Sabtu, November 12, 2011

Bahasa


Beberapa hari lagi, lesen memandu percubaan saya akan genap setahun. Ini bermakna - ada setahun lagi untuk saya menunggu bagi mendapatkan lesen memandu yang baru.


Adapun sebenarnya saya teringat pada peristiwa yang berlaku semasa saya dalam proses mendapatkan lesen memandu.


Individu yang ingin mendapatkan lesen memandu perlu menghadiri Kursus Pendidikan Pemandu (KPP) selama 5 jam.


Dan semasa menghadiri KPP inilah peristiwa tersebut berlaku.


Pengajar KKP kami naik angin apabila ada ramai individu yang tidak menumpukan perhatian semasa dia mengajar - malahan sehingga terang-terangan menunjukkan isyarat tidak minat dan tidur tanpa segan silu.


Kesudahannya - sesi-sesi akhir kursus tersebut dipenuhi dengan slot refleksi - di mana kami pula yang perlu berdiri di hadapan dan berkongsi kepada khalayak tentang dapatan ceramah yang telah didengar.


Kebetulan - semua yang hadir pada sesi KPP saya ialah orang-orang muda. Jadi, terpaksa jugalah kami patuh kepada arahan tuan penceramah yang lebih senior.


Dan sesi refleksi pun berjalan dengan individu seramai lebih kurang 20 orang bersilih ganti tampil ke hadapan.


Namun - apa yang menarik perhatian saya ialah ada di kalangan individu tersebut yang tampil ke hadapan dan termangu-mangu tidak tahu bercakap apa-apa - kerana faktor bahasa.


Mereka tidak menguasai atau tidak mahir menggunakan Bahasa Melayu ataupun Bahasa Inggeris.


Adapun saya terbayang jugalah - bagaimana sekiranya kita berada dalam situasi 'terpaksa' untuk berhadapan bersama - tetapi tidak mampu untuk bertutur dalam bahasa yang sama.


Contohnya - berlaku pelanggaran kecil di jalan raya (yang telah banyak kali saya saksikan). Dua buah kereta berlanggar. Tiada kemalangan jiwa berlaku. Kereta A kemek pada bahagian belakang kereta dan kereta B pula kemek pada bahagian hadapan.


Bagaimanakah reaksi antara kedua pemandu ini jika mereka keluar daripada kenderaan masing-masing dan ingin menyelesaikan masalah yang berlaku - tetapi tidak mampu untuk bertutur dalam bahasa yang saling difahami.


Pada usia kemerdekaan melampaui separuh abad, kita masih berpolemik soal bahasa. Kita masih tidak mampu untuk bertutur pada bahasa yang sama.


Ataupun - sememangnya inikah fitrah sebuah negara yang hendak menjadi matang?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Allah, syifa belum test undang-undang lagi..

Tanpa Nama berkata...

Ya, mungkin karena itu

Related Posts with Thumbnails