Rabu, Oktober 28, 2009

The Duke of Edinburgh's Award (Doe)

.
.
.

"The Duke of Edinburgh's Award, is a programme of activities that can be undertaken by anyone aged 14 to 25, regardless of personal ability. DofE programmes can on average take anywhere between 1 year and 3/4 years to complete, depending upon the route taken, and around 275,000 participants are taking part in the Award Programme at any time in the United Kingdom. It began in the United Kingdom and is popular in the Commonwealth. The Award is also run in other countries by the International Award Association."

Dipetik daripada wikipedia.

.
.
.

syawal bersama kompas dan petanya




Untuk entri ini, mahu gunakan gaya bahasa yang biasa-biasa saja.



Hujung minggu yang lalu, aku dan rakan-rakan telah ke ekspedisi trial doe di Kerling. Ekspedisi ini merupakan salah satu daripada komponen-komponen doe, selain daripada skill, khidmat komuniti dan kegiatan fizikal.


Untuk ekspedisi siri ini, seramai 17 orang terlibat, berjaya membentuk 4 kumpulan. Kami semua di bawah pengawasan Mr Jailani.




ok. Ini ahli kumpulan aku. Mula-mula cukup 6 orang. tapi sorang dah drop & sorang lagi migrain, maka tinggal kami berempat saja.

Dua orang yang di kanan tu adalah, Atiqah-yang prihatin dan Herda-yang gigih. Mereka berdua orang Seremban. Dua-dua scholar BNM.

Then, yang baju kuning tu Syawal-yang perkasa. Scholar Yayasan Terengganu, medic.


Yang baju maroon tu akulah. Aku tak boleh nak judge diri sendiri, maka takde label untuk diri aku sendiri. Tapi ahli kumpulan aku kata aku sarkastik. ok. next expedition aku cuba jadi pendiam. haha.





Hari Sabtu lepas kelas, jam 2.10, kami bergerak menaiki bas ke drop point yakni sebuah kawasan ladang. Then, kami perlu berjalan kaki ke Kolam Air Panas Kerling berpandukan arahan yang diberi pada kertas instruction. Basically, yang ni tak susah sangat pasal tenaga pun masih banyak lagi. Then, jalan kat atas tar, takde nak kena baca bearing, dan masih bersemangat. Cuma panas sikit la pasal matahari agak terik.

Kami sampai kat kawasan perkhemahan dalam jam 4.30 petang. Hujan masa nak sampai tu. Mujur ahli kumpulan aku yang perempuan kesemuanya prihatin-prihatin belaka, diorang dah beli baju hujan. Terima kasih.



Kawasan perkhemahan tu adalah sebuah kawasan rekreasi. Ada kolam air panas, pastu ada sungai mengalir. Masa kami sampai tu ada beberapa keluarga sedang mandi-manda di kawasan tersebut. Aku cam nak dapat idea untuk menulis je masa tu, tapi tak sempat la plak nak catat. Hilang gitu je idea tersebut. ceh.


Tunggu teduh dulu, kemudian baru kami mendirikan khemah.Dah siap urusan khemah dan solat, semua orang pun buat aktiviti masing-masing. Majoriti yang perempuan siap sedia masak untuk makan malam. Yang laki plak main air kat sungai. haha.

Setiap kumpulan dibekalkan dengan dua bunsen burner untuk memasak. Kumpulan aku telah memasak makanan yang sangat istimewa dan lazat. Apakah ia? yang tu kena tanya tukang masak kumpulan kami.


Bakal-bakal doktor sedang menunjukkan skill merawat pesakit.




Menjelang jam 8 malam, langit bertukar menjadi mendung. Hujan lebat mencurah-curah. Semua lari masuk ke dalam khemah.

Selepas setengah jam, hujan berhenti.

Aku keluar dari khemah. Melepak kat luar khemah dengan dak-dak laki yang lain.

Kemudian kami mengumpulkan kayu-kayu api yang tak berapa basah, cuba menyalakan unggun api. Berhasil! Api berjaya dinyalakan. Yeah~

Malam itu terasa begitu panjang. takde apa yang boleh dibuat. kami melepak di sekitar unggun api. borak kosong saja. Yang muslimah plak duk dalam khemah.


Unggun api padam dalam jam 12 malam, apabila tiada lagi kayu sebagai bahan bakar. Orang ramai mula masuk tidur. Aku tak dapat tidur lena malam itu. penangan kopi radix.haha.


Aku tidur pastu terjaga. tidur & terjaga setiap setengah jam. Ntah hape ntah. slalu kat bilik nyenyak je. Hujan turun lagi sekitar jam 3 pagi, aku sempat bangun & keluar dari khemah untuk menyelamatkan kanvas dan kasut yang terdedah.




ok. Pagi ahad kami bangun jam 6.00 pagi. pukul 8 Mr J & Mr Hanson dah suruh siap-siap untuk gerak. Maka perlu bangun awal untuk mandi dan masak-masak.


Ekpedisi pagi tu lebih mencabar berbanding yang sebelumnya. Kami perlu meredah belukar-belukar, ladang kelapa sawit, estet, dan jalan yang tak bertar sambil membaca bearing. Tapi Mr Hanson ada guide jalan sikit. so, ok la jugak pasal ni masih trial, belum yang betul-betul punya.


Ekspedisi pagi itu ambil masa selama lebih kurang 5 jam berjalan kaki.


Dalam jam 1.30 petang, kami sampai ke checkpoint yang seterusnya, yakni tempat drop point semalam. kami lunch di situ. Ada satu lagi seksyen yang kena habiskan yakni perlu jalan balik ke kolej sejauh 7 KM.


kumpulan aku kata gambar ni poyo, tapi x kisahlah. aku nak letak gak.haha



Untuk seksyen yang terakhir ni pun mencabar jugak. Jalan kaki pulang kolej sejauh 7KM, matahari terik atas kepala. Memikul beg yang berat dengan saki baki tenaga yang ada.


Alhamdulillah, semua selamat sampai ke kolej. Kumpulan aku sampai dalam pukul 3.40 petang. Lebih kurang 1jam 30 minit dari drop point tu. teori yang kami gunakan adalah 15 minit untuk setiap 1 km.





ni masa mula-mula pergi, on da way ke drop point



Secara kesimpulan, aktiviti ni memang agak mencabar fizikal dan mental. Memang penat. Ada beberapa orang yang injured, contohnya melecet dan sakit kaki. but, aktiviti ni memang best bagi mereka yang sukakan cabaran. Bila lagi nak dapat peluang berjalan 25Km & berkhemah dengan kawan-kawan?



periksa khemah sebelum pergi bertolak


10 ulasan:

syaa berkata...

"Bila lagi nak dapat peluang berjalan 25Km & berkhemah dengan kawan-kawan?"

OBS.mase tu baru tau 'nikmatnye' trekking dlm hutan,meredah lautan,dan berkhemah.lebih dpd 25km awk dpt...

Syukri Sapuan berkata...

syaa: itu mungkin sebahagian kecil je scholar PNB yg kurang bernasib baik..haha

syaa berkata...

haha...kurang bernasib baik?
cube pegi dulu,then u'll know...
OBS is actually fun and a very exciting experience especially kalo suke bnde2 lasak...
and of course, u'll most definitely be sun-burnt and got leech bites all over...but it's really worthwhile...oh how i miss those times... :(

(u know what's best?mase ni la kte akn tau sape kawan kite sbnanye,and perangai sbnr org2 skeliling kte)

*dh duk london kne la speaking sket2 kan...hehe...

serai wangi berkata...

"aku"????
style baru ke?

Syukri Sapuan berkata...

syaa: huh, bila k syaa dah argue mmg dah x bleh buat ape la...surrender terus..huh..btw, OBS tu dgrnya cm best bagi org yg ske lasak2 kn..asal kpm x buat OBS ek? haha


serai: maybe.tukar style la plak. best rupanya gne 'aku' ni

syaa berkata...

haha...adekah itu bermaksud sindiran syuk?err...kpm nak OBS?tanya la kak sharifah ratina...hehe..atau boleh pegi secara persendirian je...

Syukri Sapuan berkata...

syaa: ai, cne bleh tau nama pegawai sponsorship kpm ni..ni mesti ada stalk mane2 dak kpm..ha, sape la tu? neo ek? haha

syaa berkata...

bukan ah...cornelius...haha...
ala tak payah stalk...kak sha tu aktif berfacebook...so kat mane2 page budak kpm mesti ade name tu...huhu...

Syukri Sapuan berkata...

syaa: oooo.bgitu..pgwai pnb xde main fb ke? nak gk berkenalan~

Dr Afifah berkata...

eh. kak herda n kak tiqa lah. my seniorr~~ hee. ^^

Related Posts with Thumbnails