Isnin, Disember 07, 2009

Mendepani zaman




Baru-baru ini saya berkesempatan ke rumah seorang sahabat di Skudai. Saya tidak melepaskan peluang untuk meletakkan bandaraya Johor Bahru sebagai salah satu destinasi kunjungan.


Semasa di MPH City Square, Johor Bahru, saya telah membeli beberapa buah buku.


Antaranya:


gambar diambil daripada blog


Salah satu sebab mengapa saya tertarik untuk mencapai buku ini (versi Bahasa Melayu sahaja) daripada raknya adalah kerana pengarang buku ini adalah alumni kolej saya (Kolej Yayasan UEM).


Y.B. Nik Nazmi Nik Ahmad, 26, telah dipilih menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Setia di Selangor pada 8 Mac 2008. Beliau merupakan calon termuda yang terpilih dalam Pilihan Raya Umum ke-12. Sejurus selepas itu beliau dilantik menjadi Setiausaha Politik kepada Dato’ Menteri Besar Selangor Tan Sri Dato’ Abdul Khalid Ibrahim.

Petikan daripada halaman biodata blog beliau.




Y.B. Nik Nazmi. sumber:google



Saya baru sahaja menamatkan pembacaan petang tadi.


Meneliti satu persatu buah pemikiran wakil rakyat PKR ini sedikit sebanyak membuatkan saya mengerut dahi- memikirkan kelangsungan setiap idea yang hendak disampaikan.


Secara keseluruhannya, saya berpuas hati dengan buku ini.



Buku ini dibahagikan kepada 5 bahagian yang utama iaitu:



1. Paradigma Politik Baru


* Punca 8 Mac 2008: Jalan ke Depan?

* Politik Baru

* Mengapa Keadilan?




2. Ke Arah Merakyatkan Ekonomi

* DEB: sebuah penilaian semula

* GLC, Orang Melayu dan Perniagaan

* Merakyatkan Ekonomi: Pengalaman Selangor





3. Persoalan Pendidikan

* Dasar Pendidikan Dinamik & Adil

* Bahasa-bahasa Lain: Isu pendidikan Vernakular

* Projek Mentari




4. Islam dalam sebuah masyarakat majmuk

* Meraikan Warisan Wasatiyyah Kita

* Tiada paksaan: Masyarakat Bukan Islam dan Islam di Malaysia


5. Revolusi sosial

* Perkahwinan dan Kehidupan Berumah Tangga

* Dilema Generasi Muda

* Seri Setia- Sekilas Pandang


Kesimpulan: Impian Bernama Malaysia.



Saya sebenarnya agak tertarik ( dan sedikit tersentak) pada satu perenggan dalam buku ini.

Di bawah tajuk Dasar Pendidikan Dinamik & Adil


" Sebilangan IPTS telah banyak menyumbang dalam mengangkat mutu pendidikan negara. Namun, akibat tersedianya tempat-tempat di IPTA dan biasiswa, di samping kedudukan sosioekonomi mereka, bilangan mahasiswa Melayu di IPTS adalah kecil. Kesannya, kewujudan IPTS ini melengkapkan pengasingan sosial dalam sistem pendidikan- sekolah vernakular yang berbeza di peringkat rendah, sistem pra-universiti berbeza dan akhirnya sistem IPT berbeza- yang memisahkan orang Melayu daripada orang bukan Melayu."


(halaman 80)


Sesuatu yang sebenarnya telah saya terlepas pandang!


Klik untuk ke entri berkaitan buku ini di blog YB Nik Nazmi.



nota kaki:

1. terjumpa satu artikel menarik tentang bahaya ekonomi kapitalis. sesuatu yang menarik untuk difikirkan.



2. mengidam untuk mengulas setiap buku yang dibaca semasa cuti semester. antaranya: kuasa berfikir kreatif (sedang baca), biografi Dr Burhanuddin Al-Helmy, Law of Attraction (kuasa tarikan) dan I.S.A. (Ia Sah Aniaya).



1 ulasan:

student berkata...

ada buku ni kat rumah?

Related Posts with Thumbnails