Isnin, November 10, 2008

Berlari ke langit..




Semalam hari Ahad.

Bersempena dengan 'Health Awareness Week', kolej saya telah mengadakan pertandingan larian marathon. Suasana cukup meriah. Tidak dapat saya gambarkan dengan kata-kata. Anda perlu merasainya dengan pancaindera anda sendiri. Seperti kebiasaan, setiap pelajar mewakili rumah masing-masing. Terpancar jelas wajah-wajah penuh semangat setiap ahli rumah. Lakaran trek marathon sejauh 7.5 KM awal-awal lagi telah ditampal di papan kenyataan sekitar kolej.

Menyertai larian marathon semalam sebenarnya banyak mengingatkan saya pada acara merentas desa di sekolah menengah. Saya ingin mengimbau memori lama buat seketika.Di sekolah menengah saya dahulu, acara merentas desa dikenali sebagai Larian SAKTI ( SAKTI: singkatan kepada SM Sains Kota Tinggi). Apa yang berbeza hanyalah dahulu saya mewakili rumah Tiara, dan semalam saya mewakili Diamond, The House of Courage. Tiada perbezaan ketara antara dua buah rumah ini. Kedua-duanya hebat dan digeruni oleh rumah-rumah yang lain.


Form 5 Tiara 2007


Baiklah. Berbalik pada kisah marathon saya tadi. Seawal jam 8 pagi, para peserta telah berkumpul di 'car park' berhampiran Great Hall. Hanya ada segelintir warga kolej yang tidak menyertai larian ini. Tidak mengapa, saya berbaik sangka saja. Mereka ada keuzuran yang tidak dapat dielakkan. Jikalau tidak, pasti mereka juga akan turut sama-sama menyinsing lengan menjayakan acara ini.

Marathon kami bermula di pondok pengawal. Saya bermula di belakang. Tidak ada apa yang boleh saya rebutkan. Saya akur pada prestasi stamina semasa. Siapalah saya jikalau hendak dibandingkan dengan atlet-atlet KYUEM yang lain. Saya ini jarang sungguh kelihatan beriadah di padang.Maka, jikalau saya berjaya menghabiskan larian yang panjang itupun sudah menjadi satu kejayaan yang terbesar kepada diri saya. Impian untuk menduduki kedudukan sepuluh yang utama memang satu angan-angan yang mustahil pada pandangan mata kasar. Seingat saya, kali terakhir saya bermarathon sebegini adalah pada Larian SAKTI 2007. Saya tidak dapat menghabiskan larian gara-gara kesakitan otot yang tiba-tiba menyerang. Mujur pada tahun tersebut saya berpeluang mewakili sekolah dalam acara merentas desa peringkat daerah.

Prittt!!!. Para peserta dilepaskan dari tapak permulaan oleh tuan pengetua kami, Mr Richard Small. Saya berlari-lari anak sahaja. Mencari-cari rentak larian. Memang terasa rentak larian saya kini sumbang. Setahun meninggalkan marathon, beginilah jadinya. Jantung saya berdegup kencang. Oksigen yang ada saya hirup seadanya bagi memenuhi tuntutan jantung yang mengalirkan darah ke seluruh badan . Sesekali saya menyeka keringat yang mula membasahi tubuh. Panas mentari mula memancarkan teriknya tika kami mula berlari. Mujur saya memakai pakaian berwarna putih yang tidak memerangkap cahaya.


Trek larian sejauh 7.5 KM itu memerlukan para peserta melalui beberapa kawasan di Lembah Beringin. Redup pandangan saya tatkala melalui kawasan padang golf yang serba hijau. Saujana mata saya memandang. Terlerai buat seketika segala masalah yang mencengkam jiwa. Selepas kawasan padang golf, kami melintasi pula kawasan belukar. Habis kotor kasut saya disaluti lumpur. Namun demi menghabiskan sebuah larian, saya gagahkan jua kaki yang melangkah.

Apa yang pasti, sepanjang larian marathon ini saya puas mendera mental saya supaya berlari tanpa henti. Pelbagai perkara telah saya fikirkan bagi mengkhayalkan fikiran yang disogok rasa penat fizikal. Setelah mengharungi segala dugaan dan cabaran, saya berjaya menghabiskan larian itu dengan jayanya. Saya berjaya mengekalkan rentak larian hingga ke garisan penamat walaupun ada kalanya saya sudah berputus asa dan hendak berhenti sahaja daripada berlari. Alhamdulillah, saya berjaya mendapat tempat ke-8 kategori pelajar lelaki walaupun saya tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk mendapat 10 kedudukan yang utama.

Pada saya, kejayaan yang diperoleh ini adalah rezeki daripada Allah S.W.T. Saya hanya berusaha namun DIA juga yang menentukan segalanya..Kepada yang kurang berjaya, janganlah berputus asa. Jikalau berkesempatan, cuba lagi pada tahun hadapan. Harapan saya hanya satu, penganjuran aktiviti-aktiviti sebegini akan meningkatkan semangat kesukanan dalam kalangan warga KYUEM di samping dapat merapatkan ukhwah sesama warga kolej. Setinggi mana piala dijunjung, tinggi lagi maruah disanjung!

Seperkara lagi, buat pengetahuan anda Diamond telah berjaya memenangi larian marathon HAW tahun 2008. Tahniah kepada semua warga Diamond atas kerja keras anda. Moga ia akan menjadi titik tolak kepada kejayaan Diamond pada masa akan datang. Akhir kata, semoga penganjuran 'Health Awareness Week' ini dapat menyedarkan para pelajar tentang kepentingan menjaga kesihatan. Health is Wealth.


Meneguk air tin di kala dahaga memang satu nikmat dunia yang tiada tolak bandingnya!.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yeahh...
tu dia syuk..
x sangka aku ko dpt num 8..
walaupun muka kau kelihatan tidaklah seperti seorang atlet..
n...
aku da sedar..
don't judge a book by its cover..
ngahaha...
aku plak...
pergh....
muka mcm petra nabila (huh??!!!)
tapi...
ya Allah..
tah berpa ribu tah agknyeee nombor aku dpt...
haha..
tapi yg aku bngga diamond menang...
fewwwiiitttt....
x sia2 aku lari (jln sbenarnye)..
lagi satu..
aku x bersangka baik pun terhadap mereka yg memonteng...
ceit...
aku yg pemalas nih pun boleh je pegi..
kan?? kan?? kan??

-eea-

Tanpa Nama berkata...

aku berbangga..
selaku sahabat terdekat dan juga 'coach' mu
kekalkanlah semangat bundekisme dlm dirimu.
majulah syukri utk KY!

Tanpa Nama berkata...

peh, sdap air tin...
nk mnx sket leh???? hik3...

Tanpa Nama berkata...

em, congratz my fren...
keep up ur excellent job!!!

Syukri Sapuan berkata...

eea:

aq terharu menerima komen panjang lebarmu..aq tau ko x berlari dgn sepenuh hati...jika tidak pasti ko kn dh dapt no 1...betul x?

walauapapun, diamond tetap menang..yea3!

hidup diamond!

thalhah:

terima kasih. majulah thalhah untuk intec!

serai wangi:

amboi banyakkan pesanan..bagus3..
thnx a lot!

Related Posts with Thumbnails