Rabu, Julai 20, 2011

Spiritual Reading : Hidup Lebih Bermakna dengan Membaca







Kadang-kadang - saya terfikir juga, mengapa perlu untuk kita membaca? Dan apakah keperluan untuk saya menghabiskan masa dengan membaca. Soalan ini kadang-kadang melintas di fikiran apabila melihat deretan koleksi buku di rak.


Buku Spiritual Reading tulisan Dr. Raghib As-Sirjani, serba-sedikit mampu memberikan pencerahan terhadap persoalan-persoalan ini.


Pada bahagian pengantar penerbit, ditulis begini:

Dewasa ini, pelbagai pemikiran dan informasi tersebar dengan begitu cepat. Keadaan tersebut menyebabkan setiap orang daripada kita harus bersedia untuk menyesuaikan diri dengan ledakan informasi ini.

Sayangnya, keadaan umat Islam selalu bagaikan umat yang terlambat memperoleh, mengkaji dan menghasilkan informasi. Tidak hairanlah jika umat ini mengalami kemunduran yang sistematik dalam pelbagai hal, sehingga menjadi objek daripada badai informasi yang cenderung menghancurkan struktur moral dan akhlak.

Buku ini cuba menghadirkan kembali spirit umat Islam yang pernah memimpin peradaban dunia selama lebih dari 300 tahun yakni sebagai umat yang memimpin arus informasi dunia melalui budaya membaca.


Buku setebal 183 muka surat ini cuba menjelaskan peranan budaya membaca sebagai konsep hidup dan persoalan mengapa harus kita membaca. Turut dimuatkan 10 cara untuk menumbuhkan minat membaca.


Saya tertarik pada isi di bab Ajarkan Membaca, Maka Tawanan Dimerdekakan: Pengajaran dari Perang Badar.

Saya petik sedikit di sini:


Jika kita membuka lembaran sirah Rasulullah SAW, kita akan menemui persepsi lain yang sangat indah dan sangat berbeza antara masa itu dengan masa setelahnya, bahkan dengan zaman sekarang. Peristiwa tersebut ialah tentang tawanan pada Perang Badar.

Saat itu Rasulullah SAW meminta dari tawanan orang musyrik yang ingin menebus dirinya agar mengajar cara membaca dan menulis pada sepuluh orang Muslim.

Ini merupakan satu hal yang sangat aneh. Apalagi saat itu masih banyak orang yang buta huruf. Namun, membaca, menulis dan belajar merupakan keperluan utama bagi mana-mana umat yang ingin membangun, maju dan meningkat.

Jika kita lihat keadaan Muslimin saat Perang Badar, kita akan mendapati bahawa sebenarnya mereka memerlukan harta kekayaan serta memerlukan penjagaan terhadap para tawanan untuk menekan Quraisy, atau menjaga mereka dengan tukar-menukar jika terdapat Muslim yang ditawan.

Tetapi, Rasulullah SAW melihat ada yang lebih penting daripada itu semua, yakni mengajarkan orang Islam membaca. Hal ini merupakan titik perhatian yang sangat penting dalam fikiran Rasulullah SAW. Beliau ingin membangunkan umat Islam dengan bangunan yang sempurna sehingga para sahabat memiliki kemampuan berbahasa yang lebih unggul daripada musuh-musuhnya.


Melalui buku ini- pengarang cuba menghubung-kaitkan budaya membaca dengan ketamadunan Islam. Sebagai seorang pembaca - buku ini dapat memberi satu rangsangan motivasi - sekurang-kurang untuk menjawab persoalan - mengapa kita harus terus membaca sesuatu di luar orbit silibus pembelajaran di IPT.


Saya teringat pada tulisan di blurb buku Risalah Untuk Kaum Muslimin tulisan Syed Naquib Al-Attas,


Sedang kaum Muslimin di merata dunia menderitai masalah kekeliruan mengenai Islam yang semakin meruncing, Risalah ini mengemukakan pandangan-pandangan Profesor Al-Attas yang cukup berdaya asli dalam maksud membimbing Kaum Muslimin agar terpimpin ke jalan yang benar. Sebab utamanya terjadinya keadaan buruk Kaum Muslimin dewasa ini menurut beliau adalah kejahilan masyarakat Muslim itu sendiri mengenai Islam secara yang menyeluruh iaitu Islam sebagai agama yang sebenarnya yang mampu melahirkan peradaban yang luhur lagi agung yang mampu menghasilkan ilmu-ilmu Islamiah yang tiada taranya dalam sejarah manusia. Kejahilan mengenai Islam itulah yang telah melenyapkan kesedaran akan tanggungjawab individu dan kaum Muslimin terhadap amanah, ilmu dan akhlak dan seterusnya memerangkap mereka dalam pelbagai macam kekeliruan ilmu dan penyelewengan amal hingga mereka terus terbelenggu pada rantai penjajahan pemikiran Kuasa-Kuasa Besar Dunia masa kini.

Kejahilan masyarakat berpunca daripada kurangnya tradisi ilmu.


Menurut buku Gerakan Pelajar-Mahasiswa tulisan Mustaffa Kamil Ayub (Presiden PKPIM 1986-1989) - tradisi ilmu hadirnya daripada budaya menyelidik, menganalisis dan menulis.

Budaya menyelidik, menganalisis dan menulis terhasil daripada budaya berbincang/musawwarah.

Budaya berbincang pula merupakan rentetan daripada wujudnya budaya berfikir.

Budaya berfikir akan hadir selepas wujudnya budaya membaca.



Oleh itu, membacalah - untuk hidup yang lebih bermakna. Membaca itu cool.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

follow saya thegreencrimson.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

follow saya thegreencrimson.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails