Rabu, Disember 31, 2008

Kekecewaan akhir tahun.




Menjelang tahun baru yang akan menjelma tidak lama lagi, rakyat Vietnam mempunyai sebab tambahan untuk merayakannya dengan kegembiraan. Vietnam muncul juara buat pertama kalinya dalam kejohanan bola sepak Piala Suzuki AFF 2008. Tahniah diucapkan!.


Vietnam dinobatkan sebagai juara apabila berjaya mengalahkan Thailand dengan agregat terkumpul 3-2 dalam perlawanan akhir kedua di Stadium MyDinh. Beraksi di hadapan ribuan penyokong lawan tidak sedikitpun menggentarkan kesebelasan utama Vietnam untuk merangkul kejuaraan yang melibatkan negara di rantau Asia Tenggara ini.


Dalam perlawanan peringkat kumpulan, Vietnam diletakkan bersama 3 pasukan yang lain iaitu Malaysia, Thailand dan Laos. Vietnam menang 2 daripada 3 perlawanan di peringkat kumpulan.

Malaysia pula hanya menang tatkala menentang Laos dan tersungkur dalam pertemuan menentang Vietnam dan Thailand. Takziah.


Saya baru sahaja selesai melayari laman web FIFA. Pasukan Malaysia kini berada pada kedudukan 156, agak corot jika hendak dibandingkan dengan pasukan rantau Asia Tenggara yang lain seperti Thailand(126), Indonesia(139), Singapura (132) dan Vietnam(155). Entahlah. Saya sendiri tidak pasti akan masalahnya. Saya kira di Malaysia, golongan yang mengikuti perkembangan bola sepak cukup besar. Dahulu Malaysia pernah menjadi antara kuasa besar bola sepak di rantau Asia. Malah kedudukan tertinggi yang pernah dicatatkan oleh pasukan negara adalah di tangga 75 pada Ogos 1993. Sayang sekali, saya baru berusia kira-kira 2 tahun sewaktu zaman kegemilangan tersebut.



Saya menonton kesemua aksi Malaysia dalam pertemuan peringkat kumpulan Piala Suzuki AFF ini. Kita berjaya menundukkan Laos dengan agregat 3-0 namun tewas di tangan Vietnam (3-2) dan Thailand (3-0). Malaysia tidak berjaya ke separuh akhir ekoran kegagalan menempa dua ruang slot yang utama.


Vietnam telah membuktikan bahawa pasukannya yang berada pada kedudukan yang lebih rendah mampu untuk menundukkan Thailand. Pasukan Malaysia harus berusaha keras untuk tidak menghampakan penyokong-penyokong tempatan, jikalau tidak pasti mereka semua akan beralih ke liga-liga bolasepak luar negara seperti EPL, Serie A dan lain-lain.


Saya pun tidak tahu mengapa tiba-tiba saya mengomel tentang topik ini. Entahlah. Saya rasa semacam mahu mogok saja, tidak mahu pakai jersi Malaysia dalam sebulan-dua ini.

Saya kira harapan Malaysia untuk ke Piala Dunia 2014 hanya omong-omong sahaja. Mungkin hanya semasa generasi anak saya, harapan ini akan terkabul. Itupun kalau saya masih ada.




3 ulasan:

THALHAH berkata...

mengapa entri penutup akhir tahunmu berkisar tentang bolasepak?

tapi takpe..apa2 entry pon yang kamu sumbat ke dalam ruang blog ni sume mantap.

teruskan blogging!

ilyas™ berkata...

haha sayu ler syuk..

pahal entri ko psal bola lark??

kuciwa ea..

Tanpa Nama berkata...

em, sy xtau pape pn sal bola sepak ni, hehe, mnx maap..
tp pe yg sy tau ialah, kekecewaan akhir thn sy adalah bila ghazzah diserang dgn begitu teruk oleh israel..
maal hijrah yg sepatutny dirai oleh umat islam bertukar mnjadi tragedi yg mndukacitakan..
lg2 bg kami yg berada dekat dgn mereka..
marilah kter brdoa mge Allah anugerahkan kekuatan bg mereka utk melawan israel laknatullah itu..
amin..

Related Posts with Thumbnails