Sabtu, Mac 02, 2013

Catatan tentang politik kepartian


Apabila membicarakan tentang politik, ramai yang cenderung untuk melihat dalam perspektif politik kepartian.


Misalnya, Parti X dan Parti Y - ataupun Barisan X dan Pakatan Y. Hidup perlu buat pilihan dan saya telah pilih jalan tersendiri.


Pun begitu, saya perhatikan dalam setahun dua ini - terdapat kelompok anak muda yang 'membenci' politik kerana mendakwa politik negara sudah terlalu kotor dan cacamarba.


Mungkin mereka ada justifikasi mereka sendiri untuk berkata begitu. 


Pun begitu, pada hemat saya - orang muda, selain daripada terus melabel begitu-begini-begitu-begini, orang muda perlu mempersiapkan diri sebagai pemimpin masa depan - agar lontaran perasaan amarah itu tidak hanya hadir dalam gelodak jiwa the young angry man - sebaliknya dipandu oleh rasa bertanggungjawab untuk sama-sama membina dunia yang lebih baik.


Entah kenapa - saya sebenarnya sedikit jelek dengan manusia yang kuat melabel dan menghentam begitu-begini-begitu-begini, tetapi gagal berfungsi dalam masyarakat dan tidak boleh diharap untuk membuat kerja. 


Orang muda perlu bersedia untuk berada pada posisi sepatutnya pabila tiba masanya. Bukan sahaja dalam arena 'politik', malahan bidang-bidang lain seperti sastera, budaya, agama dan sebagainya -  juga memerlukan idea dan tenaga perkasa orang muda - yang sudi bersinergi dengan bidang lain dan tidak kaku di 'kem' sendiri.


Kita kata pihak di sana begitu-begini-begitu-begini, tetapi diri sendiri tidak mempersiapkan diri untuk lebih  kompeten dan menjadi alternatif.


Itu ironis. 

3 ulasan:

zAr berkata...

saya alternatif. mari kita berpolitik matang dan bukan politik taksub warna dan lambang. tetapi lebih kepada faham sesuatu ideologi dengan sehabis baik, supaya tidak salah memilih. jika semalam parti y baik,hari ini, sila kaji masihkah ia 'sebaik' prinsipnya, semalam? instead pilih parti, lebih aula memilih calon muslim berwibawa!

Ilya Alias berkata...

Bersiar-siar di laman sesawang, teringat akan kamu. Jengah sebentar. Sungguh hebat kamu sekarang, dik :) masih bujang atau sudah berumah tangga? Sekarang di mana? :)

Syukri Sapuan berkata...



zAr : :)

Ilya: Masih belajar kak. Dan masih bujang trang tang tang. :D

Related Posts with Thumbnails