Isnin, September 07, 2009

Rawak



Cuti hujung minggu ini pasti akan menjadi sangat bermakna andai minggu depan tiada peperiksaan kan?


Ah. Monolog saja. Tiada upaya untuk saya menidakkannya.

.

.

.


Saya sebenarnya sangat suka dengan layout yang baru ni. Lebih laju dan pantas. Dulu sakit hati betul menunggu satu demi satu elemen keluar. huh.


Minggu depan (12 September), cuti kolej sempena hari raya akan bermula, selepas paper IELTS untuk senior. Tapi saya tidak akan pulang terus ke Johor. Tiket bas ke Kota Tinggi adalah pada 14 September 2009.


Maka, di manakah akan saya berpeleseran dan 'berfoya-foya'?





MYC 2009-lah. Bersama super senior lagi. Tahniah kepada Amir, Azna serta ahli jawatankuasanya yang lain atas usaha gigih kalian untuk menjadikan MYC ini satu realiti.
.

.

.

.

Pagi raya tahun ini di mana saya akan berada?. 3 Kebarangkalian utama sahaja yang ada :

Pertama: Felda Semenchu, Kota Tinggi.

Kedua : Parit Lapis Mahang, Batu Pahat.

Ketiga : Taman Kota Jaya, Kota Tinggi.


Saya rasa pilihan yang pertama itu memiliki kebarangkalian paling tinggi. Tunggu dan lihat sajalah. Kebarangkalian untuk berpagi raya bersama emak, ayah dan saudara-mara kepada emak Man adalah sifar. Iyelah, emak Man masih belum wujud lagi. Haih.



Siapa itu Man?. Sila klik sini untuk lebih kepastian.


Mengarut.


Tidak sabar mahu jumpa anak-anak buah sekalian !.


eh, ni bukan anak sedare saya. ni anak pensyarah kolej saya


.

.

.


Tahun ini saya akan berpuasa selama 22 hari di kolej. Dulu masa di sekolah menengah, berhari-hari lamanya juga berpuasa di asrama . Haih, saya sudah sangat lama tidak meluangkan masa berbuka-sahur di rumah.


Apa yang saya ingat tentang bulan puasa di sekolah menengah dulu?



Bangun sahur ngantuk-ngantuk lepas warden kejut & senior bising-bising (dan bunyi siren yang menyakitkan hati). Makan mamai-mamai beramai-ramai. Terus pegi sahur lepas roll-call di dataran Hicom pukul 3-4 pagi. Sahur biskut kat bilik pasal malas nak turun tangga. Sahur bergelap, diterangi lilin je pasal blackout.


Apa lagi? Saktian kalau ada baca entri ini sila tambah ya.


Asrama putera SAKTI yang menggamit memori


Tentang berbuka pula.


Beratur panjang untuk masa amik makanan. Sakit hati bila senior potong barisan. hua, sabar je la. Bergasak untuk amik air.Orang ramai, kaunter air ada satu je. Haih. Berjual beli di gerai tabarru, maher & majasti. Hilang tray makanan masa keluar sekejap dari dewan makan. Lepak-lepak di kolam tn hj Ayob semantara tunggu buka. Dengar azan dari radio Johor FM, pastu lepas azan selalu ada nasyid-nasyid lama-lama. hua, syahdunya.


Kolam air terjun SAKTI: dalam kenangan


Hmm..kemudian apa lagi? Terawikh ramai-ramai selepas Isya'. Dulu masa di sekolah menengah, terawikh adalah wajib buat tiap pelajar. Tapi di kolej saya sekarang ia bergantung pada individu. Pasti ada kelainan di situ kan?


Lepas terawikh sambung prep di kelas. Masa saya tingkatan 5, prep malam telah diasingkan. Perempuan prep di dewan makan.


Oleh kerana kami naik agak lewat selepas terawikh, saya selalu saja tidak mengoptimumkan masa yang ada. Keadaan kelas saya yang bertikar membuatkan saya tambah terngiur.



" Zaki, ko cover line ye? Aku nak tidur jap kat bawah meja. Kalau ada warden lalu tolong kejutkan aku k. Penat la terawikh", saya memberikan alasan.


Buku biologi yang tebal saya ambil. Buat pengalas kepala.


Meja kelas saya yang beropol-ropol gara-gara kelas saya 63%-nya perempuan yang suka menghias, tambah menjadikan lokasi bawah meja itu strategik untuk lena menghilangkan lelah.


Tidak bermoral betul. Haih. Masa ni dah tukar sessi BKP. Boleh dimaafkan.


Oh, syahdu betul kalau difikirkan. Terkenang pada Sufian yang selalu mengajak saya menghabiskan masa prep di bulan Ramadhan dengan tidur. Beliau sekarang di UTM.




Selalunya selepas tamat prep malam, di bilik prep asramalah saya menghabiskan masa sepanjang malam. (ah, poyo betul).

5 Delima 2009. Semasa melawat sekolah tahun ini. Suasana kelas telah bertukar. Tapi lokasi tempat duduk lama saya masih ada.



Apa lagi selain ni?


Program Tabarru tazkirah kelas-kelas juga bermula pada bulan Ramadhan, pada tahun 2004. Ini adalah detik-detik awal untuk saya berani cakap kat depan orang ramai. Rakan kumpulan saya, Talhah saja yang banyak cakap. Saya sikit-sikit saja.


5 tahun di SAKTI. Banyak perkara yang telah saya pelajari, terutama semasa setahun di tampuk kuasa BKP. Terima kasih teman kerana mengajar saya erti bersahabat. Buat batch 8 (saktian 03-07), masing-masing dah bawak haluan sendiri. makin terpisah semuanya. hilang di mata, di hati tidak.


Tahun ini tahun terakhir saya di KYUEM. Juga ramadhan & Syawal terakhir saya sebagai pelajar di sini. Moga ia memberikan satu pengalaman indah jika dikenang-kenang pada masa akan datang.

.

.

.

.



Di astaka padang SAKTI. Merenung sesuatu yang tak pasti.





8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bestnya tentang semua kenangan terindah awak kat sekolah asrama... sy pun nak masuk sekolah asrama gak... tp... x tau lah kena tgok keputusan PMR kut.. hua... sy bru 15 thn...

serai wangi berkata...

kenangan.. kenangan..
hehe..
=P

Syukri Sapuan berkata...

Mastura: banyak yang manis, tp banyak juga yg pahit. xpelah..biarlah yang pahit itu kita kenangkan sebagai satu kemanisan..

mungkin belum sampai rezeki anda..suatu hari nanti mungkin?


serai wangi: sandarkan pada kenangan...=)

nina mazlan berkata...

ehem2..
macam x sabar jek nak jmpa mak man tu..
adoi..kuat btol imaginasi anda..
comel anak mr.k=)
comel mcm lil pet sis anda masa kecik..hahahaha..

Syukri Sapuan berkata...

nina: haha. xde kaitan.

THALHAH berkata...

aku terharu.

sob3

Unknown berkata...

keh keh
aku sahur makan biskut je kat dorm
haha pasal memotong slalu gak wat waktu f5
huhu sori adek adek
ko x kan x pnah wat syuk
mustahillah

mawarberduri berkata...

syuk, ak betul la da buat marathon bc blog ko dgn post y tajuk segala bagai.

betul la ko da wat ak terbukak gear memory lane. aisyh..

ak ske evrything! esp part:

'bdk2 pompuan ske mhias'

'pian SKE ajak ko tdo tym prep'

ak cm bole byg kan lg suasana tuh :)
otak da pnt letih nak blaja, then? tdo! haru sunggoh!

miss u guys. big time. hands down.

p/s: even ak taw da EXPIRED kiraY if ak nak drop komen pun, tp, who care's? haha.

Related Posts with Thumbnails