Khamis, Oktober 10, 2013

Catatan tentang program khidmat masyarakat


Beberapa minggu yang lepas - saya mengikuti (ataupun lebih tepat - menguruskan) program khidmat masyarakat di Kampung Tanjung Sedeli, Kota Tinggi, Johor. Program ini untuk memenuhi tuntutan kursus Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan. Pensyarah memberikan kebebasan kepada kami dalam banyak perkara - dari aspek pemilihan tempat, aturan aktiviti, belanjawan dan seumpama dengannya.


Alhamdulillah - salam perkenalan yang dihulur oleh Encik Azmi - setiausaha JKKK Kampung Tanjung Sedeli, yang juga ahli rombongan saya sewaktu di tanah suci sewaktu Jun 2012 sangat banyak memudahkan kerja. Bermula dengan sesi kunjungan ke rumah beliau untuk mengemukakan cadangan program, tinjauan tapak, gerak atur kerja dan sebagainya telah kami lakukan bersama.




Sepanjang di IPG kampus Tun Hussein Onn, ini merupakan kali keempat saya mengikuti program khidmat masyarakat - yang mungkin berbeza daripada segi nama, modul dan konsep namun tetap sama matlamatnya. Bermula dengan di Kampung Sungai Bunyi, Pontian (2011), Felcra Sekijang, Segamat (2012), Kampung Johor Lama, Kota Tinggi (Jun 2013) dan Kampung Tanjung Sedeli, Kota Tinggi (September 2013). Pelbagai posisi telah diduduki - dari peserta, urusetia, ajk kerja dan sebagainya.




Sepanjang 4 kali berprogram, pelbagai modul telah dijalankan. Antaranya - keluarga angkat, malam kebudayaan, gotong-royong, program bersama pelajar sekolah, sukan bersama penduduk kampung, sumbangan kepada keluarga yang memerlukan dan sebagainya.


Yang paling menarik - saya kira, ialah sumbangan kepada keluarga yang memerlukan. Dengan bantuan daripada JKKK yang mengenalpasti rumah dan keluarga, kami berjalan membawa barang sumbangan berbentuk barangan dapur - mengetuk pintu rumah, menghulur salam perkenalan dan menyerahkan sumbangan tersebut.


Pelbagai ragam yang menginsafkan dapat dilihat. Tentang kesunyian warga emas, tentang kedaifan penghuni teratak, tentang sengsara anak berkeperluan khas, tentang kegigihan warga desa mencari rezeki demi menyambung hayat dan seribu satu  lagi wajah yang miliki cerita tersendiri.




Kembali kepada masyarakat, sekurang-kurangnya dapat menyedarkan kita tentang realiti yang berlaku di akar umbi. Sebesar-besar masalah kita, besar lagi masalah mereka.  Dan perkara yang selalu menangkap di deria saya ialah realiti kemiskinan yang melarat di kota dan desa.


Semalang-malang kemiskinan harta, malang lagi jika miliki kemiskinan jiwa.


Dan sebagai orang muda, persiapkanlah diri dengan keupayaan untuk menampung apa yang kurang di sini sana. Semuanya bermula dengan titik kesedaran yang masyarakat sedang memerlukanmu.


Hidup bukan untuk diri sendiri semata, tetapi juga untuk manusia lain.





Kata Pak Hamka - "Peluang yang besar itu datang secara tiba-tiba. Datang tidak menentu masa. Datang disaat kita kesempitan atau kesusahan. Nilailah peluang itu dengan secara bijaksana. Rebutlah peluang yang besar itu, kerana peluang yang besar itu boleh berlalu dengan tiba-tiba. Jangan jadikan seribu alasan untuk tidak merebut peluang yang besar itu."

1 ulasan:

Narcissus Oddblogger berkata...

Kampung Johor Lama, indah. =)

Related Posts with Thumbnails