Rabu, Oktober 21, 2009

Dilema mel elektronik



Kelas matematik hari ini dibatalkan, maka saya bercadang untuk ke Resource Centre sepanjang waktu blok tersebut untuk melakukan sedikit tugasan.


Usai solat zohor, saya duduk rehat sebentar di bahagian belakang surau. Bercadang mahu melelapkan mata sebentar.


Sedang saya membiarkan fikiran menerawang entah ke mana, tiba-tiba saya teringat sesuatu.



Tentang emel saya.



Saya memikirkan mengapa email yang saya hantar sejak bulan september tahun ini tidak mendapat balasan daripada si penerima.


Maka, saya pun membuat kaitan mudah bahawa ia disebabkan mel elektronik saya mengalami masalah.



gambar dari google

Aduh.


Saya congak-congak sendiri. Ada kira-kira 20 email kesemuanya yang telah saya hantar sepanjang september-november.


Salah satu daripadanya adalah ke editor halaman kreatif, Berita Harian.


Selain itu, ada juga email berkaitan draf berkaitan projek yang saya rancang bersama rakan-rakan sekolah.


Patutlah tidak dapat balasan. huh!. pantas saya menyalahkan yahoo dalam hal ini.


Hati saya jadi tidak sedap. Saya jadi sedikit gopoh untuk membuktikan kesilapan yahoo. maka saya berhajat untuk pulang ke bilik sebentar. mahu periksa dengan segera.


saya buka akaun email kotapertiwi@yahoo.com


Kemudian, saya hantar satu email kosong ke email lama saya yang sudah tidak aktif yakni syuk_inventor@yahoo.com


saya logout dan login ke akaun yang email yang satu lagi. mahu membuktikan hipotesis saya benar.



Setibanya di akaun email lama saya. huh. ada selonggok email di sana. Kebanyakkannya SPAM.



Dan saya mencari email kosong saya tadi.



Oh. lega!


Rupa-rupanya akaun email kotapertiwi@yahoo.com masih berfungsi. ada email saya di sana.


Bagi menyedapkan lagi hati, maka saya meminta pertolongan daripada dua orang rakan yang sedang online ym untuk pastikan email saya betul-betul berfungsi.


"Apa email ko? aku nak mintak tolong sikit. tolong tengokkan email aku sampai ke tak". saya menaip di ruangan mesej.


Alamat email diberi dan saya menghantar email ringkas kepada mereka.

"kalau dapat sila reply"


Dan buat beberapa minit hanya bunyi kipas yang mengisi ruang sela bilik ini. saya kaget sendiri menantikan respon mereka.


saya refresh2 internet dan selepas beberapa saat.



Inbox(2)


Fuh. Alhamdulillah. Mel elektronik saya masih berfungsi!


nota kaki:
pengajaran yang saya dapat daripada peristiwa ni adalah saya harus sedaya-upaya membalas email-email orang lain (email yang berkaitan saja) bagi memastikan mereka tidak tertanya-tanya seperti yang saya alami hari ini!


3 ulasan:

myQza berkata...

yup! tidak suka buat orang ternanti2 dan tertunggu2 :)

Tanpa Nama berkata...

haha... buat org suspen je.. ;-)

Syukri Sapuan berkata...

si tedi: setuju! =)

mastura: haha. terima kasih atas komen.

Related Posts with Thumbnails