Isnin, Februari 01, 2010

Ada apa dengan MPR 2009?



MPR 2009: PERJALANAN KAMI MASIH JAUH

(versi yang masih belum dikemaskan oleh editor)

Oleh Syukri Sapuan

Minggu Penulis Remaja (MPR) sering dikaitkan sebagai satu gelanggang berbisa yang mengasuh tunas-tunas penulisan menjadi pengarang mapan. Program ‘perkampungan penulis muda’ ini dianggap sebagai program pengasuhan penulis yang paling dominan dan konsisten di Malaysia buat masa ini. Oleh kerana itulah, perasaan gembira dan teruja membuak di hati kami tatkala surat tawaran MPR 2009 tiba di peti pos kediaman. Ketika sampai di bangunan Dewan Bahasa & Pustaka (DBP) untuk hari pendaftaran, kami telah dijemput untuk menghadiri Perhimpunan Alumni Minggu Penulis Remaja 2009 di Dewan Seminar DBP. Di sana kami berpeluang untuk beramah mesra bersama penulis-penulis lain yang bergraduasi daripada ‘Akademi MPR’.

Keistimewaan perhimpunan kali ini adalah ia berjaya mengumpulkan mantan-mantan MPR sejak tahun 1985, sekaligus menemukan penulis mapan dan penulis muda. Kami yang ketika itu duduk mendengar pengalaman mereka, berasa begitu bersemangat untuk pergi lebih jauh dalam dunia penulisan. Pengalaman-pengalaman yang dikongsi oleh para panelis telah meluaskan relung pemikiran kami tentang hala tuju arena penulisan, seterusnya memberi aspirasi kepada kami untuk menghasilkan karya yang tahan uji dan tidak lapuk dimamah waktu.

Biarpun begitu, kami sedar bahawa seorang penulis mapan tidak mungkin dilahirkan dalam tempoh sehari semalam walaupun penulis tersebut mempunyai bakat semulajadi. Penulis juga harus dibentuk dari aspek pemikiran, jati diri dan dilenturkan kesantunan berbahasa, serta dicerna kecendekiaan semasa dalam tradisi persuratan.


Dapatkan esei lengkap dalam Tunas Cipta Februari 2010.

Nota kaki: Tajuk asal yang saya cadangkan adalah 'Ada apa dengan MPR 2009?'



Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails