Rabu, Ogos 21, 2013

Kembara ke Bangkok (iv)


Pagi ketiga di Bangkok - awal-awal lagi kami telah bangun, bersiap sedia dan keluar daripada hostel untuk ke 'destinasi wajib' pelancong - Chatuchak Weekend Market.


Menurut bacaan di internet - Pasar Chatuchak dibuka pada hari sabtu dan ahad - merupakan pasar terbesar di Thailand dengan keluasan hampir 27 ekar yang memuatkan 15,000 gerai.  Kata orang - keluasannya kira-kira 5  kali padang bola sepak. Pasar dibuka seawal 6 pagi. Kami perlu tiba awal di pasar tersebut kerana tengahari nanti perlu bergegas balik untuk pulang ke selatan Thailand.


Berjalan ke stesen BTS


Kami berjalan kaki dari pusat penginapan - 5 minit ke stesen BTS Queen Sirikit National Convention Centre - seterusnya menaiki subway menuju ke stesen BTS Mo Chit. Tempoh masanya hampir 45 minit.


Setibanya di Pasar Chatuchak - orang ramai sudah mula bersesak-sesak memasuki ruang jualan. Dari tangga stesen BTS hingga memasuki pintu gerbang, sudah mula ada penjaja-penjaja yang menjual pelbagai barang di kaki lima - dari permainan, dompet, cermin mata, beg dan sebagainya.





Rata-rata pengunjung yang datang kelihatan seperti pelancong asing - termasuk daripada Malaysia. Chatuchak Weekend Market terdiri daripada dereten-dereten lot kedai - yang dibahagikan kepada 27 seksyen. 






Antara yang dijual - pakaian, beg, buku, seramik, perabot, makanan, hiasan rumah, binatang peliharaan, kraftangan, makanan, tumbuhan dan pelbagai lagi. Perkhidmatan kurier seperti FedEx juga ada disediakan untuk pengunjung yang ingin terus mengepos pulang barangan yang dibeli.




Kami cuma window shopping - merayau dari gerai ke gerai dan sesekali berhenti untuk membeli ole-ole yang berkenan di hati. T-shirt boleh dibeli dengan harga serendah 90 bath setiap helai. Kami merayau hampir 3 jam tapi cuma dapat sampai di separuh kawasan pasar sahaja - sudah cukup untuk menperihalkan - betapa besar dan sesaknya kawasan ini. 






Sekitar jam 1 petang - kami kembali menuju ke hostel. Mengambil beg,  mengucap terima kasih kepada pemilik hostel atas perkhidmatan baik yang diberikan dan mendaftar keluar. Kami menuju  ke stesen kereta api Hua Lamphong - stesen kereta api utama di Bangkok.



Pintu De Talak Hostel


Semalam - sebelum ke Masjid Darul Aman, kami telah ke stesen kereta api Hua Lamphong untuk membeli tiket pulang ke Sg Golok. Risau kalau tidak dapat tiket secara on the spot. Dan telahan kami benar, sewaktu hendak membeli tiket semalam - hanya beberapa tiket kelas dua sahaja yang tinggal. 


Kami membeli tiket kereta api kelas dua Bangkok-Sungai Golok dengan harga 977 bath untuk katil bawah dan 907 untuk katil atas. Masa bertolak ialah 3.10 petang dan dijangka tiba di Sg Golok pada jam 11.20 pagi - keesokan harinya. Bermakna - hampir 20 jam di atas kereta api.



Tiket Bangkok-Sg Kolok



Terdapat juga perkhidmatan kereta api yang terus bersambung ke Malaysia, iaitu Bangkok-Butterworth. Namun oleh kerana kebanyakkan daripada kami daripada pantai timur, maka kami tidak bercadang untuk mengambil laluan ke pantai barat. 



Makanan halal di stesen Hua Lamphong


Di medan selera stesen Hua Lamphong, terdapat satu kedai makanan muslim. Oleh kerana kesuntukan masa - kami menempah 2 bungkus nasi goreng setiap seorang untuk dimakan di dalam perjalanan nanti. Masing-masing untuk makan tengahari dan makan malam. Di tingkat atas stesen Hua Lamphong, ada disediakan surau untuk keperluan ibadah muslim. Suraunya agak kecil dan pengap - hampir sama keadaannya dengan sesetangah surau di stesen bas di negara kita. 



Surau di stesen Hua Lamphong


Jam 3.10 petang - loceng di platform dibunyikan. Kami berlari-lari anak - segera memanjat tangga kereta api dan mencari gerabak seperti mana yang ditulis di tiket. Nahas besar jika ketinggalan kereta api - dompet masing-masing sudah benar-benar kempis.


Kereta api perlahan-lahan bergerak - meninggalkan kota Bangkok yang girang menerima kedatangan kami berlima sejak 3 hari yang lalu melalui jalan udara.




Semasa kami masuk ke gerabak, katil masih belum diturunkan. Hanya kerusi yang disediakan dan meja mudah alih boleh diambil di bawah kerusi. Sekitar jam 6 petang, petugas kereta api akan datang di setiap penumpang - membuka ruang penyimpan dan menyusun atur kedudukan katil. Perkhidmatan kereta api ini mirip dengan perkhidmatan di Malaysia - dengan dua tandas disediakan di setiap gerabak. 



Keadaan di gerabak pada waktu siang


Kereta api membelah kesibukan kota Bangkok. Daripada kota utama, ia tiba di pinggiran kota, kawasan perumahan, sawah nan menghijau, dusun-dusun dan kampung-kampung. Di sesetengah kawasan, kenderaan lain berhenti di belakang palang dan lampu merah untuk memberi laluan kepada kereta api menyusur di landasannya. Kereta api kerap berhenti di beberapa stesen untuk mengambil penumpang. Di stesen-stesen, para penjaja akan naik membawa raga berisi makanan dan minuman untuk dijual kepada para penumpang.


Katil sudah siap dipasang


Tidak banyak perkara yang boleh kami lakukan dalam tempoh perjalanan ini. Cuma membaca, bercerita kisah masing-masing, mengenang kembali peristiwa yang berlaku sewaktu kembara, mendengar muzik, merenung ke luar jendela, menulis catatan dan seumpama dengannya.


Malam - gerabak mulai sunyi


Selepas solat di katil masing-masing, kami tidur awal malam itu dan sesekali terjaga di tengah malam - melihat ke luar jendela - tidak tahu sudah tiba di mana - dan kembali menyambung lena. Sedar-sedar -  kelam langit sudah mulai pudar.


Usai subuh, tempoh perjalanan masih berbaki 5 jam. Kami menikmati sarapan biskut dan mi segera bersama serunding ayam. Air panas boleh didapati di dapur kereta api dengan bayaran 10 bath.



Sarapan dan sembang pagi


Apabila kereta api memasuki wilayah Pattani, ia berhenti agak lama. Pasukan tentera Thailand lengkap bersenjata naik ke atas gerabak untuk meronda. Mereka mengawal keselamatan kereta api sehingga ia tiba di Narathiwat. Tugas mereka ini ada kaitannya dengan insiden mengebom yang berlaku di selatan Thailand.



Akhirnya tiba



Akhirnya - pada jam 12 tengah hari - kami tiba di stesen kereta api Sg Golok. Kawalan ketat berlaku sekali lagi. Pergerakan keluar masuk ke stesen dicatat dan dirakam. Nombor pasport kami dicatatkan oleh pasukan tentera yang mengawal di pos masuk stesen kereta api.


Daripada stesen kereta api Sg Golok, kami menaiki teksi motor untuk menyeberang sempadan. Kami dihantar ke kompleks imegresen Sg Golok - seterusnya menyeberang jambatan dan melunaskan prosedur di imegresen Malaysia. Segalanya berjalan lancar dan kami tiba di tanah air tercinta.





Berdasarkan pengalaman berurusan dengan pihak imegresen di sempadan, terdapat 2 peristiwa yang sedikit berbeza dan menjadi kenang-kenangan. Pertama - sewaktu kami di Aceh, Indonesia pada Disember 2011. Salah seorang sahabat kembara saya tidak lepas begnya di mesin pengimbas. Begnya diperiksa dan digeledah oleh pihak keselamatan. Puncanya - kerana mesin pengimbas mengesan ketulan serbuk di dalam beg. Rupa-rupanya ia cuma ketulan kiub pati ayam yang mahu dikirim kepada adiknya yang belajar di Aceh. Pegawai keselamatan menyoal, meminta izin untuk membuka salah satu dan merasa dengan lidah. Dan kami pun dibenarkan pergi.


Pengalaman kedua sewaktu di kaunter imegresen London Heathrow Airport. Sebelum mengecop tanda masuk di pasport, pegawai imegresen 'menyoal-siasat' hampir 10 minit dengan pelbagai soalan. Antaranya - datang bersama siapa?, tujuan kedatangan?, hendak pergi ke mana? siapa yang akan ambil? siapa yang bayarkan tiket? siapa yang bayar hotel? berapakah umur? apakah pekerjaan? berapa banyak duit yang dibawa? berapa hari di sini? kawan belajar di mana? kawan ambil jurusan apa? mintak tunjukkan tiket balik? dan beberapa soalan lain lagi yang perlu dijawab dengan yakin dan tenang sebelum pasport merah dikembalikan. Walaubagaimanapun - saya mengganggap ini semua sebagai prosedur biasa di pintu masuk mana-mana negara.


Demikianlah serba sedikit catatan perjalanan saya sepanjang merancang dan mengikuti kembara ke Bangkok untuk 5 hari 4 malam dengan belanjawan RM500. Berdasarkan catatan di buku nota, kebanyakkan perbelanjaan kami diperuntukkan untuk tiket pergi balik ke Bangkok (RM20+RM90+RM97) dan penginapan (RM87). Lebihan 40% belajawan untuk kos-kos lain seperti makanan, tambang teksi & TBS, cenderahati dan bayaran masuk.


Saya menulis semua ini sebagai catatan kenang-kenangan kepada diri sendiri - kerana ada kebarangkalian memori tentang kembara ini boleh luput dimamah masa begitu sahaja. Saya juga menulis travelog ini sebagai panduan kepada rakan-rakan lain yang ingin merancang dan membuat perjalanan serupa - kerana sepanjang tempoh perancangan awal, saya menyedari terdapat kesukaran untuk mencantum-cantumkan informasi yang ada di internet - selain kekurangan travelog kembara berbahasa Melayu. Kebanyakkan maklumat tentang kembara di internet ditulis di dalam bahasa Inggeris - kerana budaya kembara dan backpackers masih subur dalam masyarakat barat.


Saya masih memasang impian untuk mengembara melihat sisi-sisi lain dunia ini . Sekurang-kurangnya dengan mengembara cuma di helaian buku. Misalnya -  habis membuku The Travels of Marco Polo dan Pelayaran Ibnu Batuta. Pandangan ringkas saya tentang kembara pernah ditulis dalam entri - Ada apa dengan kembara?




Terima kasih kepada 4 orang kawan - Muizz, Zaim, Sahadan dan Azhar yang bersama dalam kembara ke Bangkok. Sampai ketemu lagi dalam projek seterusnya. 

4 ulasan:

School Of Tots berkata...

Enaknya Nikmat Kembara
Mengenal Dunia Siapa Yang Punya?

Nissa' Yusof berkata...

Tahniah. Setiap kembara akan beri kita pengalaman yg berbeza-beza. Selamat mengumpul duit utk kembara lagi. Next time nak poskad satu :)

Syukri Sapuan berkata...



Nissa' Yusof: InsyaAllah kak, bisa diatur. ;)

Fyda Noh berkata...

Salam perkenalan...
Suka baca blog orang-orang mengembara ni, boleh share pengalaman ;)
www.fydashoppe.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails