Jumaat, Januari 28, 2011

Pusat Rujukan Persuratan Melayu



Satu hari - anda mahu menulis. Oleh kerana anda seorang yang begitu teliti dan mementingkan kesesuaian diksi - anda jadi bingung pabila tak dapat mencari perkataan yang sesuai untuk melengkapkan ayat. dan tika itu - tiada Kamus Dewan di sisi!


Oh - jangan risau. Ada laman web berguna daripada Dewan Bahasa & Pustaka untuk anda menyemak makna setiap perkataan.


Rujukan dalam PRPM meliputi kamus Melayu dan Inggeris, istilah(Malaysia, Indonesia dan Brunei), ensiklopedia, puisi, bahasa sukuan ( Sabah dan Sarawak), peribahasa, arkib khidmat nasihat DBP, tesaurus bahasa Melayu, kandungan laman WEB DBP dan kandungan laman WEB lain yang ditentukan oleh DBP. (dipetik daripada laman PRPM)








Katakan jika anda mahu mencari takrif 'buku', taip sahaja perkataan tersebut dan takrif 'buku' berdasarkan kamus akan dipaparkan. Takrif itu juga akan keluar bersama-sama dengan kata-kata lain yang mengandungi perkataan 'buku' pada takrif.





Lebih menarik lagi - akan turut dipaparkan bersama puisi-puisi yang mengandungi kata yang anda cari itu. Puisi tersebut dipetik daripada Kurik kendi merah Saga.


Juga dipaparkan peribahasa Melayu.





Laman web ini juga menyediakan takrif kata dalam bahasa Inggeris yang bersumberkan Kamus Inggeris-Melayu Dewan. Pendek kata ia memang berguna.






Sekali lagi - alamatnya http://prpm.dbp.gov.my/


Tandakan ia di bookmark - mungkin satu hari nanti anda memerlukannya!



nota kaki:
kredit kepada Kak Nasriah Abdul Salam yang memberitahu tentang laman web ini kepada kami ketika MPR 2009

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails