Jumaat, September 18, 2009

Wonderful Alumni Weekend (WAW)



Dalam sehari dua ini, antara perkara yang sering saja bermain di fikiran saya adalah perancangan projek Wonderful Alumni Weekend (WAW).



WAW adalah projek untuk batch Esprit Caballus, alumni SM Sains Kota Tinggi untuk tahun 2003-2007.


Nama WAW ini hanyalah nama cadangan saya saja. Nama ini diplagiat daripada Wonderful Overseas Weekend (WOW). Harapnya tidak ada mana-mana pihak yang jumpa kami mahu tuntut royalti hakcipta nama.





Sejak terpisah lewat tahun 2007, kesemua daripada kami telah terpisah membawa haluan masing-masing. Begitu jugalah dengan saya yang tercampak ke dalam kolej dalam hutan persis persekitaran sekolah lama saya yang juga berada jauh dari kesibukan bandar.



Kami ingin merancang satu program yang dapat mengumpulkan semula rakan-rakan sebatch. Kebanyakan daripada kami saya kira sedang berada dalam tahun pertama Ijazah Sarjana Muda. Pasti ada banyak pengalaman baru yang boleh dikongsi bersama.



Selain daripada itu, program ini juga berperanan sebagai wadah serampang dua mata. Kami merancang untuk mengadakan sharing sessions bersama para pelajar yang ada sekarang. Kumpulan sasaran kami adalah pelajar tingkatan 5 yang bakal menduduki SPM pada tahun depan.



Semasa kami berada di bangku persekolahan dahulu, satu hakikat yang disedari adalah kurangnya pendedahan terhadap halatuju kehidupan selepas SPM. Kami tidak mengetahui tentang biasiswa-biasiswa yang ditawarkan, serta panduan memilih bidang.



Atas dasar empati, kami merasakan satu kewajaran terhadap program sebegini. Bagai sirih pulang ganggang. Mungkin inilah masa bagi kami untuk berbakti pada alma meter.







Program yang dirancang adalah hanya pada dasar perkongsian. Kami kurang berminat untuk menggunakan nama ‘Program Motivasi SPM’ kerana itu akan meletakkan expectations pada tahap yang tinggi, sedangkan apa yang kami mahu berikan hanyalah perkongsian pengalaman hidup. Kami bukanlah motivator hebat, apa yang kami miliki hanyalah secebis pengalaman selepas SPM..3 tahun lebih tua daripada kumpulan sasaran.



Antara aktiviti yang saya kira mampu untuk dijalankan adalah talk, forum, LDK, games dan sebagainya.



Namun begitu, kejayaan program ini sememangnya bergantung pada komitmen rakan-rakan. Sekiranya WAW ini ingin diteruskan, kami memerlukan bantuan untuk membina jawatankuasa kerja & fasilitator. Untuk menjadikan program ini menarik, saya kira kami memerlukan sekurang-kurangnya 30 orang tenaga kerja.



Kejayaan program ini bergantung sepenuhnya pada komitmen kalian.



Setakat survey yang saya jalankan semalam, sudah ada 13 orang yang bersetuju dan bersedia memberikan komitmen.



Mengikut perancangan, program ini dirancang untuk dilaksanakan pada hujung minggu sekitar bulan 6, 7 atau 8 pada tahun hadapan.



Lama lagi, tapi persediaan awal adalah perlu kerana ramai yang sudah mula sibuk dengan kehidupan kampus.





Maka, saya mengharapkan agar rakan-rakan EC yang membaca entri ini untuk menghubungi saya seandainya kalian berminat. Ruang perbincangan mengenai projek ini telah saya buka di group EC di facebook. Harap dapat aktifkan diri masing-masing.



Mari kita mulakan kehidupan baru, lupakan segala perbezaan pendapat yang lalu.



Saya sendiri kurang pasti bahawa program ini mampu menjadi realiti ataupun sekadar angan-angan kosong saya sahaja. Program ini hanya akan terlaksana andai mendapat sambutan daripada pihak yang berkaitan. Setakat ini, ia hanya berada pada peringkat draf perancangan.



Mungkin masalah yang akan timbul adalah kesukaran untuk mendapatkan masa yang sesuai bagi semua IPT cuti. Masalah ini akan dibincangkan kelak.



Semua pihak dialu-alukan untuk memberi sumbangsaran. Sila hubungi saya untuk pencerahan kerana ramai daripada kalian yang telah menukar nombor telefon masing-masing.



semasa zaman muda mudi


Majlis Tertinggi Badan Kepimpinan Pelajar 06/07, harap dapat bekerja bersama kalian lagi. Di mana mereka sekarang?



Timbalan presiden:
Echa…persediaan ke Jepun. Sekarang di UNISEL..haih, dah lama x bertekak dengan beliau ni…

Naib Presiden 1 (MAHER) :
Hariz..sekarang kat IMU
Shikin: dengar khabarnya dah nak fly ke Jepun

Naib Presiden 2 (MAJASTI):
Mahlil..orang kuat UNITEN sekarang
Huda: Medic..MSU…genius dia ni..nak fly ke India

Naib Presiden 3 (TABARRU’):
Thalhah…genius math..INTEC..engineering utk ke USA.
Shakila: UIAM…beliau ni baru je buat blog..



Ni sekadar gambar hiasan je. Saya harap agar organisasi ini kelak akan diisi oleh orang-orang daripada pelbagai latar..tak kisah dari dalam BKP ataupun bukan BKP..

.

.

.

2 ulasan:

THALHAH berkata...

waa...gempak2..sampai kat blog ko cite bende ni.

bgus2...aku harap jadi la nti...

aku on je...=p

Dai berkata...

wah, syuk ngan imej tiada rambut.. =)

Related Posts with Thumbnails