Khamis, Oktober 18, 2012

Seminar Memartabatkan Karya Agung : 400 Tahun Sulalatus Salatin


Sebelum saya berkelana ke Banda Aceh, Indonesia pada Disember 2011 - salah satu perkara yang saya lakukan adalah melakukan kajian serta pembacaan ringkas mengenai sejarah tempat yang hendak dilawati.


Saya agak teruja apabila mengetahui bahawa Tanah Rencong memiliki hubungan yang akrab dengan tanah tumpah kelahiran saya - Kota Tinggi, Johor.


Bendahara Tun Sri Lanang (1565-1659) dilahirkan di Bukit Seluyut, Kota Tinggi. Tun Sri Lanang menjadi Bendahara Johor semasa pemerintahan Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah dan Sultan Alauddin Riayat Shah III. Tindak tanduk Johor yang berbaik-baik dengan Portugis dan Belanda telah menyebabkan Johor diserang oleh Aceh (Perang Batu Sawar) pada tahun 1612. Sultan Alauddin Riayat Shah III, Raja Abdullah, Tun Sri Lanang dan pembesar-pembesar serta 20,000 orang Johor dibawa ke Aceh.


Dan kebetulan - ketika saya ke Banda Aceh, "Seminar Ketokohan Tun Sri Lanang Dalam Sejarah Dua Bangsa" sedang berlangsung di Samalanga, Aceh. Tun Sri Lanang dilantik sebagai Gabenor/Raja/Uleebalang Samalanga yang pertama dan menjadi Penasihat kepada Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam, Aceh pada tahun 1613-1659.


Papan Iklan Seminar

                                               
Walaubagaimanapun, saya tidak berkesempatan ke seminar tersebut atas faktor kekangan bajet dan jarak. Jarak daripada Banda Aceh ke Samalanga adalah kira-kira 177 KM.


Salah satu peninggalan besar Tun Sri Lanang buat kita adalah Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu). Tun Sri Lanang merupakan penyusun dan pengarang buku tersebut. Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) merupakan satu karya sejarah mengenai kebangkitan, kegemilangan dan kejatuhan zaman Kesultanan Melayu Melaka


Belajar daripada sejarah membuatkan atur langkah kita lebih terarah.


Pada 13 Oktober 2012, bertempat di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Kota Tinggi - telah diadakan Seminar Memartabatkan Karya Agung: 400 Tahun Sulalatus Salatin. Seminar ini dianjurkan dengan kerjasama Pejabat Daerah Kota Tinggi, Majlis Kebudayaan Negeri Johor, Persatuan Sejarah Malaysia Negeri Johor & Kota Tinggi, Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan, Arkib Negara Cawangan Johor dan Persatuan Penulis Johor.


Saya hadir ke seminar ini sebagai peserta.






Seminar kali ini membariskan SN Muhammad Haji Salleh sebagai penyampai ucaptama (Genius Tun Sri Lanang dalam karya Sulalatus Salatin) dan pembentangan 5 kertas kerja. 


Kertas kerja 1 - Kegemilangan Empayar Melayu Melaka dan Sulalatus Salatin dalam Peradaban Malaysia
Kertas kerja 2 - Pemikiran Global Dalam Sejarah Melayu
Kertas kerja 3 - Kepentingan Pengorbanan dalam Pembentukan Bangsa : Satu Sorotan dalam pemikiran dan penulisan Sulalatus Salatin.
Kertas kerja 4 - Bicara Buku ; Air Mata Raja - Jejak Waris Istana Melaka
Kertas kerja 5 - Waad, Wasiat dan Nasihat dalam Sulalatus Salatin: Iktibar Untuk Kepimpinan Melayu



Menghadiri seminar ini telah membuka mata saya untuk meneliti Sulalatus Salatin sebagai salah satu cara menyelidik sejarah bangsa yang telah melalui satu susur sejarah yang panjang. Yang menjadi arus Sulalatus Salatin ialah gerak nasib manusia dalam sejarah, gerak naik turun bangsa, jalur-jalur zaman yang mewarnakan manusia dan kerajaan.


Tun Sri Lanang hidup hampir sezaman dengan Sasterawan Inggeris, William Shakespeare (1564-1616). Pada tahun 2002,  UNESCO telah mengiktiraf tiga koleksi agung negara, iaitu Hikayat Hang Tuah, Sejarah Melayu dan Surat Menyurat Sultan Kedah sebagai warisan dunia dan didaftarkan dalam 'Memory of the World Register'.


Pengkisahan dalam Sulalatus Salatin bermula dengan Asal Usul Raja-Raja Melayu dan disusun secara kronologi sehingga bab Melaka Ditakhluk Portugis.


Moga dengan menyelak kembali lembaran sejarah, kita bisa menjadi manusia yang kukuh jati dirinya.

3 ulasan:

fy berkata...

salam syuk, bestnya dpt pg seminar mcm ni.. eh nnt klu ade ape2 aktiviti mcm ni ko bgtau la kt aku..hehehe.. aku suka bnda2 mcm ni even aku x hebat dlm penulisan cerpen mcm ko...hhehee..all the best syuk :)

Tetamu Istimewa berkata...

Selamat Hari Raya Aidladha, Syukri. Tahniah juga untuk puisi di Tunas Cipta, Oktober 2012.

Syukri Sapuan berkata...



fy: InsyaAllah :)

Tetamu Istimewa: Terima kasih. Selamat Hari Raya Aidiladha juga kepada tuan :)

Related Posts with Thumbnails