Rabu, September 23, 2009

Rabun



sumber:google


Malam tadi saya ke kedai cermin mata, mahu betulkan cermin mata yang bengkok gara-gara tertindih.


Alang-alang sudah ke sana, saya mahu periksa sekali berapa kadar kerabunan sekarang.


Kadar kerabunan setelah 8 tahun berkaca mata.


Meningkat atau menurun?



Setelah diperiksa ternyata kuasanya meningkat.


Kanan: 400

Kiri: 400


Haih.


Dah kronik ni.


Risau.


Maka, tadi saya google. search petua merawat rabun jauh.

Ingin tahu apa yang dijumpai?

Antaranya:


1. Banyakkan membaca Al-Quran kerana Al-Quran mencerahkan mata dan hati.InsyaAllah.

2.Lihat tumbuh-tumbuhan hijau di waktu pagi.

3.Jarakkan pandangan sekurang-kurangnya 12" bila menghadap LCD atau skrin komputer.

4.Jangan membaca dalam keadaan yang samar.

5.Selalu tengok bulan

6.Just use mind power. believe that my eyes are ok. I can see everything clearly. Jangan guna kata negatif.

7.Makan sayur banyak-banyak.

8.Jangan biarkan mata bekerja dengan lama apabila melihat benda dekat tanpa rehat yang cukup.

9.Makan sepotong betik masak setiap hari adalah baik untuk mencegah rabun.

10.sebenarnya kandungan gula didalam badan kita terlampau banyak...lihatlah orang yang mengidap kencing manis selalunya rabun mata dan kabur....kerana kandungan air gula did alam badan mengalir ke kepala sampai ke otak untuk melemahkan pemikiran kita dan kandungan gula pula tertumpu ke hidung dan mata untuk mata kita jadi rabun, tahi mata dan air hingus adalah sama rasanya manis masam....sebab kandungan gula terlampau banyak tertumpu kat situ......

petuanya senang je....gosokkan kedua2 bawah atau dagu telapak tangan sehingga panas dan sapu kat mata 3 kali sebab bawah telapak tangan kita masih panas dan kepanasan untuk mencairkan kandungan gula yang tertumpu kat mata dan pakai jari kita bersihkan kelopak mata lihatlah tahi mata kita berapa banyak keluar...amalkan setiap hari dan try jangan pakai kaca mata....



gambar hiasan, tiada kaitan dengan topik




ok. saya mau cuba. tengok ada perubahan atau tidak. Manusia berikhtiar, Allah juga yang menentukan.

.

.

.



7 ulasan:

nina mazlan berkata...

benar encik syuk..
sy da dekat setengah tahun tak pakai cermin mata..
kadar kuasanya menurun dari 250 ke 200..
kuasa minda mmg hebat..
tak namapak pun cakap nampak..
akhirnya, betul2 nampak..haha;p

..::بشرى::.. berkata...

saya pun nak cuba juga..bagus2

SejarahCintaMastura berkata...

waaa...bestnya... thanks sbb postkan tentang petuanya... nak try... ;-)

farhanasyazwani berkata...

nk try jugak.leceh pki cermin mate.

~MySaRaH~ berkata...

salam,

wah good info for me! thankz for this valuable sharing~

syuk keadaan kte lebih kurang sme la~huhu

~MySaRaH~ berkata...

salam,

wah info yg sgt berguna syuk..

insyaAllah leh diaplikasikan wt member2 yg rabun seperti mai~

Syukri Sapuan berkata...

nina: hua, hebat juga kuasa minda anda..bleh la gunakan kuasa minda tersebut utk hilangkan rabun semua ahli petfamily anda..


basyira:mari kita sama2 cuba =)

mastura: sama2..

farhana: yeah. ramai jugak orang rabun kt dunia ni. yela, kalau x tkkan la kedai cermin mata hidup di melata tmpt.

mysarah:sama2..seksa gk jd org rabun ni..lagi2 kalau spek hilang..hadui, teraba-raba..

Related Posts with Thumbnails