Jumaat, Mac 26, 2010

Sembang buku





Setelah menimbang& mengambil kira tentang beberapa perkara, saya mengambil keputusan untuk tidak menghadirkan diri ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2010.


Buat yang masih ada kelapangan masa, silalah hadir ke PBAKL di PWTC. Ia akan diadakan sehingga hujung minggu ini ( 28 Mac 2010, Ahad)


Isnin ( 29 Mac 2010), sudah mula kelas balik. Seminggu selepas itu, saya akan menduduki peperiksaan percubaan. fuhh~


Semalam saya ke bandar Johor Bahru-hendak buat pasport. Kepada sesiapa yang ingin tahu mengenai cara-cara berurusan dengan pihak imigresen untuk urusan pasport, seorang sahabat saya ada menulis prosedur tersebut di laman blognya-how to make passport for dummies.


Terlanjur sudah ke bandar Johor Bahru, saya singgah di City Square. Kemudian menonton filem Daybreaker. Secara jujurnya saya memilih filem ini kerana tertarik dengan posternya, terutamanya perkataan 'in 2019, the most precious natural resource...... is us'





Dan selepas menonton, filem ini biasa-biasa saja. cet~


Kemudian saya ke MPH City Square. Setelah puas membelek-belek, termenung, berfikir, mengira bajet dan seumpama dengannya, saya membeli 2 buah buku.


Buku pertama ialah novel awal remaja, otai tulisan Ilyani Alias yang juga rakan MPR 2009. Tahniah kepada beliau yang telah berjaya menerbitkan novel bersama PTS-one? Hmm, giliran saya pula bila ya?






Kemudian, saya turut membeli novel syahadah gadis ateis tulisan Imran Haaz. Sebuah novel yang menarik pada pandangan saya. Saya sudah habis baca malam tadi, tapi tidak mempunyai kerajinan untuk membedah buku ini. Maka saya perturunkan saja komentar-komentar yang terdapat di belakang kulit buku ini.






"Padat tetapi menarik. Emosi tetapi berintikan dalil. Inilah novel wacana Islami yang jarang-jarang sekali sekali kita temui dalam dunia persuratan tanah air." Zaid Akhtar, novelis Salju Sakinah.


"Bukan novel biasa, bukan buku soal jawab agama yang tipikal. Syahadah gadis ateis adalah manual bahasa mudah seorang muslim yang diekstrak dari manual agung Al-Quran. buku pemantapan akidah yang dipermudahkan cara penyampaian ini adalah bacaan wajib bagi setiap Muslim tanpa mengira umur, kedudukan, pangkat dan tingkatan ilmu." Nur Zarawati binti Mohd Zain, pengarah urusan Zaratech Enteprise.



Pengarang banyak menyelitkan dalil-dalil yang diperoleh daripada Al-Quran, di samping menggunakan bahan daripada Bible dan kitab-kitab agama lain sebagai perbandingan. Saya merasakan seolah-olah sedang berada dalam kuliah Friendly Comparative Religion (FCR) sewaktu membaca buku ini.



Selain itu, buku lain yang sempat saya beli & baca pada cuti dua minggu ini ialah novel awal remaja tulisan Hilal Asyraf, remaja mulia. Ini ialah novel pertama karya penulis muda ini yang sempat saya baca. NOvel ini menampakkan kebijaksanaan pengarang memasukkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan seorang pelajar sekolah. Sangat menarik saya kira. Saya akan cuba untuk membaca novel-novel beliau yang lain, seperti VT & terasing.





oh ya!


Saya juga dalam usaha untuk mendapatkan sebuah novel tulisan seorang lagi peserta Minggu Penulis Remaja (MPR) 2009. Perindu Pelangi tulisan Siti Munirah A. Rasyid.










Buku oh buku~

Buku-buku A-Level sedang menanti untuk kau habiskan, beberapa bulan sajn lagi untuk kau habiskan.




oh Fizik~

oh Ekonomi~

oh Matematik~


4 ulasan:

Shukri Mohd Ali berkata...

salam.

haha. itulah. asyik baca buku orang saja. bilalah agaknya mahu ada buku sendiri. huhu.

mungkin setelah saya membaca buku tulisan saudara syukri agaknya? hehe...

C.I.A berkata...

Salam perjuangan utk A2 =)

Syukri Sapuan berkata...

shukri: InsyaAllah, satu hari nanti =)


CIA: terima kasih =)

melesap berkata...

http://www.facebook.com/galeriilmu#!/photo.php?fbid=160947883946526&set=a.105314982843150.2992.105064102868238

Related Posts with Thumbnails