Ahad, Julai 22, 2012

Merayakan pembangunan lestari


Dalam pameran-pameran jualan rumah dan aset hartanah, saya perhatikan pihak pemaju sering menonjolkan dua unsur utama sebagai keistimewaan dan tarikan kepada pembeli.


Pertama, keselamatan. Misalnya; rumah di kawasan perumahan ini dilengkapi kawalan keselamatan 24 jam dan CCTV.


Kedua, kelestarian alam. Misalnya; turut dibangunkan di kawasan perumahan tersebut sebuah taman tasik untuk para penduduk beriadah dan berekreasi. dan juga pokok-pokok yang serba menghijau akan turut ditanam.


Adapun saya sering terfikir; dua perkara inikah yang sebenarnya telah hilang dalam persekitaran kita? Rasa tidak selamat dek jenayah nan berleluasa - dan kurangnya prihatin kita kepada alam dek hidup yang serba tergesa-gesa.


Sejak akhir-akhir ini, isu tentang kelestarian alam sering berlegar-legar di fikiran saya - kesan daripada dua program berkaitan alam sekitar yang baru sahaja saya ikuti; Program Pendidikan Biodiversiti dan Bengkel Aktivis Alam Sekitar.


Program Pendidikan Biodiversiti :)


Program Pendidikan Biodiversiti di Pusat Pemuliharaan Burung Kuang, Jabatan Perhilitan Jemaluang, Mersing. Kami berkhemah selama 3 hari 2 malam. 


Seperti yang saya perkatakan dalam ucapan wakil peserta - kita terlalu sibuk menjalani rutin pada setiap hari, berasak-asak dengan hingar-bingar kota - sehingga terlupa untuk menjengah sisi-sisi lain kehidupan; iaitu meneroka hutan yang punya cerita dan rahsianya yang tersendiri.


Menjauhkan diri dari hingar-bingar kota - lantas menyusup masuk ke dalam rimba - menikmati alunan mesra unggas dan cengkerik, menghirup udara segar dari pepohon hijau dan bersahabat dengan alam.


Adakah kita masih lagi mahu mensinonimkan 'pembangunan' sebagai 'mendirikan bangunan demi bangunan' semata-mata?


duh, mahalnya harga pembangunan kita.


Barat - saya perhatikan; telah banyak menerapkan unsur kelestarian alam dalam filem-filem mereka. Misalnya, filem animasi Wall-E dan The Lorax yang menyentuh soal penjagaan alam sekitar secara tidak langsung.  


Betapa alam sekitar sering saja tunduk kepada desakan pembangunan dan kapitalis. Betapa kita sebenarnya perlu juga cakna tentang isu-isu alam sekitar. Betapa alam sekitar kita semakin tercemar dek kita yang tidak peduli.


Anda tentukan.




Candid. Sukarelawan di Zoo Negara (2009)


Di hadapan kandang badak air. Zoo Negara (2009)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pembangunan perlu didefinisikan semula.

Oh malar nan pudar....

Related Posts with Thumbnails