Isnin, Ogos 22, 2011

Azizi Hj Abdullah (1942-2011)


Hari yang agak mendukacitakan. Dunia sastera negara kehilangan sebutir permata yang tak ternilai harganya. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas beliau.


Al-Fatihah kepada Allahyarham Pak Azizi Hj Abdullah yang meninggal dunia pada pagi 21 Ogos 2011 (Ahad)


Pak Azizi - yang saya kenali - adalah seorang yang amat mahir memperincikan suasana & perasaan di dalam karyanya. Juga Seorang yang prolifik. Sehingga tahun 2009, beliau menerbitkan sejumlah 36 buah novel. (Sumber)






Antara novel beliau yang pernah saya baca ialah Seorang Tua di Kaki Gunung, Tukcai, Wi dan William, Memoir Seorang Guru, Harga Sebuah Maruah, Zikir Rindu dan Daerah Beta.


Saya pernah menulis tentang Wi dan William, Daerah Beta dan Memoir Seorang Guru di dalam blog ini.


Novel Seorang Tua di Kaki Gunung merupakan antara novel yang saya minati. Pak Azizi menulis pertentangan di antara desa & kota serta tua & muda - yang amat membekas.


Begitu juga cerpen Pendoa yang Ikhlas yang saya anggap sebagai antara cerpen terbaik yang pernah saya baca. Ahh - Pak Azizi memang bijak mempermainkan perasaan pembaca.


Dan tidak dilupakan buku-buku terbitan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) tulisan Pak Azizi yang menyentuh permasalahan rakyat marhaen.


Luka rakyat bukan sebuah cerita, bukan sebuah rakaman tetapi lebih kepada pernyataan. Ia adalah sebuah dunia yang direnyuk lanyak oleh mereka yang memiliki kuasa, keberadaaan tetapi dirasuk oleh tarbiah ketamakan di mana kejujuran dianggap sebagai keterbelakangan, kesolehan dianggap sebagai kebodohan, kerakusan, penipuan, kesonglapan dianggap sebagai kemajuan teknologi dan kelicikan itu dianggap sebagai kemenangan, kebrutalan dianggap sebagai kepahlawanan, kewiraan. Dunia Luka Rakyat adalah hasil daripada moralis yang terbalik, pahlawan adalah penjarah, politikus adalah penipu dan pengampu, penguasa adalah perompak. - petikan blurp Luka Rakyat (Azizi Hj Abdullah. Terbitan CAP)



Pak Azizi Hj Abdullah merupakan penerima SEA Write Award bagi tahun 1988. (dan selayaknya saya kira sudah dinobatkan sebagai Sasterawan Negara)


Bagi mereka yang ingin tahu bagaimana Pak Azizi menulis, disarankan agar membaca Kuras-Kuras Kreatif (DBP:2007). Buku ini merupakan satu usaha untuk merakamkan kembali olahan dan garapan karya-karya kreatif beliau dari tahun 1970 hingga 1999.


Semoga Pak Azizi tenang di Negeri Abadi.

1 ulasan:

wardatulhumayra berkata...

aha..novel Seorang Tua di Kaki Gunung memang best.Penulisan yg membekas di jiwa.Feveret jugak..

Related Posts with Thumbnails