Sabtu, Disember 05, 2009

'Perfect'




Seperti mana perfect competition ( yang bercirikan there are many buyers & sellers, perfect knowledge, the product is homogenous, no barriers to entry, pruducer have similar technology & perfectly mobile resources ) tidak pernah wujud dalam ekonomi dunia secara realiti,maka begitu jugalah analogi yang sama boleh dikaitkan dengan sebuah kehidupan.


Tidak ada yang sempurna di dalam kehidupan ini.


Manusia adalah makhluk (hamba Tuhan) yang tidak lepas daripada melakukan kesilapan, kerana manusia itu sendiri selalu alpa & lupa. Kita selalu saja gagal memainkan peranan sebagai seorang manusia berjiwa hamba.


Antara perkara paling sukar untuk manusia perolehi adalah keikhlasan.


Betapa sifat riyak, takbur, menunjuk-nunjuk dan ke-tidak-ikhlas-an itu bukannya sifat seorang hamba. Keikhlasan itu umpama semut hitam yang berjalan di atas batu hitam pada malam yang kelam. Ia ada, tapi amat sukar untuk dilihat. Hanya Allah sahaja mampu menilai.


oh Tuhan, jauhkanlah kami daripada sifat keji ini!



Berbalik pada topik kesempurnaan. Walaupun kesempurnaan itu tidak pernah wujud , namun fitrah seorang manusia itu tetap mahukan sesuatu yang menghampiri kesempurnaan.


Manusia tetap mahukan yang terbaik dalam kehidupannya.



Sepanjang kehidupan saya ( yang hampir menjejak 19 tahun) ini, saya percaya bahawa cabaran itu mematangkan manusia.


Hari ini barulah saya sedar akan hakikat bahawa sepanjang setahun berada di kerusi tertinggi organisasi Badan Kepimpinan Pelajar 06/07, kritikan serta cemuhan manusia itulah yang banyak mengajar saya banyak perkara.


Kritikan menyebabkan saya banyak berfikir demi sebuah penambahbaikan, walaupun saya sedar bahawa saya bukanlah insan yang terbaik untuk memimpin kalian.


Bodek dan pujian itu selalu saja membuatkan saya leka. Hari ini saya sedar bahawa saya harus berhati-hati dengan mereka yang kuat membodek. Di hadapan mereka kelihatan memuji-muji, kita, namun di belakang mereka menikam belakang. oh, talam dua muka!



walauapapun, terima kasih pada teman-teman yang telah membentuk saya menjadi diri saya pada hari ini. Cuma satu pinta saya, berikan saya sedikit ruang untuk saya menjadi diri sendiri.



saya tertarik pada satu petikan kata-kata:


"Ada satu cara untuk mengelakkan kritikan: jangan menjadi apa-apa, jangan berfikir apa-apa dan janganb berbuat apa-apa. berehat dan mengelamun sepanjang masa dan bunuh segala cita-cita. penyelesaian ini tidak pernah gagal" - Buku Berani Gagal



Hidup ini dipenuhi dengan risiko.


Dalam usaha mengejar sebuah kesempurnaan, kita harus menerima semua ini.


Bersediakah kita menempuh segalanya?











2 ulasan:

crixerity berkata...

penghuluku... :D

serai wangi berkata...

ya, sememangnya kita sukar sekali untuk mendapat kesempurnaan dlm apa jua keadaan..
walau bagaimanapun, tanamkan dalam diri azam untuk menjadikan hari ini lebih baik daripada semalam dan hari esok lebih baik daripada hari ini..
insyaallah..

Related Posts with Thumbnails