Khamis, Ogos 04, 2011

Makna


Kadang-kala, kita selalu terjerat di perangkap definisi.


Kadang-kadang (bahkan selalunya), definisi ataupun makna sesuatu perkataan bergantung kepada sistem nilai yang dimiliki. Dengan kata lain, bagaimana cara mereka melihat. Persepsi.


Contohnya - antara berlebihan (over) atau bersemangat, angkuh atau optimis, skema atau kemas (smart) - dipisahkan oleh satu garisan halus yang sukar untuk kita tafsirkan.


Kita mungkin mencuba untuk menjadi seorang yang bersemangat, tetapi dilihat sebagai berlebihan (over) oleh satu pihak yang lain.


Kita kadang-kadang - sering tidak mengunggapkan definisi istilah yang tepat pada tempatnya. Istilah ini tidak terhad kepada perlakuan dan reaksi semata-mata, bahkan meliputi perkara yang besar-besar.


Syed Muhammad Naquib Al-Attas dikenali sebagai pemikir lantang yang memperjuangkan perlunya penggunaan istilah yang tepat. Ini kerana penggunaan istilah yang salah sangat berpengaruh kepada minda masyarakat. (sumber)


Oleh itu, bagaimanakah caranya untuk kita memastikan kita menggunakan istilah yang tepat pada tempatnya yang betul?



"Persoalan kita bukanlah pada kurangnya sumber-sumber kewangan, material, spiritual, dan intelektual, melainkan yang lebih penting adalah keengganan kita untuk meletakkan setiap sumber yang kita miliki pada tempatnya yang benar dan tepat" -Syed Muhammad Naquib Al-Attas (sumber)


Anda tentukan.


Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails