Jumaat, Disember 14, 2012

Kembara ke Vientiane, Laos (iv)

Kami tidur lena dalam dakapan Nong Khai setelah kepenatan seharian merayau. Pagi rabu, kami bangun dengan bersemangat untuk menyambung kembara.

Usai sarapan serba ringkas dengan biskut dan coklat yang dibawa dari Malaysia, kami menaiki tuk-tuk dengan bayaran 30 bath seorang untuk ke stesen bas Nong Khai dan seterusnya kembali ke Vientiane, Laos. Berdasarkan carian di internet, bas paling awal akan bergerak pada jam 7.30 pagi.

Stesen bas

Kami tiba di stesen bas pada jam 7.00 pagi dan terus bergerak ke kaunter tiket. Malangnya, tiket sudah habis dijual dan bas sudah penuh. Sekiranya tetap mahu menaiki bas (dengan bayaran 55 bath), kami perlu menunggu trip seterusnya pada jam 9.30 pagi.

Kami memutuskan untuk merayau terlebih dahulu di sekitar Nong Khai - sebelum membuat keputusan sama ada; hendak menaiki teksi ataupun tekal mahu menunggu bas.

Pasar pagi sedang riuh di sebelah terminal bas. Pelbagai barang jualan - terutamanya barang basah, makanan dan kraftangan ada dijual - menjadi tumpuan masyarakat tempatan.

Kami seterusnya menaiki tuk-tuk ke sempadan Thailand-Laos -  dengan bayaran 50 bath seorang. Setelah melalui prosedur urusan imegresen dan dicop di pasport sebagai sudah meninggalkan Thailand - kami meneruskan perjalanan dengan menaiki bas merentas Sungai Mekong.

Selepas selesai urusan imegresen di Laos, kami mencari kenderaan seterusnya untuk ke pusat bandar Vientiane. Lokasi yang lebih spesifik, kami mahu ke Restoran Nazim di Chao Anou Rd. Ban Watchan. Kami bertiga menaiki van dengan harga 27,000 kip seorang. (RM10)

Restoran Nazim

Sesudah menikmati makan tengahari di Restoran Nazim, kami merayau pula di sekitar Vientiane. Kami sudah berada di pusat bandar dan kawasan menarik di sekitar bandar boleh dicapai dengan hanya berjalan kaki.

Keadaan di dalam Restoran Nazim - agak eksklusif

Vientiane menampakkan cirinya sebagai sebuah ibu kota yang sedang membangunkan potensi pelancongannya. Para backpackers mat salleh dari Eropah kelihatan berjalan ke sana sini di ibu kota - meneroka sejarah Loas yang punyai ceritanya sendiri.

Kami berjalan menuju ke tempat penginapan di Mixox Inn -  yang terletak di antara deretan kedai-kedai. Kami telah menempah bilik lebih awal melalui emel.

Tempat penginapan

Kami membayar 170,000 kip untuk bilik bertiga - dengan setiap orang membayar kira-kira RM23.

Setelah meletak barang di dalam bilik, kami kembali merayau di sekitar ibu kota. Kami menyewa basikal daripada sebuah kedai berhampiran dengan harga 10,000 kip (kira-kira RM3.90) untuk tempoh 24 jam.

Sewa basikal - 10,000 kip.

Memandangkan waktu sudah hampir ke zohor, kami terus menuju ke Masjid Jamia - yang terletak di satu lorong berhampiran pejabat polis, di celah ibu kota Vientiane. Berdasarkan carian di internet, kami dimaklumkan hanya terdapat 2 buah masjid di Laos, dan kedua-duanya di Vientiane.

Masjid 2 tingkat dengan ruang solat di tingkat atas, dan tingkat bawah untuk ruang aktiviti dimakmurkan oleh komuniti Islam di sekitar ibu kota yang rata-ratanya terdiri orang Pakistan, Bangladesh dan warga tempatan.

Tuan Bilal Masjid Jamia (kiri)

Tiba waktu zohor, azan dilaungkan oleh bilal di corong pembesar suara.

Ketika kehadiran kami zohor itu, jumlah jemaah seramai 5 orang - kami bertiga, bilal dan imam. Tuan imam memaklumkan - ketika solat jumaat diadakan - jemaahnya boleh mencecah kira-kira 200 orang. Jemaah di kariah ini juga mendirikan solat terawikh ketika Ramadhan dan menyembelih binatang korban ketika Aidiladha.

Seterusnya, kami meneruskan misi ronda-ronda Vientiane dengan menunggang basikal. Kami ke Lao National Museum, yang terletak di hadapan National Cultural Hall. Bayaran masuknya ialah 10,000 kip. Kamera tidak dibenarkan di bawa masuk.

Muzium ini pada awalnya ialah bangunan kolonial Perancis dibuka pada tahun 2000 -  memuatkan beberapa ruang pameran mengikut fasa zaman - antaranya fasa zaman pra-sejarah, fasa kerajaan Lane Xang, fasa kolonial, perjuangan pembebasan dan kemerdekaan serta ruang pameran etnik

Pengisytiharan kemerdekaan Laos pada 1945 turut diadakan di bangunan ini. Untuk lebih memahami tentang sejarah dan geografi Laos, tempat ini ialah salah satu tempat yang wajib dikunjungi.

Seterusnya, kami menyusur jalan di Vientiane menuju ke Chao Anouvong Stadium - sekadar untuk ambil gambar kenang-kenangan.

Satu perkara yang kami perasan tentang Vientiane ialah pemandunya jarang-jarang menyembunyikan hon - dan wanita serta gadis-gadisnya tampil ayu dengan berbusana songket tradisional.

Daripada stadium - kami beransur ke Patuxay - yang secara literalnya dapat didefinisikan sebagai 'Gerbang Kemenangan.' Gerbang ini dibina sebagai satu dedikasi kepada para pejuang yang berkorban membebaskan Laos daripada cengkaman Perancis.

Di hadapan monumen Patuxay

Monumen 7 tingkat dengan ketinggian kira-kira 49 meter boleh didaki oleh pengunjung dengan yuran masuk 3,000 kip (RM1.20). Daripada puncak Patuxay, kami dapat melihat sekitar kota Vientiane dengan jelas.

Pemandangan dari atas Patuxay

Di dalam bangunan Patuxay, ada beberapa gerai menjual cenderahati untuk pengunjung. Kami mengambil kesempatan untuk membeli buah tangan untuk dibawa pulang ke tanah air. Sehelai T-Shirt berharga kira-kira 20,000 kip (RM8)

Muiz sedang tawar menawar

Selepas puas menikmati pemandangan Vientiane di puncak Patuxay, kami beransur ke lokasi seterusnya - Talat Sao Mall. Berdasarkan maklumat di internet, pasar raya besar ini bukan sahaja menjadi tumpuan pelancong asing, bahkan juga penduduk tempatan kerana ia menjual pelbagai barangan meliputi kain baju, VCD, barang-barang cenderamata, buku-buku sehinggalah kepada alat-alat elektrik.

Kami tiba di Talat Sao Mall sekitar jam 4.30 petang. Ketika itu - kebanyakan kedai sedang ditutup. Maghrib di Vientiane tiba sekitar jam 5.30 petang. Mungkin warga tempatan di sini sudah bersiap sedia untuk pulang ke rumah sebelum hari gelap. Kami hanya sempat membeli beberapa keping poskad untuk dipos ke Malaysia dengan kos setem 9,000 kip (RM3.50)

Cawangan Maybank di Laos. Dirasmikan oleh DS Najib pada  Nov 2012

Memandangkan hari semakin menginjak ke senja, kami mengambil keputusan untuk pulang ke bilik hotel.

Sebenarnya - ada satu tempat yang kami letakkan dalam perancangan - tapi tidak sempat dilawati atas kekangan masa. COPE Visitor Centre yang menjadi pusat pemulihan bagi mangsa UXO (Unexploded ordnance) - bahan letupan yang tidak meletup semasa digugurkan dan masih aktif serta berpotensi untuk meledak. Semasa perang USA-Vietnam, banyak bom yang turut tergugur di Laos. Bom-bom ini masih aktif dan masih mampu meragut nyawa.

Kami menunaikan solat maghrib di bilik. Malam ini kami merancang untuk melawat masjid kedua di Vientiane, Laos iaitu Masjid Azhar. Berbanding Masjid Jamia yang terletak di ibu kota, Masjid Azhar terletak agak jauh daripada bandar - kira-kira 3KM. Kami menaiki tuk-tuk dengan bayaran 30,000 kip setiap seorang.

Kariah Masjid Azhar terdiri daripada komuniti masyarakat Kemboja - seramai kira-kira 270 orang daripada 70 keluarga. Imam dan beberapa orang jemaah di dalam masjid ini mampu bertutur dalam bahasa Melayu - sekaligus memudahkan interaksi kami di sini.

Pulang daripada Masjid Azhar, kami terus mengambil basikal di hotel dan sambung meronda sekitar Vientiane. Di Dataran Sungai Mekong yang pada siangnya lengang, uptown mula riuh dan mengambil tempat  - dengan menjual pelbagai barangan seperti baju, tekstil, beg, lukisan - cenderung sebagai tarikan pengunjung luar dan masyarakat tempatan.

Selepas penat berjalan, kami singgah di Fathimah Restaurant - berhampiran uptown untuk menikmati roti canai dan teh tarik. Penebar roti canai dari Bangladesh di kedai ini pandai berbahasa Melayu kerana pernah bekerja di Brunei. Kami bertukar-tukar cerita tentang pengalaman hidup di perantauan.

Restoran Fathima. Berhampiran Dataran Sungai Meking

Malam semakin larut. Kami memulangkan basikal di kedai (setelah pusing-pusing bandar sekali lagi) dan kembali ke bilik untuk berehat setelah seharian merayau.

Dari jendela kamar, kami perhatikan - ada kupu-kupu malam di jalanan.

2 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Suatu pengembaraan yang menarik. Boleh buat buku nih.