Rabu, Disember 22, 2010

Sayembara Menulis Cerpen & Sajak

Sempena menyambut Jubli Intan ulang tahun yang ke 60 tahun Ikatan Persuratan Melayu (IPM) dan 40 tahun Gapena, IPM dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan menganjurkan Sayembara Menulis Cerpen dan Sajak bermula daripada 15 Disember 2010 dan berakhir pada 15 Mac 2011.


Sayembara ini dibuka kepada anak kelahiran negeri Melaka, tidak kira di mana mereka berada asalkan mereka dilahirkan di negeri Melaka. Bagi bukan kelahiran negeri Melaka, tetapi telah bermastautin selama 3 tahun di negeri itu layak menyertai samyembara ini.


Cerpen hendaklah hasil karya sendiri, bukan terjemahan, saduran atau apa-apa pengertian yang boleh menyebabkan karya itu tidak asli serta belum pernah diterbitkan dalam mana-mana penerbitan bercetak. Panjang cerpen sekitar 10-16 halaman, ditaip dengan kemas, menggunakan fon 12, langkau dua baris dan ditaip di sebelah halaman surat bersaiz A4.


Bagi sajak pula, panjang sajak tidak menjadi syarat mutlak, tetapi ianya hendaklah sekadar sesuai dengan pertandingan. Sajak hendaklah ciptaan sendiri, belum diterbitkan dalam mana-mana penerbitan dan ditaip dengan kemas menggunakan fon 12, langkau dua baris.


Tema bagi kedua-dua genre ini adalah bebas dan dipilih sendiri oleh penulis. Penulis boleh menghantar sekurang-kurangnya sebuah cerpen atau sajak, dan tidak lebih daripada tiga buah cerpen atau sajak. Semua penyertaan hendaklah menggunakan borang yang disediakan dan hendaklah sampai kepada urus setia pada atau sebelum 15 Mac 2011. Majlis penyampian hadiah dijangka akan diadakan pada bulan April/Mei tahun hadapan (2011), setelah panel hakim membuat keputusan. Keputusan hakim adalah muktamad dan tidak boleh dipertikaikan.


IPM mengharapkan seramai mungkin penulis kelahiran Melaka dan juga penulis yang telah 3 tahun bermastautin di negeri Melaka akan mengambil peluang untuk menyertai sayembara ini.


Maklumat lanjut boleh dilihat http://razaliendun.blogspot.com

1 ulasan:

Dayang Nabelle berkata...

cis,baru bajet nk wat2 rajin join tadi=.='

Related Posts with Thumbnails