Jumaat, April 16, 2010

Keluh




Ketika saya duduk bersandar di tembok batu itu, Aiman si genit datang mendekat. Seperti biasa, dia mengeluh dengan butir-butir bicaranya yang tidak jelas pada pendengaran saya. Sudah berulang kali saya nasihatkan kepada dia supaya jangan banyak berkeluh-kesah.



Pesan Imam Hassan Al-Bana, kenyataan hari ini adalah mimpi hari kelmarin dan impian hari ini adalah kenyataan hari esok.



Aiman diam sahaja – mengangguk tidak, menggeleng pun tidak.


“Kita ini mahkluk penuh dilema.”


“Dilema? Dilema apa ?” Soal saya.


“Ketika apa yang mereka ingin kerjakan hari ini berbeza dengan prinsip yang telah dipegang sejak sekian lama, pasti mereka akan mengerti. Menerima bukan bermakna menolak prinsip. Jika berada di sana lebih baik daripada di tempat asal, mengapa harus terlalu rigid?”



Angin petang yang bertiup membuatkan rambut Aiman terurai – lantas dia berhenti bicara seketika dan mengeluarkan sikat dari saku kanan.



Saya hanya memerhatikan susuk tubuh pemuda tegap di hadapan saya. Aiman benar-benar meniru ciri papanya. Kulit sawo matang dengan suara husky, pemberontak dalam diam, juga si egoistik yang sukar menerima sesuatu tanpa berfikir panjang.



Dia bukan Aiman yang telah hidup bersama saya sejak dua puluh tahun yang lalu – dia pasti telah menjadi seseorang yang lebih kritis. Aiman bukan lagi anak muda yang memerli saya sebagai tikus putih – saya yakin dia mampu untuk mengeluarkan banyak analogi menarik yang bukan-bukan.


"Ini keluhan ikhlas ataupun sengaja dibuat-buat untuk memuaskan hati? Iyalah, menjustifikasikan situasi sebagai alasan menutup kesalahan." Kali ini giliran Aiman pula untuk mendengar bicara saya.


"Tidak. Ini bukan keputusan emosi, ini keputusan sesudah menutup suis jiwa."


Saya tergelak kecil. Saya tahu dia tipu.



Makhluk tanpa jiwa, tanpa rasa. Apalah yang ada mereka?



Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails