Khamis, Februari 02, 2012

Februari


Selamat datang Februari 2012.


Kata seorang guru saya ; jika kita berhadapan dengan masalah - duduk di atas masalah tersebut tidak akan menyelesaikannya. Malahan, kita yang akan berasa berat kerana terpaksa memikulnya ke sini sana.


Oleh itu - berusahalah menyelesaikan masalah itu sedikit demi sedikit dan jangan jadi manusia yang penakut.


Tahun 2012 sudah masuk ke bulan kedua. Januari sudah pun berlalu pergi meninggalkan diri. Dan seperti kebiasaannya, hari berlalu dengan sangat pantas.


Semester yang padat - dengan kelas pagi hingga petang pada kebanyakan hari. Di rak kayu, saya menambah koleksi buku-buku 'hutang' yang menanti masa untuk saya geledahi isinya. Dan saya perlu juga untuk mencuri-curi masa dan menangguhkan perkara-perkara kurang penting untuk mengambil masa membaca buku - merenung panjang pemikiran yang diangkat. Dan buku di pusat sumber juga perlu untuk saya belek daripada rak ke rak.


Begitu juga kerja mengkaji, merenung, mentafsir dan menulis yang selalu tertangguh. Perlu kembali berdisiplin dan diperkemaskan.


Sekarang adalah masa untuk merenung kembali kemajuan yang dicapai selepas sebulan azam 2012 digantung tinggi.


Adakah tahun ini sama seperti tahun sebelumnya? Ataupun tahun ini lebih baik lagi?


Anda tentukan.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails