Rabu, Disember 19, 2012

Kembara Ke Vientiane, Laos (v)

Pagi 6 Disember, kami bangkit dari lena untuk menyambung sisa kembara. Pagi di Vientiane agak lengang. Kenderaan jarang-jarang menyusur di jalan raya. Orang awam berjalan melintasi wat yang bertaburan di seluruh kota.

Penerbangan pulang ke Kuala Lumpur ialah pada jam 9.45 pagi. Kami perlu tiba di lapangan terbang lebih awal daripada masa tersebut. Oleh itu, kami tidak merancang untuk melawat ke mana-mana. Sekadar menikmati pemandangan kota dari balkoni bilik.

Selepas sarapan, kami terus menaiki teksi untuk ke lapangan terbang. Sepanjang perjalanan pulang, kamera pantas merakam foto kehidupan warga Vientiane pada waktu pagi.

Lapangan Terbang Antarabangsa Wattay, Vientiane, Laos

Jam 1.15 petang (waktu Malaysia), pesawat AirAsia yang kami naiki selamat mendarat di LCCT. Alhamdulillah - kami dapat melangsaikan misi kembara ke Vientiane, Laos dengan selamat.

Kami bertiga saling berdakap, bersalam dan mengucap kalimah terima kasih - dan seterusnya membawa haluan masing-masing. Muizz dan Ariff pulang ke Kota Bharu, Kelantan dengan penerbangan pada jam 4 petang, manakala penerbangan pulang saya ke Johor Bahru pada jam 9 malam.

Di medan selera, saya menghabiskan masa dengan membaca, membuat beberapa catatan dan mengira perbelanjaan sepanjang di Vientiane, Laos. Berdasarkan unjuran kos - saya telah membelanjakan sekitar RM250 di sana - dengan peratus perbelanjaan yang besar datangnya dari kos pengangkutan, hotel dan cenderahati.

Ya, kami sebenarnya boleh menjimatkan perbelanjaan dengan menggunakan kemudahan yang berkos lebih murah. Misalnya - menginap di dormitori yang lebih rendah bayarannya, serta berjalan kaki dan menaiki bas untuk ke sini sana.

Namun - memikirkan beberapa faktor - antaranya soal keselamatan, pengalaman kami yang masih terlalu tohor dan kami masih belum arif dengan geografi dan budaya masyarakat di sini - kami memutuskan untuk memilih perkhidmatan yang 'sedikit mahal'

Kembara ke Vientiane, Laos - seperti mana kembara-kembara saya yang terdahulu - tetap memberi ibrahnya yang tersendiri. Kami belajar untuk lebih berdikari, membuat keputusan dalam situasi kritikal, berani  mengambil risiko dan peka mentafsir alam. Terima kasih kepada dua orang rakan yang  bersama - Abdul Muizz - yang berperanan sebagai 'Pengarah Strategi & Komunikasi' dan Tuan Ariff, seorang hafiz Al-Quran yang turut memberi sumbang saran.

Gong Keamanan Dunia - dari kerajaan Indonesia

Berkenaan budaya backpackers, saya kira rencana tulisan saudara Zulfikri Zamir (Co Founder di Teach For The Needs)  di The Malaysian Insider amat menarik untuk dibaca. Rencana tersebut bertajuk Backpackers; Sub-budaya Anak Muda  telah disiarkan dalam dua bahagian.

“Begitu banyak hidup orang berubah lantaran sebuah pertemuan. Disebabkan hal itu umat Islam disarankan melihat banyak tempat dan bertemu dengan banyak orang supaya nasibnya berubah”― Andrea Hirata Padang Bulan.

"Dalam budaya backpackers mengembara bukanlah seumpama melancong. Hidup seharian perlu diteruskan dengan baki wang yang ada, malah perkara yang lebih penting adalah makna diri yang hadir selepas berakhirnya pengembaraan, melalui pertukaran budaya dan sudut pandang yang lebih luas. Manakala di dalam masyarakat kecil yang perkataan mengembara tidak wujud di dalam korpus budayanya, melancong dijadikan alasan sebagai melarikan diri dari tanggungjawab kehidupan seharian. Oleh yang demikian – melancong diasosiasikan dengan perkataan – mahal" - Petikan Rencana

"Saya fikir adalah penting untuk menerap budaya mengembara terhadap golongan muda, selaras dengan nasihat Dr Eisenhautz tentang perkara yang kita lakukan di waktu muda adalah refleksi diri kita ketika dewasa. Dengan mengembara di awal usia sekurang-kurangnya kita belajar untuk menerima budaya dan perbezaan, meluaskan sudut pandang serta memahami dunia dengan lebih baik." - Petikan rencana

"Buat anak muda lepasan sekolah dan yang sedang menuntut di universiti ― yang belum mempunyai anak hidup bukan sekadar pointer CGPA ataupun Pavilion dan MidValley. Di Siem Reap terdapat hostel dengan katil semurah AS$1 semalam, Garden Village Hostel ― 300 meter dari Night Market Bangun dan lihatlah keindahan matahari terbit di Angkor Wat. Falsafah umum “backpackers” “travel should be cheaper and longer” - Petikan rencana

Sewaktu mengembara ke beberapa buah kota di Asia Tenggara, saya dapat menyaksikan dan mengesahkan  -  Barat yang memiliki budaya backpackers, tidak kira lapisan umur - remaja, dewasa, tua - lelaki mahupun perempuan yang mengembara dengan serba ringkas untuk meluaskan sudut pandang.

Pada hemat saya, budaya meneroka ini mungkin telah dipupuk sejak daripada kecil. Program The Duke of Edinburgh's Award yang dirangka untuk remaja berusia 14 hingga 24 tahun telah bertapak di Barat sejak 1956. Secara ringkasnya, program ini dibahagikan kepada 3 peringkat iaitu gangsa, perak dan emas. Untuk mendapatkan anugerah tersebut, peserta perlu melaksanakan beberapa 'tugasan' dalam bidang kesukarelaan,  kemahiran, aktiviti fizikal dan ekspedisi - dalam tempoh masa yang tertentu. Saya berpeluang untuk menyertai program ini untuk peringkat gangsa sewaktu di kolej pada tahun 2009/2010.

2010

Program sebegini telah dijenamakan semula di Malaysia dengan nama Anugerah Remaja Perdana (ARP) di bawah Kementerian Belia & Sukan, namun pelaksanaannya masih belum begitu meluas.

Menyebut tentang kembara - saya teringat kepada sebuah buku tulisan John Wood, pengasas Room To Read - yang berjudul Leaving Microsoft To Change The World.

Edisi Terjemahan - PTS Publications

John Wood meletakkan jawatannya sebagai 'orang kuat' di Microsoft dan menubuhkan Room To Read untuk membantu meningkatkan kualiti pendidikan di Nepal - setelah tersentuh dengan wajah kemiskinan warganya semasa kembara ke Himalaya pada tahun 1998.

Kembara membantu kita untuk melihat sesuatu yang di luar rutin dan norma kebiasaan - selain meransang kita untuk mendengar suara kemanusiaan yang bersifat merentas sempadan geografi.

Saya teringat kepada satu wacana dalam naskhah skrip drama Muzikal Kampung Baru tulisan Dr Hatta Azad Khan (Pemenang SEA Write Award 2008) berkenaan jenis-jenis pelancong.

Saya membaca naskhah ini sekitar tahun 2009. Ingat-ingat lupa akan struktur wacananya. Pengarang menyebut bahawa terdapat beberapa jenis pelancong di atas muka bumi ini.

Antaranya - pelancong kaya yang datang ke ibu kota untuk berseminar, menghabiskan masa di bilik mewah hotel dan pusat membeli-belah. Kelompok ini tidak kisah serta tidak peduli dengan sejarah dan budaya masyarakat setempat.

Atau kelompok seterusnya - yang memilih untuk menginap di bilik yang lebih sederhana - tetapi bersemangat untuk meneroka sejarah, geografi dan budaya masyarakat tempatan. Kelompok ini sanggup untuk keluar masuk muzium, bertepuk tampar dengan nyamuk di dalam hutan, dan merasai sendiri pengalaman budaya di desa.

Kita pilih yang bagaimana?