Ahad, Ogos 18, 2013

Kembara ke Bangkok (i)

Idea untuk ke Bangkok hadir cuma pada saat-saat akhir. Walaupun pada awalnya kami bertekad untuk tidak ke mana-mana tika cuti pertengahan tahun yang cuma 3 minggu, namun perancangan saat-saat akhir sering saja mengiurkan.

Muizz (dan beberapa orang kawan sekampus) membentangkan rancangan untuk ke Bangkok selama 4 hari 3 malam dengan anggaran belanja RM500. Kembara backpackers, pastinya.

Melihat kepada beberapa rancangan projek & jemputan walimatul urus di pantai timur, saya pun menyatakan hasrat untuk turut serta. Dan kembara pun bermula.

Berdasarkan geografi, Bangkok terletak agak jauh ke utara. Kedudukannya di tengah-tengah negara Thailand. Perancangan kami begini; kami akan menaiki kapal terbang daripada Hatyai (yang terletak lebih ke selatan) ke Bangkok, ibu negara Thailand. Tiket promosi AirAsia yang berjaya kami beli untuk Hatyai-Bangkok ialah RM90,  berbanding harga kebiasaan sekitar RM150 dan ke atas.

Sebelum ini, pasport merah saya pernah juga dicop dengan tanda keluar dan masuk imegeresen Thailand - sewaktu di Nong Khai, wilayah Thailand yang berjiran dengan ibu kota Laos, Vientiane.

Kami menaiki bas henti-henti dari Kota Bharu menuju ke Rantau Panjang dengan harga tiket RM5.10. Bas menghantar kami hingga Kompleks Imegresen Rantau Panjang. Di kedai runcit berhampiran, kami membeli makanan ringan dan menukar duit Bath.

Rantau Panjang. Sempadan Malaysia-Thailand. Pengembaraan bermula.

Matawang untuk Thailand ialah Bath dan kadar pertukarannya sekitar RM10 bersamaan 95 bath. Untuk lebih memudahkan congak-congak semasa membeli, saya menganggap 100 bath bersamaan RM10. Saya menukar duit sebanyak RM400 bersamaan sekitar 3818 bath. Begitu juga dengan kawan-kawan yang lain.

Selesai menyeberang sempadan dan menyudahkan urusan di kedua belah imegresen, kami berjalan kaki ke luar kompleks imegresen Sg Golok untuk mendapatkan kenderaan ke pekan Golok. Di luar kompleks imegresen, kelihatan tentera-tentera Thailand dengan senapang di dada bersiap-siaga di kubu dan memerhatikan orang keluar masuk. Sg Golok di wilayah Narathiwat mempunyai sejarah panjang yang tersendiri  yang menyebabkan kawalan di situ agak rapi.

Kami menaiki teksi motor ke pekan Sg Golok dengan tambang RM4 seorang. Kami membonceng di belakang dengan beg besar yang dipikul. Kelompok 'pemandu' teksi motor ini mudah dikenali dengan seragam vest yang dipakai.

Peta Thailand

Tiba di pekan Sg Golok, kami mencari kenderaan untuk ke Hatyai. Hatyai terletak 259 kilometer dari Sg Golok dan masa perjalanan kira-kira 4 jam. Kami membeli tiket van dengan kos 200 bath. Kami menunggu sehingga van cukup penumpangnya dan bertolak menuju ke Hatyai.

Tiket van Sg Golok-Hatyai

Sepanjang perjalanan yang menyita masa selama 4 jam, kami melalui lebih daripada 10 pos kawalan tentera yang siap bersenjata. Kenderaan akan berhenti atau memperlahankan kenderaan untuk diperiksa. Pada papan tanda di kubu tentera - ditulis peringatan seperti "Stop Kill, Stop Violence, Stop Bomb"

3 wilayah di selatan Thailand iaitu Narathiwat, Yala dan Pattani mempunyai kisah silamnya yang panjang. Tentang perjuangan dan kemerdekaan. Pergolakan telah berlaku sejak sekian lama di wilayah majoriti umat Islam tersebut. Siapakah yang bisa melupakan kisah Tak Bai, Masjid Kerisik dan tragedi demi tragedi yang belum menemui jalan penyelesaian. Kisah perjuangan masyarakat Pattani jarang-jarang disingkap berbanding isu Palestin, sedangkan mereka lebih dekat dengan kita. Begitu juga dengan nasib muslim Rohingya di Myanmar. Ada sisi hitam yang sering kita terlepas pandang.

Jalan dari Narathiwat ke Haytai lurus dan van meluncur laju melewati beberapa pekan kecil. Jarang-jarang (ataupun, tiada sebenarnya) kami terpandang papan tanda yang tertulis perkataan Bahasa Melayu. Papan tanda dan papan kenyataan di kedai-kedai ditulis dalam Bahasa Thai.

Surau di terminal bas Hatyai

Kami tiba di Stesen bas Hatyai sekitar jam 3.30 petang. Hatyai biasa menerima kedatangan orang-orang dari Malaysia. Dari Kompleks Imegresen Bukit Kayu Hitam, Kedah ke Hatyai jaraknya masanya cuma satu jam. Maka wajah-wajah Malaysia senang ditemui di sekitar pekan. Komuniti di Hatyai ramai yang boleh bercakap dalam Bahasa Melayu (dialek Kelantan) dan makanan halal juga senang didapati.

Kami solat di surau stesen bas dan menikmati makan tengahari di restoran berhampiran. Memandangkan tiket kapal terbang untuk ke Bangkok adalah pada jam 10.10 malam dan masa masih bersisa, kami berlegar-legar di sekitar pekan.

Menaiki tuk-tuk di Hatyai

Kami menaiki tuk-tuk ke kawasan Lee Garden Plaza, dengan kos 20 bath untuk setiap seorang. Berdasarkan saranan di blog-blog, kawasan tersebut ialah tempat tumpuan untuk membeli-belah. Lee Garden Plaza juga pernah 'popular' dengan insiden letupan bom pada April 2012. Sebagai langkah keselamatan, setiap pengunjung yang ingin memasuki premis ini perlu melalui mesin pengimbas dan beg akan diperiksa.

Selesai urusan di Lee Garden Plaza, berbekalkan peta yang diberi percuma - kami berjalan kaki ke pasar-pasar berhampiran. Terdapat beberapa pasar yang menjual pelbagai barangan daripada makanan, pakaian, beg dan sebagainya - yang menjadi 'syurga' membeli-belah untuk rakyat Malaysia. Kami seterusnya kembali ke stesen bas kerana sudah berjanji dengan pemandu van yang akan menghantar ke lapangan terbang.

Sementara menunggu ketibaan van, kami melepak di bangku yang disediakan. Tiba-tiba - jam berdeting 6 kali, polis meniup wisel panjang, semua orang di situ berdiri tegak dan muzik dimainkan. Kami terpinga-pinga sendiri. Rupa-rupanya mereka menyanyikan lagu kebangsaan Thailand. Sesudah lagu tamat, semua aktiviti diteruskan seperti biasa. Kami kemudiannya baru mengetahui bahawa lagu kebangsaan Thailand akan dinyanyikan di tempat awam pada jam 8 pagi dan 6 petang.

Kaunter tiket di stesen bas Hatyai

Kos untuk ke lapangan terbang ialah 60 bath setiap seorang. Kami tiba awal di Lapangan Terbang Antarabangsa Hatyai. Kami solat di surau lapangan terbang, mendaftar masuk dan menunggu masa untuk masuk ke dalam kabin. Sewaktu di ruang menunggu, saya membeli poskad beserta setem untuk dikirimkan kepada diri sendiri dan rakan yang memesan.

Poskad untuk kawan

Jam 10.10 malam kami memasuki kabin. Kapal terbang meninggalkan wilayah Songkhla dan mendarat di Bangkok sekitar jam 11.30 malam. Terdapat 2 lapangan terbang di Bangkok. Bagi penerbangan AirAsia, lapangan terbang Don Mueang digunakan. Lapangan terbang Suvarnabhumi adalah lapangan terbang utamanya.

Gerimis menyambut kami di bumi Bangkok. Kami berlegar-legar di kawasan luar pintu utama; berfikir bagaimana cara untuk ke pusat bandar. Kami menaiki teksi bermeter untuk ke pusat bandar. Kaedahnya lebih kurang sama seperti sewaktu kami di lapangan terbang Vientiane, Laos. Kami perlu ke kaunter teksi dan berurusan dengan kerani di sana. Pemandu-pemandu teksi akan beratur dan mendapatkan penumpang masing-masing selepas selesai urusan di kaunter.

Untuk kali pertama - kami merentasi bandar Bangkok yang bergemerlapan dengan lampu neon yang menghiasi bangunan-bangunan pancakar langit. Kenderaan mulai surut - teksi meluncur laju mendaki flyover dan melintasi beberapa stesen tol.

Muizz terlebih dahulu telah menempah hotel untuk satu malam di kota Bangkok - berdasarkan bacaan dan saranan di internet. Kami menginap di Premier Inn di  Soi 20, Sukhumvit Rd. Teksi menghantar kami berdasarkan alamat yang diberi. Bayaran dibuat berdasarkan meter dan setiap seorang daripada kami membayar  70 bath.

Premier Inn ialah bangunan hotel serba sederhana di antara dereten bangunan-bangunan pencakar langit di kota metropolitan Bangkok. Untuk satu malam, kami membayar 280 bath setiap seorang.

Malam semakin larut. Kami mendaftar masuk, meletakkan beg galas, mendengus lega saat tilam empuk dihenyak setelah kepenatan seharian berjalan , berehat dan perlahan-lahan lena dalam dakapan mimpi Bangkok - kota yang tidak pernah tidur.

2 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Seronoknya dapat mengembara macam ni.

Selamat hari raya aidilfitri.

Syukri Sapuan berkata...

Sementara masih ada peluang kan. :)

Terima kasih. Selamat hari raya Aidilfitri.