Sabtu, November 01, 2008

Benarkah begitu?




Saya merenung ke luar jendela, mencongak sesuatu di fikiran. Akhir-akhir ini saya sering kali ketandusan idea bernas. Mata pedoman saya seolah-olah terpejam dengan rapatnya. Tidak tahu bagaimana caranya untuk memulakan kata.

Baiklah. Saya ada sebuah kisah untuk dikongsi bersama. Ini kisah penglipur lara saja. Maka, jikalau ada yang baik isinya, ambillah ia sebagai pengajaran dan peringatan buat kita bersama. Namun, jikalau tiada pengajaran yang berguna, anggaplah ia sebagai halwa telinga semata-mata.

Begini kisahnya.
Di dalam sebuah hutan, tinggallah sekumpulan katak. Mereka hidup aman dan damai. Jikalau ada sengketa sekalipun, maka sang ketua katak akan mendamaikannya. Mereka hidup tolong-menolong antara satu sama lain.

Namun hari tidak selamanya cerah. Musibah menimpa mereka semua. Perkampungan katak itu diserang kemarau yang berpanjangan. Gersang semua air di kolam. Berlengaslah seisi warga katak. Maka, jawatankuasa tertinggi katak pun bersidang di meja bulat. Mereka mengambil keputusan untuk berpindah ke kawasan berair yang lain. Mendengar arahan itu, bergegaslah bapa-bapa katak menemui keluarga masing-masing untuk bersiap-sedia mengemas barangan masing-masing.

Apabila tiba hari yang ditetapkan untuk berpindah, bergeraklah seluruh warga katak melompat-lompat meninggalkan perkampungan mereka yang gersang itu. Rasa sedih menyelubungi diri mereka. Manakan bisa mereka meninggalkan tanah air kesayangan . Namun, perjalanan harus diteruskan demi sebuah kehidupan. Berjurai-jurai air mata bercucuran tatkala kaki melangkah pergi.

Dalam perjalanan itu , tiba-tiba sebahagian daripada katak-katak yang bermigrasi ini telah terjatuh ke dalam sebuah lubang yang sangat dalam. Tiadalah mereka perasan akan kehadiran lubang yang sangat dalam itu semasa mereka melangkah. Gegak-gempita mengisi segenap ruang alam. Katak-katak malang ini berusaha untuk melompat keluar dari lubang yang sangat dalam itu.

Sementara itu di luar lubang, katak-katak yang terselamat bersorak-sorai. Mereka memberikan sokongan moral kepada katak-katak malang itu. Namun, apabila mereka melihat katak-katak malang ini gagal melompat keluar, mereka mula mencemuh. Gamat suasana jadinya.

"Tiada guna kita menunggu mereka ini. Menghabiskan masa saja. Lebih baik kita teruskan perjalanan. Tinggalkan sahaja mereka di sini" kata seekor katak yang mementingkan diri.

"benar. tiadalah guna barang sedikit pun jika kita menunggu mereka. menghabiskan boras den ajo" tambah seekor katak lagi yang berasal dari negeri 9.

Mendengar cemuhan dan kritikan itu, satu demi satu katak-katak malang ini berputus asa daripada melakukan cubaan keluar dari lubang itu. Tiadalah kudrat mereka mencuba lagi. Mati kataklah mereka di dalam lubang maut itu.

Tiba-tiba, tanpa disangka-sangka, seekor katak berjaya melompat keluar daripada lubang itu. Maka, terkejutlah seluruh warga katak melihatnya. Manakan bisa seekor katak biasa berjaya melompat setinggi ini. Ini adalah satu keajaiban buat seluruh komuniti katak. Tidak terjangkau akal katak-katak di situ.

Bergegaslah semua katak-katak di luar lubang itu menghampiri katak yang berjaya keluar itu. Masing-masing ingin mengetahui rahsia yang digunakan. Tatkala menghampiri, terkejut katak-katak ini. Rupa-rupanya, katak yang berjaya itu adalah katak yang pekak. Itu sahaja rahsianya. Oleh kerana katak itu pekak, maka dia tidak mendengar cemuhan yang dilontarkan. Dia menyangka bahawa gegak-gempita cemuhan yang mengisi seluruh juzuk alam itu adalah satu sokongan. Maka, dia terus berusaha dan berusaha sehingga berjaya.


Demikianlah adanya kisah ini. Kisah ini saya tulis kembali mengikut imaginasi saya berdasarkan pembacaan saya satu masa dahulu. Terdapat beberapa pengajaran yang saya perolehi daripada kisah ini. Kadangkala, kita tidak tidak boleh terlalu melayan kritikan orang. Mulut orang itu tidaklah boleh ditutup sama sekali. Maka, bersabarlah. "Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"( Al-baqarah: 286)

Seterusnya, penyakit hati itu amat merbahaya. Jikalau hendak diceritakan segala macam jenis penyakit hati, nescaya terlampau banyak kisahnya. Dengki, khianat, takbur, mementingkan diri sendiri, ujub, dan bongkak itu adalah sebahagian dari penyakit hati. Sesungguhnya dalam tubuh manusia ini ada segumpal darah. Jikalau baik ia, maka baiklah seluruh tubuh badan . Namun jika kotor ia, maka kotorlah seluruh tubuh badan. Ketahuilah bahawa segumpal darah itu adalah hati manusia.

"Pandangan mata selalu menipu. Pandangan akal selalu tersalah. Pandangan nafsu selalu melulu. Pandangan hati itu yang hakiki, kalau hati itu bersih. hati kalau terlalu bersih ,pandangannya kan menembus hijab. hati jika sudah bersih, firasatnya tepat kerana Allah. Tapi hati bila dikotori bisikannya bukan lagi kebenaran" (petikan lagu hijjaz)

Manusia itu sifatnya alpa dan leka,tiadalah lari dari dosa dan noda .Beringat-ingatlah antara kita. Kiamat sudah hampir tiba. Entah esok masih ada?


Buat seketika dalam hidup ini, marilah kita kita bermuhasabah diri. Dalam Al-Quran ada 3 istilah yang dimaksudkan dengan kemenangan iaitu 'Al-falah', 'Al-Fawzu', dan Ál-Nasr'. Antara sifat atau ciri yang membawa kemenangan yang digambarkan dalam Al-Quran adalah:

>org yg membersihkan jiwanya - al a'la (ayat 14)


>org yg mendapat petujuk Allah - al baqarah (ayat 5)

>Org yg menyeru kpd yg baik dan mencegah kpd yg mungkar - al imran (ayat 104)

>org yg beriman dengan Rasulullah, yg memuliakannya, yg menolong dan membelanya dan mengikuti cahaya yg terang yg diturunkannya - al a'raf (ayat 157)

>org yg berjihad dengan harta benda dan dirinya - at taubah (ayat 88)

>org yg beriman dan taat serta patuh - an nur (ayat 51)

>org yg membelanjakan sebahagian rezekinya kpd kaum keluarga, org miskin dan musafir yg memerlukan bantuan - ar rum (ayat 38)

>org yg dipelihara dari kebakhilan - at taghaabun (ayat 16)

>org mukmin yg khusuk sembahyangnya, yg menjauhkan diri dpd perkara yg sia2, yg membayar zakat, yg memelihara kemaluannya, yg memelihara amanah dan janji dan org yg menjaga ibadah sembahygnya - al mukminun (ayat 1-11)
>org yg bertakwa - al maidah (ayat 100)

>org yg bertaubat - an nur (ayat 31)

>org yg mengingati Allah - al a'raf (ayat 69)

>org yg sujud dan ruku' yg mengabdikan diri kpd Allah dan membuat kebaikan - al hajj (ayat 77)

>org yg berat timbangan amalannya - al mukminun (ayat 102)

Kredit kepada blog kelip-kelip

Dan ternyata janji Allah sentiasa benar, sebagaimana yang tertulis di dalam surah ke-65, Surah Al-Talaq di dalam Al-Quran:

And whosever keeps his duty to Allah,
Allah will appoint a way out for him,
And He provides for him from ( sources) he never could imagine.


Hidup ini bukan untuk berseronok semata-mata.
Fikir-fikirkan dan renungkanlah!



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kenape ye??
hidup ni mesti ade kaitan dengan katak.. huhuuu

Tanpa Nama berkata...

ni macam tazkirah yang ko bagi kat surau aljawahir je...

Tanpa Nama berkata...

macam knal je certain2 ayat 2, hehe.. btw, lot of things in there i c.. the moral is, b strong n dont give up in doin anything.. m i rite??? em, i c lots of improvement.. well done!!

Related Posts with Thumbnails