Isnin, Mei 11, 2009

Mengemudi bahtera pemikiran.



"Binatang apa tu papa?. Isk, besarnya badan dia." soal Man kepada saya , tika itu kami sedang melewati seksyen haiwan mamalia di zoo negara.


" Oh, itulah gajah." ringkas saya menjawab.


Kepada sesiapa yang masih tidak mengenali siapa itu Man, sila rujuk entri ini.



" Kalau Man nak tahu, gajah ni merupakan haiwan daratan yang terbesar sekali kat dunia ni tau. Yang kita tengok ni cuma gajah Asia je, kalau gajah Afrika lagi besar." sambung saya lagi sambil melebarkan tangan bagi menggayakan saiz gajah yang besar itu.



" Oh, begitu rupanya. Tapi kenapa orang zoo ni ikat gajah tu dengan rantai besi?.kejam betul. kesian la kat gajah-gajah tu. " Man bersuara mengundang simpati saya.



" Gajah tu pulak kenapa tak nak tarik je rantai tu. Man rasa sekali sentap je rantai tu dah terputus. Iyelah, gajah tu kan kuat dan gagah. Senang-senang je dia boleh lepaskan diri dari rantai besi tu. kenapa dia tak sentap je?.Mesti terputus punyalah. Rantai tu pun bukanlah besar sangat. Man rasa pelik betul la." sambung Man lagi.


Mendengar kata-kata Man itu, saya mula menjawab.




" Kalau Man nak tahu, gajah tu dah ditambat dengan rantai besi tu sejak kecil lagi. Setiap hari anak gajah itu cuba untuk melepaskan dirinya. Dia menyentap dan menarik rantai itu berulang-ulang kali tetapi akan gagal jua. Iyelah, rantai itu terlalu kuat untuk seekor anak gajah bertubuh kecil. Apalah kudrat yang ada pada tenaganya yang tidak sebanyak mana"




" Apabila masa berganti masa, gajah itu sudah menjadi dewasa. Gajah yang bertubuh kecil itu sudah bertukar menjadi seekor gajah yang gagah dan kuat. Malangnya hanya tubuh badannya sahaja yang membesar, akalnya tetap terbantut. Gajah itu sudah lama berhenti mencuba untuk melepaskan diri gara-gara pengalaman silamnya yang sentiasa gagal untuk lolos daripada belenggu rantai besi itu. Gajah itu pasrah membiarkan dirinya tertambat, mungkin untuk selama-lamanya." saya berhenti sejeda, menarik nafas dalam-dalam.



"Gajah itu terlupa melihat tubuhnya yang sudah berganda besar dari lima atau sepuluh tahun yang lalu. Gajah itu alpa bahawa kekuatan dirinya sudah cuku kuat untuk merentap rantai dan lepas bebas. Gajah itu menjadi mangsa kealpaan dirinya sendiri." saya menyambung bicara lagi sambil mengalihkan pandangan ke arah gajah yang sedang enak menikmati pucuk daun.


Wajah polos Man tampak bingung. Entah dia faham atau tidak kata-kata saya itu.







Analogi anak gajah & rantai ini merupakan sebuah kisah yang telah saya dengar sejak di zaman sekolah rendah lagi. Bagi saya, ia merupakan sebuah kisah yang amat bermakna dan mempunyai kaitan yang jelas dalam kehidupan ini.


Halangan pemikiran ataupun mental blocking merupakan tema utama yang hendak diangkat dalam anologi ringkas tersebut. Gajah kekal tertambat di sisi tiang kerana pengalaman semasa zaman kecilnya membuktikan bahawa dia tidak akan mampu lepas daripada rantai tersebut. Malang sekali, hanya tubuh fizikalnya yang membesar, namun akal fikirannya tidak.



Akal menjadi titik perbezaan utama antara manusia dan makhluk-makhluk yang lain. Akal fikiran manusia membesar seiring dengan tumbesaran fizikal. Gajah tidak mampu untuk berfikir, ia hanya bergerak berdasarkan pada landasan fitrahnya.


Pengalaman silam, kisah-kisah kegagalan dan pelbagai faktor lain kadang-kala mampu untuk menimbulkan tembok halangan dalam minda manusia. Manusia cenderung untuk melihat pada kelemahan mereka berbanding dengan kehebatan yang mereka ada.


Kegagalan yang wujud menyebabkan keresahan jiwa, seterusnya mendorong kepada putus asa. Fikiran manusia percaya bahawa mereka tidak akan berjaya lagi selepas ini . Usaha yang dilakukan selama ini sia-sia sahaja. Sama seperti simtom yang dialami oleh gajah dewasa tersebut, pengalaman kegagalan yang wujud menyebabkan mereka berhenti mencuba.


Lebih-lebih kehidupan bermasyararat kita yang sering meletakkan timbangan melulu tanpa usul periksa ( judgemental ) mendorong manusia untuk melihat kegagalan itu sebagai satu 'dosa' besar.


Kemenangan bermula daripada fikiran.


Saya sering memohon agar dikurniakan jiwa yang tabah, minda yang positif. dan diri yang tidak pernah kenal erti putus asa. Saya juga bukan insan ideal yang tidak ditimpa pelbagai masalah serta mampu bersabar dalam apa jua situasi ,namun bukankah dugaan itu semakin mematangkan manusia?.


Kita tidak akan menemui lautan baru kecuali jika kita berani meninggalkan pantai.

Kegagalan paling besar adalah gagal mencuba.

Kegagalan adalah suatu perisitwa, bukannya seseorang.

Apabila sebuah pintu tertutup, sebuah pintu lain akan terbuka. Kita biasanya begitu kecewa dan berfokus pada pintu yang tertutup itu sehingga kita tidak melihat pintu yang telah dibuka untuk kita.


Saya harap kita semua tidak akan menjadi seperti gajah dewasa itu. Biarlah kisah kegagalan lama sekadar menjadi sebahagian daripada lipatan sejarah silam. Yang berlalu biarkan berlalu, yang mendatang hadapi dengan cemerlang. Bak kata sebuah pantun melayu lama, barang yang lepas jangan dikenang, kalau dikenang merana diri.


It is not the mountain that we conquer but ourselves~ Edmund Hillary



3 ulasan:

serai wangi berkata...

stuju~

bak kata pepatah arab..
"man la yakhto' la yaf'al syai'a"

maksud dy: sesiapa yg tdk melakukan sebarang kesilapan, sesungguhny dy tdk melakukan apa2..

jadi, jgn rs down klu pnah mgalami kegagalan..=)

*peace*

THALHAH berkata...

kadangkala kita tak nampak potensi diri dek dihambat fobia kegagalan masa lalu...

aku ada gak fobia masa lalu yang buat aku rasa aku tiada potensi untuk berjaya kalau peristiwa tersebut berulang kembali pada diriku...

nak tau peristiwa apa? ha yang itu ko kena tanya sendiri la kat tuan pnye badan...hohoho

Syukri Sapuan berkata...

serai wangi: betul2, setuju sebulat suara..tiada apa2 pun yang Allah jadikan sesuatu tnpa manfaat..pasti ada hikmahnya kan?


thalhah: ceh. apekah? dgn aq pun nk berahsia.

Related Posts with Thumbnails