diproses menjadi penawar - Habbatus Sauda - herba terkenal yang telah digunakan sejak sekian lama di Timur Tengah untuk membekalkan nutrisi kepada sistem pertahanan tubuh.



Kami mahu jadi anak muda yang berjiwa kental, mampu berfikir dan tidak mudah dimomokkan dengan kelunakan janji - juga mampu menjadi penawar yang memulihkan generasi sezaman.



Azan Maghrib sayup-sayup kedengaran - harapan kami agar tidak terserempak dengan Cik Halim Jintan sewaktu berjalan pulang.


6 ulasan:

serai wangi berkata...

hmm, not bad.. :)

shilafarhah tahir berkata...

thumbs up!

Tiara berkata...

suke giler,
giler giler suke!!!
ouh. nice work

THALHAH berkata...

LOL...rajin betul kau petik nama aku dan ahli2 keluarga aku...

*syuk, ko jgn nak buat muka inesen*

btw, mmg mantap la cerpen mikro ko..
aku menunggu cerpen mikro adegan di stesen keretapi.ho3

Syukri Sapuan berkata...

serai wangi: terima kasih =)


shila: terima kasih.harap dapat drop komen lagi =)



yaya: terima kasih.harap dapat datanf & drop komen lagi =)


thalhah: cerpen mikro di stesen keretapi akan ditulis apabila sudah siap segala isi2 pentingnya.jeng3

Syukri Sapuan berkata...

serai wangi: terima kasih =)


shila: terima kasih.harap dapat drop komen lagi =)



yaya: terima kasih.harap dapat datanf & drop komen lagi =)


thalhah: cerpen mikro di stesen keretapi akan ditulis apabila sudah siap segala isi2 pentingnya.jeng3

Related Posts with Thumbnails