Selasa, Oktober 30, 2012

Kes budak, remaja sakit jiwa meningkat


Salah satu petikan berita di akhbar yang menarik perhatian saya dalam seminggu dua ini adalah berkaitan peningkatan masalah kesihatan mental dalam kalangan remaja.  


Menurut kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan, masalah kesihatan mental meningkat daripada 13 peratus pada tahun 1996 kepada 19.4 peratus pada 2006 dan mencecah sehingga 20 peratus tahun lalu. (2011). Semakin ramai remaja dan kanak-kanak berumur 15 tahun ke bawah di negara ini menghidap masalah kesihatan mental. 


Secara perbandingannya - ini bermakna, daripada 5 orang individu yang kita temui, salah seorang daripadanya menghidap masalah kesihatan mental.


Berita Harian 8 Oktober 2012


Turut dipetik adalah kata-kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai. Menurut beliau, remaja kini dipengaruhi internet dan teknologi komunikasi sehingga mereka kurang berinteraksi, sekaligus mengurangkan pembinaan sistem sokongan sosial. Tambah beliau lagi, pada masa sama, ibu bapa yang sibuk bekerja pula memandang ringan peranan mereka dalam memberi sokongan kepada anak-anak.


Berita tentang peningkatan kes sakit jiwa ini disambut dengan penulisan rencana 'Penyakit Mental Ancam Generasi Muda' oleh Encik Amidi Abdul Manan, Presiden ABIM yang disiarkan di ruangan rencana Berita Harian bertarikh 11 Oktober 2012.


Artikel tersebut turut disiarkan dalam laman web ABIM. Penulis, pada pandangan saya - telah melontarkan satu buah fikiran yang cukup baik dan bernas. 


Sementara itu, Dr Rabaiah Mohd Salleh, Pengarah Hospital Bahagia Ulu Kinta, melalui artikel Cerita Hantu Punca Sakit Jiwa Kronik  di Berita Harian bertarikh 10 Oktober 2012 melaporkan bahawa ; orang ramai yang mendapatkan rawatan penyakit mental kini meningkat kepada maksimum 10 kes baru didaftarkan sehari berbanding antara dua hingga tiga sehari pada 2007. 


Permasalahan tentang ancaman penyakit mental ini juga pernah ditulis dalam rencana bertajuk 'Penyakit Mental Jejas Pembangunan Negara' di Dewan Masyarakat Mac 2012.



Kajian Beban Penyakit oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 2010 mendapati masalah kemurungan menjadi antara punca penyakit mental. Di peringkat awal, penyakit mental dikesan melalui tanda awal, seperti perubahan tingkah laku yang ketara, cepat marah, keresahan, sedih berpanjangan, mempunyai idea pelik, berfikir dan bercakap soal bunuh diri, penyalahgunaan dadah serta alkohol, dan tidak berupaya melakukan aktiviti harian.


Berkaitan kemurungan, saya memiliki sebuah buku terbitan Penerbitan Universiti Malaya yang bertajuk Kemurungan; Punca dan Rawatan.



Buku ini membincangkan tentang kemurungan dan masalahnya, pemeriksaan bagi mengesan sindrom kemurungan, punca kemurungan dan perancangan serta kaedah rawatan.







Apabila melihat kepada realiti kehidupan hari ini, saya melihat angka peningkatan kes sakit jiwa sebagai sesuatu yang signifikan dan mungkin ada benarnya. Kita seolah-olah kehilangan sebuah ruang yang selamat untuk hidup apabila media saban hari melaporkan kejadian jenayah yang semakin rencam sifatnya.


Kes bunuh yang semakin menjadi-jadi, kes pergaduhan - bertumbuk sehingga mati (walau kelihatan remeh isunya) yang semakin meruncing, kes penderaan yang semakin melata dan seribu satu kisah yang terpampang di dada akhbar - memungkinkan kita membuat kesimpulan bahawa; masyarakat kita sedang bergelut dengan masalah kecelaruan jiwa.


Pengaruh teknologi dan kemudahan media sosial yang sedang beranak-pinak menyebabkan sistem sokongan sosial semakin rapuh. Sebahagian besar masa dihabiskan di hadapan komputer sedangkan ada banyak lagi perkara yang mampu mendatangkan kebahagiaan, asalkan kita sanggup mencabar diri dan meninggalkan zon selesa.


Teknologi kadangkala membekalkan kita dengan apa yang 'kita mahu', bukannya apa yang 'kita perlu'. Hasilnya, produk daripada teknologi tersebut adalah remaja yang bermaklumat, bukannya remaja yang berilmu. 


Lihat sahaja (sesetengah) perbincangan di laman maya (facebook, youtube, blog dan sebagainya) yang sering  bercelaru dan gagal mencapai tahap diskusi bermanfaat apabila kita sering menulis tanpa berfikir. Kita menulis apa yang kita 'mahu tulis', dan bukan menulis apa yang kita 'patut tulis'. 


Selain itu, saya juga percaya bahawa manusia yang meminggirkan sastera dan tidak melakukan pembacaan akan kehilangan aspek estetika dan faktor penenang dalam penjuru kehidupan mereka. 


Memetik buah fikir Puan Nisah Haron di dalam blognya; Saya yakin, dalam keghairahan manusia mencari-cari titik tertinggi dalam sains dan teknologi, ada kelompangan dalam jiwa manusia. Selain daripada tarbiah agama, sastera juga memainkan peranan membentuk peribadi dan jiwa yang dahagakan 'sesuatu'.


Saya pernah membaca laporan akhbar di ruangan sastera Berita Harian, sekitar Julai 2012 yang melaporkan - Brazil melancarkan program pembacaan yang membolehkan hukuman penjara banduan dipendekkan empat hari untuk setiap novel yang selesai dibaca. Banduan yang disaring oleh panel khas dikehendaki membaca 12 karya sastera, falsafah, sains atau klasik bagi membolehkan hukuman mereka dipendekkan 48 hari setahun. Selepas membaca, banduan dikehendaki menulis esei.






Dari sudut saintifik, tabiat membaca adalah perangsang mental paling berkesan dan membantu mengurangkan tekanan.


Melihat kepada permasalahan yang kian meruncing, mungkin ia berpunca daripada tercabutnya pembudayaan ilmu dalam kalangan masyarakat kita, selain kita yang terlalu menyembah 'berhala' hedonisme dan materialistik, sehingga meminggirkan makna kehidupan yang sebenarnya. 


1 ulasan:

Related Posts with Thumbnails